Sporrhjul

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av McFire, 18 Maj 2010.

  1. McFire

    McFire Ny medlem

    Funderar på att flyga in mig på klubbens supercub. Har inte flugit sporrhjul innan så jag undrar lite hur många timmar jag bör räkna med för att lära mig detta? Är medveten om att det kan variera, men mellan tummen och pekfingret, är det 2h eller 10h?

    Tacksam för svar!
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Sluta fundera!
    Självklart skall du flyga in dig på Super Cub, livet blir mycket roligare då.

    Tidsåtgången är svår att beräkna det beror på vilken fallenhet du har.
    Gamla segelflygare brukar ha lättare att få till det än de som bar flugit med noshjul och så vidare. Sidvindslandningar är litet stökigare i en sprrhjulskärra så även där spelar din aktuella stus roll.
    Någonstans mellan två och tio timmar är ett ganska brett spann som jag skulle vilja krympa och säga att det tar mellan tre och sju timmar.
     
  3. equallo

    equallo Ny medlem

    och för oss oinvigda i denna tingestens egenskaper, vad är så speciellt att man bör åka land och rike runt för att ta sig en svängom i närmsta cub innan dessa går ur tidevarvet? :p (troligen pensioneras de före mig) :e

    Antar att det inte är att förväxla med just mandelkubb, dessa är inte mina favoriter, om cub kan likställas med kubb så bör väl ändå spelplanen minskas så man kan träffa träbitarna med de andra...:blush
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    McFire får ursäkta men nu spårar tråden ur litet..................
    Vad gör Cub-flygandet speciellt?

    Det är svårt att svara på med några få ord men jag skall försöka.
    Cub är ett mycket snällt och förlåtande flygplan att flyga men det kräver att man är noggrann med roderkoordinationen, man använder sidrodret mycket mer än på en Piper eller Cessna.
    Trepunktslandningar tar sin lilla tid att lära sig men det är så otroligt skönt när man får till en riktig smygare. Landstället med sina gummiamortisörer är ganska oförlåtande på Cub så börjar man studsa så är det lugnast att dra på och gå om igen.
    Taxningen kräver också att man skärper till sig jämfört med noshjulsförsedda typer, ett sporrhjulsflygplan vill aldrig rulla rakt fram på marken, det drar alltid iväg på något håll.

    Lillcub, Piper J3/L4 har sin speciella charm i all sin enkelhet, de har ju inget elsystem, ingen startmotor eller andra finesser så man tar ett kliv tillbaka i historien när man sätter sig i en sådan. Känslan av att puttra fram på låg höjd med dörren öppen en varm sommarkväll är fantastisk.
    Piper J3 var den flygmaskin som blev en synonym för sportflyg/allmänflyg. Det var enkelt, robust och ganska billigt när det kom ut på marknaden och dessutom kunde man sitta inomhus med rutor runt omkring sig så komforten var enorm för sin tid.
    Det är så otroligt många människor som lärt sig flyga i Cub så den har definitivt mutat in en plats i flyghistorien.

    Super Cub (PA-18) är ju i grunden samma flygplan men den skiljer sig från J3 på väldigt många punkter. En Super Cub med 150 hk är ett otroligt bra arbetsredskap, start och stigprestanda sprider ett leende över mitt ansikte i alla fall. Dessutom går det att landa på mycket korta sträckor. Super Cub har för övrigt funnits med 95, 105, 125, 135 och 150 hk.

    De flesta älskar Cub när de vl börjat flyga dem. Vissa andra fnyser och kallar dem för "gamla pappstrutar". Förmodligen är det så att de som inte klarar av att flyga dem går runt och fnyser för att inte tappa ansiktet.;)

    Att Cubarna skulle gå i pension före oss finner jag otroligt. Den första Cuben flög 1930 så det är pigga 80-åringar som fortfarande puttrar runt i lufthavet. Det kan nog bli 80 år till!
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    En väsentlig faktor för hur många timmar det tar är hur varvet på ditt flygfält ser ut. Hur många studsar hinner du med på en timme? På ett litet fält går det såklart mycket snabbare än på ett stort...
     
  6. McFire

    McFire Ny medlem

    Fan Håkan, jobbar du som säljare eller? Man blir ju helt såld på att flyga cub när man läser dina inlägg!!

    Tack för svaren, känns som om man fått lite mer kött på benen nu. Återkommer säkert med fler frågor längs vägen.
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Affirm !
    Jag gör faktiskt det men utan att ha någon ekonomisk vinning i att folk flyger Cub.:laugh

    Själv började jag flyga Cub för snart trettio år sedan så man har ju sett en och annan som flugit in sig på den, därav min kvalificerade gissning om tidsåtgången.

    Det är nog bara så att om man själv tycker att något är kul så vill man gärna att andra skall få uppleva samma känsla.

    Beträffande tiden för inflygning så skall man inte ge upp bara för att det kan kännas litet motigt i början. Alla har vi ju inlärningströsklar man skall ta sig över och man får ha inställningen att man måste lära sig landa på nytt och att flyga med förlängda ryggmärgen (läs: arslet) på ett helt annat sätt.
     
  8. pasj66

    pasj66 Medlem

    Det trevliga med Cub och andra pappstrutar är att kan man flyga dem kan man flyga allt annat också...
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Kanske inte riktigt allt men visst underlättar det mycket om man flyger Cub.
    En numera bortgången vän som började sin karriär i flygvapnet på kolvmotorernas tid ägnade en stor del av sin fritid åt att bogsera segelflygplan med Super Cub och han tyckte det var lika kul att landa varje gång.
    Han sade något i stil med: "Behärskar man landningar med Cub fullt ut så ärMustang och Spitfire som rena barnleken."
    Han hade många timmar i båda typerna så jag får lita på hans ord.
     
  10. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Jeg kan bare bekrefte alt det Håkan skriver her! Selv var jeg ferdig med min utsjekk på halehjul i går, og har flydd en Army Cub fra -53. Uten å ha noen erfaring fra halehjul fra tidligere, brukte jeg ca 10 timer totalt, men omtrent halvdelen av dette har i grunnen vært ren ferry-flyging mellom Kjeller og Rygge.
    På grunn av restriksjoner, kan vi ikke fly landingsrunder på vår hjemmebase, og må derfor fly en halvtime til Rygge hver gang, så det har vært litt upraktisk.
    Selv har jeg ikke noen egne erfaringer med Super Cub, men jeg må si at det er en skikkelig nedtur å fly maskiner med "støttehjul" (nesehjul) etter en slik utsjekk. :p:p
    Det en vanlig Cub mangler i fartsressurser, tar den igjen i rikt monn når det gjelder sjarm og flyglede. Disse flyene mangler jo absolutt alle hjelpemidler for navigasjon og komfort, men er likevel den morsomste flytypen jeg noen sinne har flydd. :)
    Selv om marsjfarten er en del lavere, har Cub`en et lavt drivstoffforbruk, og er derved en del rimeligere i drift. Så selv om reisetiden blir lengre, vil totalkostnaden for turen komme på omtrent det samme som en vanlig PA28/C172.

    Ingolf
     
  11. pasj66

    pasj66 Medlem

    Det jag menade är att det finns färre ovanor att arbeta bort när man börjar flyga annat. Om man inte räknar att landa utstallat med full klaff som en ovana... ;-)
     
Laddar...

Dela sidan