Står på startlinjen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Andersson, 31 December 2007.

  1. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Ja då har jag ställt upp mig på startlinjen till att ta ppl.
    Lite pinsamt med tanke på att jag skrev denna tråden när forumet startade --> http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=247&forumID=16

    Men nu har jag bestämmt mig.
    Fick en provlektion av min sambo i present och det var sparken i baken jag behövde.
    Jag har inte äns vart och provflygit än men vet redan att det inte kommer finnas nått annat i huvudet på mig än flyg efteråt.
    Så jag har köpt teori & elev-paket från KSAB och väntar på svar från eskilstuna motorflygklubb om jag får hoppa på deras teoriutbildning som startade för en tid sen.

    I absolut värsta fall får jag vänta tills nästa höst och kommer då undertiden att läsa mig genom böckerna så gott det går.

    Jag är tyvärr ingen van "pluggare" så jag skulle önska lite tips för att göra det hela lite lättare.
    Vilken ordning bör jag läsa böckerna osv
    Alla tips är varmt välkommna.

    Nu går jag och hoppas att jag får hoppa på utbildningen fast det är lite sent.
    Vill ogärna vänta nästan ett år på detta.

    Gott nytt år på er alla!
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Kul att du ska börja plugga. Låter som en lysande idé att titta igenom böckerna i förväg! Det mesta av teorin är inte så svår men kursen är ganska omfattande.

    Ska du läsa kursen redan nu till våren rekommenderar jag dig att titta igenom de böcker som tar upp ämena "Operational Procedures" och "Air Law" först. Vid teoriproven brukar också många ha svårt för ämnet Flight Performance (Aerodynamik) så här kan det vara klokt att titta igenom det lite extra.

    Ska du plugga först till hösten har du ett bra tillfälle att överblicka hela materialet fram till dess. Få inte panik om du inte förstår allt. Sånt får du hjälp med av lärarna.

    I teorikursen kommer du att möta en massa förkortningar och benämningar (till exempel ATC, CTR, IFR, SCT, CAVOK, IMC, ATIS, AFIS, VOR, DME och RWY) Dessa kan upplevas som kaos i början. Det kan var klokt att skriva upp alla dessa på ett papper för sig och studera in dem lite närmare.

    Gott nytt år och lycka till!
     
  3. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Tycker definitivt att du ska ta PPL.
    Det ger mer valfrihet, du kan ta med fler personer, bygga vidare på certifikatet med IFR tex. Mer varierande typer av flygning såsom uppdragsflyg åt FFK, bogsering av segelflygplan, flyga upp fallskärmshoppare och så.
    Tycker att du kan hoppa på teorikursen, hinner du inte går du nästa år igen bara och har isåfall fått 1 ½ kurs. Sen kanske det kostar pengar där du tänkt gå det vet jag inte.
    Teorin kan du nog göra hur du vill med.
    Jag skulle rekommendera "luftfartyg generellt" har jag för mig det heter? Så du lär dig alla delar på flygplanet och hur det är uppbyggt.
    En annan sak är att ifall du vill ha det snabbt sen när flygningen börjar, ring lärarna mycket, mycket ofta är min erfarenhet. De kommer antagligen aldrig ringa dig och du får ta tag i saken hela tiden. Det är iallafall min erfarenhet :)
    Kör hårt!
     
  4. dypen

    dypen Medlem

    NRF som er flyklubben jeg er medlem i kjører støtteundervisning for ppl-a som går over 7 måneder med nærmere 230 timer fordelt på 9 fag.

    Prisen for dette er kr. 3000,- som jeg synes er hyggelig, er det behov for videre undervisning kan du møte opp neste høst uten flere innbetalinger.

    Jeg kjører dette sammen med nettbasert teorikurs fra Luftfartskolen.

    Innsendingsoppgaver sendes etter støtteundervisningen for hvert fag. Jeg har iallefall klart det tempoet på de fem første fagene.

    Avslutter støtteundervisningen i måned skiftet mars/april, kjører deretter repetisjon på krevende stoff for å gå opp til eksamen 3 juni.

    Dette er min plan i dag! :)
     
  5. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Ja, allt jag väntar på nu är svar från skolchefen hur vida han tycker det är lämpligt att jag börjar såhär sent.
    Kursen startade för två månader sen så det blir en del att läsa ikapp.
    Har börjat läsa lite i Flygningens Grundprinciper, men det kanske är fel bok att börja i? Har förstått att det är den av alla böcker som är "sämst" uppbyggd för egenstudier.

