Största misstaget du gjort när du flugit?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Sillkalven, 19 Augusti 2008.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ojoj... jag hoppas att du bjöd modellflygarna på tårta sen! Det gäller ju att visa "groundmanship" mot ALLA som delar luftrummet...
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    under min skolning hade vi ganska så kraftig motvind (i förhållande till planets vikt) vid en landning, vilket ledde till en otroligt lång utflytning. efter att ha väntat i en evighet och ändå inte kommit till marken, kände jag att det nog var bäst att lätta på gasen lite. det jag glömde bort var att kolla hastighetsmätaren, för vipps så stallade planet och min lärare såg ut att utöva någon sorts salsadans i letandet efter gasreglaget :e det blev att gå om.. tyvärr är ju en stallvarnare alldeles för tung för att ha i ett UL :e
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Hmmm...:q
    Jag förstår ingenting. Enligt min erfarenhet, och all teori jag känner till, leder kraftig motvind till kortare utflytning.

    Kan du förklara vad det egentligen var som hände? Eller kan någon annan kasta ljus över det hela?

    Hälsningar/Allan
     
  4. piloten

    piloten Medlem

    Lätta på gasen? Du menar att du inte hade tomgång vid utflytningen?
     
  5. Ogge

    Ogge Medlem

    Råkade ut för en ganska pinsam grej igår. Jag skulle göra en EK-flygning (skolar just nu) och var tvungen att tanka. Då vi har en ny tankanläggning här som fungerar lite annorlunda var jag extremt fokuserad på den så att jag inte skulle göra fel. Detta resulterade i att jag glömde att stänga tankluckan. Alltså själva tanklocket hade jag satt dit, men jag hade tydligen inte stängt tankluckan. Planet är en Grob 109b, vet inte hur det ser ut på andra plan, men tänk som en bil typ, och att det var den "yttre" luckan jag inte hade stängt.

    Hur som helst så hörde jag hur det smällde till då jag svängde från banans riktning. Jag vände mig och såg att tankluckan slog mot själva kroppen. Bara att ropa upp och säga att jag var tvungen att komma ner igen. :blush

    Kommer aldrig göra om det iaf. :tupX2
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    vi hade ingen tomgång på utflytningen eftersom vi hamnade i ett läge där vi hade någon meter kvar till marken och motvinden höll oss kvar i luften. genom att ge gas kunde vi långsamt tvinga maskinen till backen istället för att stalla hela vägen igenom. lite svårt att förklara, har ju enbart hänt en gång..
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Allan, angående det med motvinden vs utflytning...

    Jag tänker såhär, det kan stämma. Motvinden ger ju ökad lyftkraft och då kommer man dansa lite längre, jag har själv varit med om att man fått sig ett lyft när det kommer en pust. Sen om detta tillfället berodde på motvinden eller att han inte dragit av gas låter jag vara osagt men motvinden kan ge en längre utflyning.

    Edit: läste nyss hans senaste inlägg, jag tror det jag skrev om märks bäst i markeffekten men gasa sig ner till marken låter mycket skumt. Jag hade nog sänkt nosen..
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. pejron

    pejron Ny medlem

    Förstörde en vajer till noshjulsstyrningen på en fallskärmskärra när jag i högersätet fick "prov-taxa" deras 2-motorkärra. De hade lägervecka och pga min bedrift blev allihopa groundade i två dagar innan de kunde flyga in reservdelar. Om blickar kunde mörda... aj aj aj :blush

    Har lyckats ta sönder ett kursgyro också. Samt en dörr och lite annat smått och gott. Positivt är att alla mina små "olyckor" skett på marken. I luften har jag varit förskonad... =)
     
  10. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Haha, får jag fråga hur du tog sönder kursgyrot?
     
  11. Zeta

    Zeta Medlem

    precis som du säger, dock vill jag påpeka att vi inte "tvingade" ner kärran till marken genom att gasa. vi stöttade enbart med gas för att somsagt inte falla igenom luftkudden på en meters höjd.
     
