Spiken i kistan för allmänflyget på Bromma

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av tobiasa, 2 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Nu har Swedavia slagit ner kilen för Stockholms Flygklubb :( De har påtvingat Securitas eskort fram och tillbaka till flygplanen a 450:- enkel resa. dvs 900:- innan du ens kommit ut till planet. BEDRÖVLIGT!
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Allvarligt? Är det så med omedelbar verkan?
     
  3. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Från och med igår började detta gälla :(
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Så klubbverksamheten upphör omedelbart antar jag? Var flyttar klubben sina maskiner nu då?
     
  5. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Mycket som är oklart kring det än så länge. Återkommer i frågan
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tragiskt.
     
  7. Johnson

    Johnson Medlem

    Låter ju helt galet! :(
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  9. Jakob Söderberg

    Jakob Söderberg Ny medlem

    Problemet med att yttra sitt missnöje där ligger i att man måste gilla sidan för att kunna skriva där. Och det gör man ju inte...
     
  10. Niclas B

    Niclas B Ny medlem

    Man behöver inte "likea" deras sida. Det skulle jag aldrig i världen göra :)
     
  11. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Verkligen tråkigt, har flera kamrater som blir drabbade.

    Man får väl engagera sig här nu:
    http://www.stoppabrommaflyget.nu/vembehover.html
    Swedavia sparkar ut privatflyget och då stänger vi deras flygplats.:happy:
    Skojar naturligtvis lite, återigen väldigt tråkigt.
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vet inte om det hjälper men det kan vara värt att protestera lite på deras sida, nåt ögonbryn lär det ju höja och kanske leda till nåt positivt i någon form. Det har jag gjort + ett par andra, gör det ni också!
     
  13. Jakob Söderberg

    Jakob Söderberg Ny medlem

    Niclas, jag upptäckte sedan att lajkande inte behövdes - trodde det först för att en del grupper och sidor kräver att man är med för att man skall kunna skriva på dem :)
     
  14. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Forstår jeg det riktig at alle fly som besøker Bromma må betale SEK 450 for transport til GA-terminalen og det samme beløpet for å komme tilbake til flyet?

    Er det kommet lignende gebyr på andre flyplasser, f.eks Göteborg City / Säve?

    Mvh Svein Olav Bjerkeset
    Nedre Romerike Flyklubb
     
  15. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Fy fan...
     
  16. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Sobjerke, vad som gäller för gästande flygplan bör du höra med Swedavia om, detta gäller iaf för Stockholms Flygklubb.
    Det hade inte förvånat mig om något annat gällde för gästande flygplan, det är trots allt Swedavia vi talar om..
     
  17. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Da har jeg sendt mail til Swedavia og spurt om det gjelder samme avgift for bøskende GA-fly. Jeg poster svaret her når det foreligger. Dersom den samme avgiften ikke er blir gjort gjeldende for bøskende, burde vel flyklubben ha et godt argument for at avgiften kun er opprettet for at Swedavia ønsker at klubben blir borte fra Bromma.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Da har jeg fått svar fra Swedavia som bekrefter at avgiften gjelder all GA-trafikk. Jeg sendte tilbake til Swedavia at jeg kom til å advare alle piloter i min flyklubb mot å besøke en så GA-fiendtlig flyplass som Bromma har blitt med slike avgifter som overhodet ikke står i forhold til den tjenesten som ytes.
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Allt leder ju bara till det dem precis vill; ha bort GA.

    Det riktigt märkliga är bara att Swedavia som är så stora inom svenska flyget samt är ett statligt företag inte främjar och representerar flyget! som de sedan ska leva av. Hur kan även ett sådant företag ha mandat att stänga Sveriges huvudstad för mer eller mindre all icke-reguljär-kassako-trafik...

    Än mer förbannad blir man ju när man läser på deras hemsida "Om Swedavia"
    Allt låter ju väldigt motsägelsefullt mot vad de gör mot oss, vi platsade helt enkelt inte in i den sista meningen där bara.. Kassako.
     
  20. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Som att bli nekad avfart in till stan och istället bli anvisad en timme ut i landsbyggden å ta sej bäst man kan därifrån in till stan. "- Nä serru, här får bara bussar, lastbilar och riktigt dyra bilar med privatchaufför svänga av!" Jag tar mig för pannan! :-/
     

Dela sidan