    I morgon ska jag ringa och boka min provflygning på bromma!
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Ni andra har givit bra tips på hur man kan läsa på ett bra sätt, så det tänker jag inte orda om.

    Jag har nu bevittnat 3 elevkullar och har lite slutsatser som jag tänkte komma med. (även om jag fortfarande är elev och samlar flygtimmar)

    Jag är övertygad om att 99% av alla som startar utbildningen har potentialen att slutföra den. Däremot så är bortfallet under utbildningen nästan 50% av de 3 kullar jag kunnat kika på.

    Först ryker dom som tyckte det verkar häftigt att flyga, men backar när de får insyn i teoriutbildningen.
    Sen har vi den skaran som kör på, men på något sätt inte har det genuina intresset. Lite högstadiekänsla med suckar o stön över prov och "läxor". Visst kommer många igenom med sitt cert, men det blir en del bortfall. Dessa har ofta svårt med prioriteringen. "Hann inte", "Det har varit mycket nu". osv

    Så, Andersson, om du bara har ett uthålligt intresse och känner att "Vad tusan har jag hållt på med resten av mitt liv" :) så har du redan teorin och certet klart. Utan problem. Det är bara själva genomförandet kvar...

    Lycka till!
     
  7. Andersson

    Andersson Ny medlem


    Precis, det är lite så jag känner, varför har jag inte gjort detta tidigare för, svaret på det är ingen tid och inga pengar, nu har jag båda.

    Mina planer för framtiden är att bygga på med mer behörigheter och försöka jobba inom flyg, kanske till och med utbilda mig till trafikflygare.
    Intesset och motivationen finns där så det är mitt minsta bekymmer.
    Och efter min provflygning kommer de att vara om möjligt ännu större.
     
  8. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Hei, godt nytt år og lykke til med studiene!

    Jeg er i alle fall overbevist om at så godt som alle som starter på PPL vil kunne gjennomføre uten større problemer. Den vikitgste faktoren er bare at man må være motivert for å lære, og selvsagt også for å legge ned en ikke ubetydelig egeninnsats.
    Erfaringene mine tilsier at det ikke skulle være større problemer med å lese seg gjennom hele teorien på egen hånd, men ved å følge en støtteundervisning, knytter man mange gode kontakter for å dele sin lidenskap med. Viktig er det også at man ikke føler seg alene om denne store oppgaven, og setter seg mål i fellesskap.

    Selv gjennomførte jeg en moderat mengde flytimer parallelt med teorien, og det tror jeg gir flere store fordeler. Man får prøvd ut prosedyrer samtidig som man lærer dem, kan bruke instruktøren som en stor ressurs for personlig veiledning på de emner man sliter med, samtidig som flytimene gir belønning for strevet. Man føler at innsatsen gir en gevinst.

    Lykke til, og vær heller ikke redd for å lufte problemstillinger her på forumet. Ingen spørsmål er for dumme, og vi har alle alltid noe å lære av hverandres erfaringer.

    Ingolf
     
  9. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Fick idag beskedet att jag får hoppa på kursen, så nu är jag påväg uppåt, bokstavligt talat!
    Första teorilektion blir 13/1.
    Tills dess ska jag läsa hela Human factors boken, halva BCL/JAR-FCL och havla Nav... plus frågor på det...
    Jag vet vad jag ska göra i helgen med andra ord :)
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lycka till! Din motivation torde det inte vara det minsta fel på i detta läge, så det kommer nog gå bra det här :)

    Mvh
    Fredrik
     
  11. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Nej du motivation saknar jag inte...
    Det ända jag har i huvudet nu är att komma upp i luften.
    Börjar bli lite påfrestande för min omgivning nu med allt flygsnack =)

    Offtopic: Varför funkar inte smileysarna?
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Förmodligen är det något i koden som inte är helt rätt. Ska undersöka saken närmare. Återkommer med svar i en annan tråd.
     
  13. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Skriv ditt svar och posta det, därefter klickar du på "redigera inlägg", då fungerar det att lägga in smileys! :tup
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Måste få gratulera att du ska satsa på PPL!