  12. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej alla,
    Vid en hög utflytning så gäller det antingen att bibehålla nosläget och stötta med gas så att planet sakta sjunker med konstant hastighet och drag av vid sättning. Ingen lätt manöver... Bästa alternativet är ju helt klart att göra pådrag och gå om. Absolut sämst är att sänka nosen, du har inte en chans att hämta upp kärran innan nosstället slår i. Gör du det så g-stallar kärran så när huvudstället tar över vikten så börjar planet flyga igen och galoppen är ett faktum..

    MVH
    Patrik
     
  13. pejron

    pejron Ny medlem

    Ja.. jag vet faktiskt inte. Jag skulle ställa in kursgyrot efter magnetkompassen som vanligt, men när jag vred och hade mig så började den låta jättehögt och konstigt, sen gick det sönder. Var bara att byta.
     
  14. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej, jag förstår fortfarande inte :q
    Flygplanet rör sig i förhållande till luften. Det har ingen aning om med- eller motvind!

    GS = TAS - motvindskomponent

    Vid samma IAS från början får man utflytning ett visst antal sekunder.
    Vid motvind hinner man kortare sträcka på den tiden och får därför kortare utflytning.

    Så om det beskrivna fenomenet är verkligt, så är förklaringen någon annan. En sådan kan vara att man har inverterad vindskjuvning. Normalt avtar vindhastigheten när man sjunker (pga friktion mot marken). Det kan i värsta fall leda till stall under slutet av finalen.
    Men vid stark motvind skulle man kunna tänka sig att Reynold-talet blir så högt att man får turbulent flöde nära marken. Under sådana förhållanden skulle det kunna inträffa att motvindskomponenten faktiskt ökar medan man sjunker från sådär 10 meter till 1 eller 2. Luften liksom rullar över marken.

    Resultatet i så fall skulle bli att TAS ökar vid utflytningen, med längre utflytning som följd. Det här är bara en spekulation, och jag är inte övertygad om att det rör sig om ett verkligt fenomen.

    En annan möjlighet är ju att vinden var byig, så att flygplanet mötte en ökande motvind. Det skulle i så fall förlänga utflytningen.

    Patrik har förstås rätt ifråga om rekommendationerna, men metoden att sänka nosen är inte alls fel om det görs kontrollerat. Det beror bara på hur långt hastigheten har hunnit skunka innan nossänkningen görs.

    En liknande situation är om man får studs. Rekommendationen då är att hålla kvar ratten och eventuellt stötta med gas. Man får då absolut inte sänka nosen. Det leder ofelbart till galopp.

    Men det är just vad jag ofta brukar göra. En och annan kontrollant undet PFT har fått skrämselhicka vid manövern :p
    ända tills jag har förklarat vad jag gjorde, och varför.

    Tricket är att se till att flygplanet inte tappar fart, och att komma tillbaka till nos-uppläge i god tid innan det börjar sjunka igen.

    Så jag skjuter fram ratten medan planet fortfarande stiger, för att avbryta stigningen. Sedan tillbaka igen medan det har en negativ g-komponent (allstå sänkt stallhastighet). Det går då över i planflykt med högt nosläge, men betydligt lägre höjd än det skulle ha gjort om jag hade hållit kvar ratten. Sedan följer en normal sättning.

    Jag vill absolut inte rekommendera någon att göra det här med ett flygplan som han/hon inte äger själv!

    Hälsningar/Allan
     
  15. piloten

    piloten Medlem

    Man rör sig i förhållande till vinden men därtill en tröghet pga planets vikt vilket gör att man påverkas av snabba sjuvningar. Detta blir extra tydligt vid landning då man har marken som när referens.

    Samma sak om du får vinden i aktern vid start..


     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Då förstår jag ^^
     
  17. Zeta

    Zeta Medlem

    vilka diskussioner det blev :laugh ontopic antar jag
     
  18. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Vad gör man som flygledare/pilot när någon ligger på frekvensen på det viset?

    /Micke
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Tror inte man kan göra nåt sålänge han håller in sändarknappen. Tyvärr.
     

Dela sidan