Största misstaget du gjort när du flugit?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Sillkalven, 19 Augusti 2008.

  1. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Ja, som frågan lyder... Har ni under era flygarliv gjort något mindre fint när ni varit ute och flugit?
    Jag kan då säga att under mina flygtimmar som jag hittils skrapat ihop så finns det väl ett tillfälle som jag kunde ha utfört mycket finare! Det var under min ek-långnav i flygutbildningen då jag efter start från Norrköping ESSP skulle till Västerås ESOW, men landade på helt fel bana! :laugh
    Jag förstod det knappt själv efter jag landat där utan det var först då min flyglärare hade talat med flygledartornet och förklarade det för mig som jag först gjorde det. Jag gick på det enkla misstaget att jag uppfattade bana 01 som bana 19 då jag tänkte på kontrakursen, och när jag låg där på finalen, väldigt nära banan, drygt 300 ft, då sade tornet nåt i den stilen att det var bana 01 som var gällande bana och därefter vinduppgift. Då förstod jag att jag låg helt fel, men eftersom vinden var rakt i sidan trodde jag att det som flygledaren menade var att banan hade ändrats precis då pga att vinden var nu mer på 01:s sida, men jag fortsatte ändå, banan är ju dryga 2 km där och det är goda marginaler! Men jag hade fel, och jag lärde mig lite av det hela. Blev lite tröst senare då skolchefen sade något i den stilen att alla piloter ska landa på fel bana någon gång i deras karriärer! :)
     
  2. Adam

    Adam Aktiv medlem

    180 grader fel är förvisso rätt talangfullt :). Jag har varit på god väg att sätta på fel bana på Nyköping, de har bankryss och jag har vid två tillfällen varit på väg att välja "närmaste" bana till den rätta. Flygläraren tipsade om att titta på kursgyrot före sättning, vilket är en bra grej att ta med sig.
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag gjorde mitt livs första misstag igår på en bedömningslandnings lektion!

    Gjorde 7st helt perfekta sidvindslandningar. Hela varvet gick perfekt och hade alla rutiner inne. Vid den 8e och sista "full-stop" landingen satt jag och verkligen muttrade och kände att något saknades.. Några sek innan sättning kom jag på: "Förvärmning från".

    Läraren såg mig sträcka mig efter spaken och höjde rösten "skit i den!!" och fick rycka in och dra upp nosen i sista sekund..

    Det blev en rejält hård landning, nästan så att man trodde att stället skulle ta sig igenom golvet.

    Lärde mig att vid finalen ska man absolut inte tänka på något annat än att landa flygplanet! Redan på 1000 fot började jag grubbla, kom ur balans och min fokus hamnade på något helt annat än flygningen..

    Men, man lär sig ju av sina misstag! :tup
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har gjort så många ordentliga blundrar, att jag ar svårt att välja ut det värsta. :p

    De två farligaste var nog följande:

    När jag hade haft cert i en dryg månad och flugit in mig på PA28 tog jag familjen med mig från Göteborg till Gällivare. Första etappen gick till Sundsvall, ca 3.5 timmar. Föregående pilot hade flugit ca en timma, så jag tyckte inte att jag behövde fylla upp tankarna. Enligt handboken skulle full tank räcka till 6h10m. :tup

    Men på den tiden ansågs blandningsreglaget vara en dekoration som inte fick röras under flygning. Det var bara till för att stoppa motorn. Och siffrorna i handboken gällde magrad motor. Så när jag kom till Sundsvall fanns det bara bränsle för 15 minuter kvar. :q

    Jag borde förstås ha landat och tankat på något av de fält jag passerade när jag såg att tankmätarna började visa väldigt låga värden. Långt senare kom jag på att tömma tankarna efter ett schema som innebar att jag aldrig har mindre än 45 min i minst en tank.

    Det andra var en gång för sådär fem år sedan, när glömde fälla ut klaff vid starten. Robin 100 skall lättas under stallfart och sedan accelerares på luftkudden. Så när jag hade lättat och accelererat till 125 km/h började jag stiga som vanligt. Och fick stallvarning. Tryckte ned planet till et par meter igen och accelerade till 14o km/h innan jag började stiga igen. Vid 145 km/h stigande, sträckte jag ut handen för att fälla in klaffen - och märkte att den redan var inne. :X

    Det var efter den betan jag började låta passagera läsa checklistan.

    Hälsningar/Allan
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    Det vore nog enklare att skriva om misstag som man har inte gjort.:)

    Flög från Szczein till Krakow, 2t50min och glömde skifta tank,94 liter och förbrukning 34l/t.

    Har ändrat rutiner efter händelsen.

    mvh /TOC
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Innebar händelsen att motorn stannade efter typ 2.46? Eller hade du magrat och klarade dig ända fram?

    Någon (annan) som fått motorstopp pga att de glömt skifta tank? Hur gick det?

    Jonas
     
  7. McFire

    McFire Ny medlem

    Iofs inget allvarligt fel men när jag skulle på min första EK-nav så var jag ganska färsk på radiosnacket så jag hade repeterat flera gånger vad jag skulle säga till kontrollen när jag lämnade fältet.
    Hoppade i planet taxade ut och startade, när jag sedan lämnade fältet rattade jag inte kontrollens frekvens och ropade upp. Fick bara "go ahead" som svar så jag drog iväg hela ramsan jag skulle säga och fick som svar att jag fortfarande var på tornets frekvens... :blush
    Hade rattat in frekvensen men glömt att växla över till den... Sedan den dagen kollar jag alltid en extra gång på radion.

    Annars så har jag varit ganska skonad (peppar peppar) från allvarligare misstag.
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem


    Ännu mer klockrent var det när kaptenen på en flygning glömde skifta mellan PAsystemet i kabinen och radion!
    "Makedonian control, nordic six six one six, good evening"
    Kan ju tänka er hur omtumlade de stackars trötta resenärerna blev! :lol
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

  10. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Intressant att läsa!

    Måste fråga, hur gör man om man tappar bort sig och inte har en aning vart man är?

    Någon bertättade (eller så kanske jag läste det här?) att en flygare tappade bort sig och hamnade till sist på något flygfält i Norge.
    Om jag inte minns fel så blev dom raporterade som saknade. Men jag minns inte hur det egentligen var.

    Någon här på forumet som någon gång har flugit vilse?
     
  11. DanielW

    DanielW Medlem

    Igår, flög IMC i CB med en PA34, visste att jag var vid OM, men det var lite svårt att hålla kurs och korrekt QDM =)

    Men OM man skulle villa bort sig rejält, be ATC om radarledning/kurs mot flygplats, fyr mm mm

    ATC är där för att hjälpa dig!
     
  12. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Krysspejla radarfyrar är en metod. Kan man få in två fyrar kan man hitta sin position i skärningen mellan bäringen till respektive fyr.

    Jag har varit småvilse en gång, sydost om Linköping. Min åtgärd blev att spana hårt mot marken för att hitta landmärken, till slut kunde jag identifiera Östra Ed. Min erfarenhet är att det ger sig bara man lugnar sig ner och tittar ordentligt runt flygplanet efter sjöar och städer.

    En annan lösning är förstås GPS.
     
  13. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag skulle ferryflyga en kärra mellan två olika flygfält som båda var mycket välkända för mig. För att få något ut av flygningen och eftersom terrängen var både känd och lämplig så kom jag på att jag kunde göra det som en övning i låghöjdsnavigation på ca 500-700ft GND beroende på terräng.
    Planet i fråga skulle enligt handboken startas och landas på vänster tank (som endast hade begränsad utnyttjbar mängd och dessutom endast var halvfull) och däremellan i flygas på höger tank i planflykt.
    Jag kikade först på tankmätarna (som var av typen genomskinligt rör uppe vid respektive vingrot) och sedan på tankväljaren på ena väggen som jag vred till det som jag tyckte mig vara vänster tank.
    Därefter startar och stiger jag till min avsedda höjd, varpå jag tar ytterligare en titt på tankmätarna. Höger tank hade mest bränsle så jag valde denna för cruise helt enligt handboken. Efter en timmes flygning når jag min destination, kollar bränslemätarna och skiftar tillbaka till vänster tank och landar.

    Först när jag parkerat planet och står utanför och tittar in i cockpit ser jag att tankväljaren står på "R". Det var ju märkligt, tänkte jag, eftersom jag visste att jag noga kontrollerat att jag landat på "L". Jag satte mig på nytt i planet och gjorde samma procedurer som jag tidigare gjort i luften: Dvs jag tittade på tankmätarna och därefter vred reglaget i respektive läge. Jag upplevde då att vredet kändes bakvänt på nåt vis och att lägena för vänster resp höger tank kändes omvända mot vad som var logiskt. Då insåg jag att jag gjort precis allt omvänt. Jag hade startat och landat på den tank som ansågs mindre säker och därefter hade jag legat och flugit på "låg" höjd med en tank med relativt lite bränsle i.

    Nån dag senare var jag tillbaka i "min" gamla maskin och kunde då konstatera att tankväljarna faktiskt hade omvända funktioner och vreds åt motsatta håll.




    ...eller när nån stackars pilot glömde att skifta åt andra hållet och på kontrollens frekvens sätter igång med ett 5-minuters "Good morning ladies & gentlemen..." på två olika språk.
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nu när flygsäsongen börjar komma igång på allvar och man känner sig lite smårostig som pilot så kan det ju förutom allmän repetion av viktiga saker även vara bra att tänka över vilka misstag man inte skall göra detta år. För min del har jag gjort en del pinsamma och farliga tabbar som helst inte gör om, men de har varit lärorika. Har ni några berättelser att dela med er av så är det nog intressant för oss alla. En del av er kanske aldrig gjort något fel?