    Det kan bli lite tufft att komma in i materialet med så kort varsel, normalt sett tar det ändå en del tid att fatta allt. För min del så var det så mycket nya grejer i början så man blev förvirrad. Men man ser att mycket hänger ihop efter ett tag och att det bara gäller ta sig förbi några teoretiska milstolpar. Sen kan det vara en god idé be om studietips och även gärna utnyttja lärarna så mycket du kan.

    Om du har tillgång till MS Flight Simulator så kan du faktiskt dra fördel av det. Du kan lära dig instrumenten, navigering mm. Jag har provat att flyga mellan flygplatser både VFR och IFR med hjälp av TMA karta och svenska flygfälts datablad i FS och det är ganska ok. Frekvenser, fyrar och flygplatsdata är samma i FS.

    När det gäller din omgivning så gäller att gå lite balansgång. För när man väl satt igång med PPL så öppnas en helt ny värld som du gärna vill dela med dig, kanske lite väl mycket ;) . Om du har en sambo får du helt enkelt sitta i smyg på nätterna ventilera dina nyvunna kunskaper i diverse flygforum . Definitivt bör du inte låta dina flygtidningar och teoriböcker ta för mycket fokus i hemmet, speciellt om alla dina samtalämnen alltid leds in på något som kan kopplas till flygplan. :tupX2 Som tur är kan du ju alltid skylla på din sambo som startade det hela med provlektionen!

    Jonas
     
  15. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Ja jag köpte flight simulator 2002 för 39kr här om dagen, har bara provat det lite lätt än, blir säkert roligare och nyttigare ju längre in i utbildningen man kommer.

    Utnyttja lärarna har jag tänkt göra så mycket jag kan.
    Det är 73% kvar av kursen så det borde vara lugnt, dessutom så behöver jag bara betala för de 73% och inte fullt pris = mer pengar till flygning :p

    Jag läste klart Human Factors igår kväll så idag ska jag göra frågorna som står i den boken sen är frågan, vilket är lättast mellan Nav & JAR-FCL tro?

    Angående min sambo så tror jag nog hon ångrar sig lite att hon gav mig en provlektion :unsure
    Som du säger så vill man ju jätte gärna dela med sig av nya erfarenheter och upplevelser.
    Men man får väl försöka hitta någon intresserad då, för det är ju alltid kul att få lite respons på det man säger.
    Antar att forumet får duga sålänge :tup

    Trevlig helg!
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    NAV och Prestanda kräver en hel del räknande och förståelse (och är usel för självstudier) så jag tror BCL boken går snabbast, det är mest fakta som ska in. Jag tycker den och Human factors var lättast på kursen.

    BCL boken är väldigt bra och är mest intressant då den touchar de flesta ämnen.

    Ha en trevlig helg och lycka till!

    Jonas
     
  17. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Har precis gjort frågorna i Human factors boken.
    Det gick sådär. :unsure
    Det som stör mig lite är att en del av frågorna inte har några svar i boken, alltså svaret finns inte i texten i boken.

    Här är ett intressant påstående med ett änu mer intressant svar:
    "Svenska flygfält innehåller Human Factorsinformation"
    A. Nej det är en manual
    B. Stämmer
    C. B och D
    D. Stämmer kanske

    Detta står det inget om i Human factors boken så jag chansade på A. Nej det är en manual.

    Rätt svar enligt facit: alternativ C. B och D, Alltså stämmer och stämmer kanske.

    Kan någon förklara för mig, för jag förstår inte hur nått kan stämma och kanske stämma på samma gång? :sneaky
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Andersson, jag kan bara instämma att jag tycker det låter lika snurrigt som du gör...

    En annan sak. Allt eftersom frågor dyker upp när du läser teoriböckerna, posta gärna en ny tråd för varje fråga. På så vis håller vi isär frågeställningarna och det blir samtidigt lätt för andra att snabbt söka bland informationen! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  19. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Okej, ska göra det i fortsättningen.
    Lite olika på forum, en del vill ha allt i en tråd och blir sura om man startar en massa "småtrådar"
    Jag tycker själv det är bättre med många små.
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    En tråd per huvudfrågeställning tycker jag är bra. Sedan kan ju en huvudfrågeställning ge upphov till följdfrågor och de kan ju givetvis avhandlas i samma tråd.

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan