Störningsrapport

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av maap, 13 Oktober 2007.

  1. maap

    maap Ny medlem

    Jag lovade mig själv att aldrig göra det, aldrig klanta till det så amatörmässigt men idag hände det.
    Jag lyfte från en okontrollerad flygplats och steg av misstag rätt upp i ett TMA utan klarering, jag ropade upp åt helvete för högt/sent. Låg då cirka 1000 fot över TMA-gränsen. Jag missuppfattade och trodde gränsen var högre men det var en annan sektor. :blush
    Flygledaren meddelade att en rapport skulle skrivas och det är ju givetvis rätt för man ska inte flyga utan klarering.
    Det jag undrar är om någon fått en rapport på sig och vad som händer?
    Skickar de brev till flygplansägaren, mig eller vilka får det och vad innebär det?
    Funderingar och konkreta svar vore fint
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Hej Maap,
    Välkommen i gänget. :)
    Vi är många som har som har setat i luften och varit ganska röda i facet.

    Det du bör göra är att själv också skriva en rapport. Det underlättar arbetet för LFV. det behöver inte vara mycket mer än vad du har skrivit här ovan.

    Antagligen kommer du att få ett brev med en skarp uppmaning att inte upprepa tilltaget. Det är bara att svälja förtreten. Men det ger också en nyttig påminnelse om att även vi själva är ofullkomliga. Och det kan ge en litet ödmjukare inställning till andras misstag. Plus att vi är förberedda på att piloter runt omkring oss kan klanta sig och kanske svänga vänster när de borde ha svängt höger eller liknande.

    MVH/Allan
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Välkommen in i gänget!

    ingen är perfekt och även om man gör sitt yttersa för att undvika sådana händelser så kan det faktist hända vem som helst.
    själv har det hänt bl.a. gånger under hösten när jag skolat i ajaur och man är såpass upptagen med att istruera och man glömmer bort någon max-höjd i TMAt eller dylikt.

    en ASR (aviation safety report) går att beställa, alternativt laddas hem från Luftfartstyrelsen, och sen skall den skickas in alternativt faxas.
    och det är bara att skriva vad som hänt och kanske något om vad det berodde på osv.. gärna så detaljerat som möjligt (för att de inte skall ringa och ställa frågor i efterhand)

    Du kan också ringa LFS några veckor senare och kolla så att rapporten kommit in osv. annars kommer de kontakta dig om de undrar något.

    eventuellt kommer även flygplansägaren kontaktas, så det kan vara klokt att berätta för han/hon.

    Jag kan nästan lova att det inte kommer hända mer än så.
    De drar inte igång någon utredning bara för en sådan liten grej, iallafall inte om inte händelsen lett till något allvarligt kollisionstillbud eller dyligt..
    Och du behöver säkerligen heller inte oroa dig för att få någon annan påföljd heller.

    Lycka till.
     
  4. piloten

    piloten Medlem

    Om man åker in i ett TMA fast på en annan frekvens har dom då rutiner för att sända på flera frekvenser för att meddela?
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej, såvitt jag vet, normalt inte. Men om du ligger på en frekvens som hör till ett näraliggande fält, t.ex. ett klubbfält, händer det ibland att de lyckas få kontakt med dig på den frekvensen. Men det är en ren lyckträff.

    Riskerna vid ofrivilligt intrång minskar dramatiskt om man följer bestämmelserna och alltid har transpondern på (i mode C om sådan finns). Då kan andra flygplan dirigeras bort från den kollisionsrisk vår egen klantighet har gett upphov till. Dessutom upptäcks vi ju av kollisionsvarningssystem. Så glöm inte transpondern!

    MVH/Allan
     
  6. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Du kan vara lugn Maap, ingen kommer att straffa dig för detta! Det hade varit skillnad om du gjort något uppsåtligt, till exempel flugit under Öresundsbron eller tagit en genväg genom ett moln.

    Du kallar ditt beteende för "amatörmässigt". Jag skulle hellre kalla det för "mänskligt". Alla gör vi misstag. Många av oss hade mörkat det i stället för att, som du, berätta om det.

    Störningsrapporterna är till för att öka säkerheten och undersöka varför det har hänt - inte hitta en syndabock.

    Den rapport som du och flygledningen skickar in läggs in i en databas på Luftfartsstyrelsen. Den använder man sig sedan av för att kunna se mönster i vad som orsakar flygsäkerhetsproblem. I databasen lägger man inte in ditt namn, så om du kommer att skicka in fler rapporter i framtiden behöver du inte vara rädd för att svartlistas.
     
  7. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Flygledare är i ytterst få fall intresserade av att "sätta dit" någon. De gör ju själva misstag titt som tätt.

    Oftast när man tabbar sig i USA så får man ett telefonnummer att ringa när man landat. Jag kan nog minnas fem tillfällen där jag fått nummer att ringa...
     

Dela sidan