    Här kommer min bekännelse (vad jag kommer på nu):

    * Under utbildningen så hade snapspumpen lyckats åka ut . Min lärare tyckte dock att motorn lät konstigt under motoruppkörningen (vilket jag inte gjorde med mina 10h). Efter 10 mins felsökande hittade vi felet. Det har tydligen kostat många piloter livet så nu kollar jag alltid snapspumpen en extra gång eller två.

    * En blåsig dag under utbildningen efter landingen så råkade jag ut för en groundloop under taxningen. Läraren tog snabbt över, skevroder mot vinden och drog av gasen. Jag blev dock lite chockad och numera vet jag vad som kan hända även på marken.


    * Pinsamt: Jag skulle iväg på en EK-nav under utbildningen. När jag skulle starta upp motorn hostade bara motorn bara till. Efter lite funderande och felsökande gick jag frågade någon annan. Efter dennes felsökande undrade han om inte blandningen skulle vara rik? Miss i checklistan! Nu kollar jag även en extra gång innan takeoff att blandingen är rik (förutom att läsa checklistan nogrannare).

    * När jag skulle göra några studsar i vintras så dog motorn under pådraget efter landning. Tack och lov så hade jag bana kvar att bromsa på. Vad gjorde jag för fel? Jo, jag tryckte in trotteln för snabbt! Gör inte samma misstag!

    Jonas
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ojdå, tyckte att ämnet kändes bekant, men jag hittade inte den här tråden när jag sökte(så mitt inlägg blev flyttat hit).

    Men det kanske är dags att återaktivera diskussionen? Ingen som har någon nytt eller gammalt att dela med sig?

    Jonas

    PS. Flyttade inlägg kanske borde ha en kommentar i början på inlägget så man förstår sammahanget (och inte bara i den låsta tråden)
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Funktionen med kommentar till varför en tråd är flyttad kommer att finnas med när den nya forumplattformen är implementerad. Jag håller med dig om att det gör det hela lättare att förstå vad som hände med usprungsinlägget och var det blev flyttat.

    Mvh
    Fredrik
     
  17. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Det pinsammaste jag gjort hittills är nog den gången jag under skolningen skulle göra motorcheck, drog upp varvtalet till 2700 och slog av båda magneterna för att i nästa sekund slå på dom igen. Det var en ganska rejäl smäll och min flyglärare noterade bara "där gick det avgassystemet". Det klarade sig och nu är jag väldigt försiktig när jag kollar magneterna.

    Sen har vi den gången jag fick galopp på ett kort gräsfält, eller när jag tappade bort mig på en EK-nav eller när jag mötte en segelkärra nos mot nos...

    Men man lär så länge man flyger...

    Air-man
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Har runt 35 timmar men ännu har jag inte stött på
    något större misstag. Ett misstag som blev skämtsamt var när jag fick
    klarering att hålla 1000 fot eller lägre bla bla.

    Då ropar jag upp: 1000 varv eller lägre, och avslutar sedan med
    mitt callsign.

    Hon var snabb med att säga fot, och jag lika snabb med att säga 1000 fot eller lägre, och det var då jag insåg hur smått
    pinsamt det var att jag sa varv istället för fot. Var inne i flygningen
    och då är det lätt hänt att det kan hända sådana saker ibland. Men, äsch.
    Hon fick sig säkert ett gott skratt i tornet, men men, lite kul ska de
    väl också få ha =)
     
  19. Almestad

    Almestad Medlem

    Är i skolningsfasen för PPL, hade legat och studsat med läraren på Barkarby och vi bestämde oss för att göra en full stop och bege oss in i klubbstugan för en kopp kaffe. Precis när vi hade parkerat öppnade jag upp dörren på glänt, under tiden skulle jag nå efter någonting (en loggbok, karta eller vad det nu var) så jag släppte dörren, en vindpust tar tag i dörren och den flyger rakt in i vingstöttan (flyger Cessna 172).

    Dörren (eller snarare gångjärnet) fick sig en kyss och gjorde att min dörr inte gick att stänga igen. Vi fick dock hjälp av en snäll kille på Barkis och lyckades till slut få till det krånglande gångjärnet.

    Det är väl det enda riktiga tabben jag åstadkommit under mina 25 timmar, det kommer säkerligen flera som jag kommer lära mig av, för det gjorde jag av den här. Håll alltid i dörren! :)
     
  20. Domino

    Domino Ny medlem

    Min summering kommer först: Läs NOTAM!

    Jag körde studs och gå och var nöjd med det efter kanske 5-6 varv.
    När jag kommer ner möts jag av en något irriterad tävlingsarrangör i den modellflyg-tävling pågått precis under mig (vid sväng till bas).

    De har fått avbryta pga av att det där j-vla flygplanet kommit in lågt 5-6 ggr mitt under pågågående tävling.

    Hade jag läst NOTAM hade jag noterat att det var tillfälligt högervarv. I övrigt var det rätt tomt på flyg och tornet var stängt.

    Tja vad säger man? 20 armhävningar på plats blev det väl...
     

Dela sidan