Status på Bromma flygplats (ESSB)?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av dreamflyer, 23 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. dreamflyer

    dreamflyer Ny medlem

    Jeg er en norsk pilot som tenker å fly en tur til Stockholm. Den mest praktiske flyplassen å lande på virker å være Bromma, men det virker å være litt forskjellige observasjoner rundt "mandatory handling" osv.

    Er det noen på dette forumet som har nyere erfaring fra å fly til Bromma og som kan dele litt informasjon om service og kostnader for dette?
     
  2. wernvik

    wernvik Medlem

    Hej

    Det är obligatoriskt med SLOT tid. Däremot behövs inte handling om du har sökt PPR. Det är begränsat med parkeringsplatser om man går via PPR men jag har aldrig blivit nekad.
     
  3. dreamflyer

    dreamflyer Ny medlem

    Hei, og takk for svar.

    Slot og PPR er ok, men hvordan kommer man seg ut og inn fra flyplassen? Har lest enkelte steder at man må betale 450 SEK x2 til Securitas for å få eskorte. Er det mulig å parkere noe sted på Bromma uten å betale for å komme inn/ut?
     
  4. wernvik

    wernvik Medlem

    De har gjort klart platta East så jag har parkerat där. Då behövs ingen shuttel utan du går ut jämte Graf air och in samma håll sedan. Tidigare krävdes det shuttle och då var det ganska prisvärt att istället ta handling via Graf Air.
     
  5. dreamflyer

    dreamflyer Ny medlem

    Takk! Hvor er det man betaler startavgift og parkering?
     
  6. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Bara av ren nyfikenhet, vad kostar handling för en typisk 4-sitsig SEP hos Grafair?
     
  7. wernvik

    wernvik Medlem

    Nu är det två år sedan jag nyttjade Graf Air senast men med en svenskregistrerad (ger 50% rabatt) DA40 betalade jag 900kr för handling och 3h parkering.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker också du ska ta Bromma och det som Wernvik föreslår. Annars är Skå(ESSE) närmaste fältet, det går att ta buss eller taxi därifrån in till stan. Är nog mer prisvärt om man ska stanna flera dagar.
     
  9. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    OK, efter omständigheterna inte ett helt omöjligt pris ändå.
     
  10. lonerook

    lonerook Ny medlem

    Hej, hur kommer man ut från och tillbaka in till platta East om man inte anlitar Grafair?
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Grejen är nog att det ändå är Grafair som vinkar in en och öppnar grinden. Så verkar det vara avtalat med Swedavia. Men man behöver inte betala deras handling.
     
  12. lonerook

    lonerook Ny medlem

    Ok, det låter ju bra, tack för svar. Jag antar att det då löser sig av sig själv när man skaffar PPR och sedan landar på flygplatsen. Man kanske till och med får gå genom Grafairs egen terminal och får känna sig som en privatjetresenär i några sekunder.

    Jag hade vägarna förbi Bromma häromdagen och gick in hos Grafair och frågade damen i receptionen hur det fungerar. Hon hävdade att man ska boka handling via dem och gav mig visitkort med deras kontaktuppgifter. Men hon gav inget intryck av att vara särskilt intresserad av att hjälpa till eller svara på frågor så det förvånar mig inte att hon inte kände till hela sanningen.
     
  13. Grumman

    Grumman Ny medlem

    Jag har varit där både med och utan handling via Grafair. Första gången var det inte ett alternativ att vara utan men det ändrades kort därefter. Den huvudsakliga skillnaden är att med handling av Grafair så får du njuta av deras papegoja, lounge och obegränsat med glasspinnar samt får en röd matta utrullad under dörren på din C172 vid ankomst. Utan handling får du parkera lite längre bort och bara gå igenom deras lounge på vägen ut eller in. Du får också nöjet att promenera bort till avgångshallen för att betala din landningsavgift vilket jag vill minnas att du slipper om du går via Grafair.

    Med en svenskreggad maskin är det faktiskt inte så blodig handlingavgift (jmf vissa flygplatser ute i Europa) så om jag skulle dit igen skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ta handling via Grafair. Förutsatt att det fortfarande är 50% rabatt förstås. Speciellt om jag hade pax med mig. Impar lite men tar framförallt bort en del nervositet från deras sida då det mer liknar en "riktig" flygresa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    På riktigt? Bara det vore ju värt handlingavgiften -- i alla fall om man har pax.
    Kan inte Swedavia fakturera? Min erfarenhet är att det är normalförfarande på svenska trafikflygplatser.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Grumman

    Grumman Ny medlem

    Vet inte om de fortfarande gör det. Och rulla ut kanske var en överdrift, mer lägga ut då storleken var som en lite större dörrmatta. Men ja.
    Hur deras maskineri fungerar vet jag ärligt talat inte. Jag gick dit och fyllde i ett faktureringsunderlag med en massa uppgifter, däribland en fakturaadress. Men likväl hamnade fakturan hos flygklubben, dvs. flygplansägaren, ändå. Så det kanske hade gått lika bra att strunta i det. Enligt deras operations center var det i alla fall så man skulle göra. Då. Nu kanske det är annorlunda. Är som sagt ett år sedan jag var där sist.
     
  16. wernvik

    wernvik Medlem

    Liten matta men det är tanken som räknas....
     

    Bifogade filer:

  17. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Nu börjar dom trumma igen - när ska eländet ta slut?

    https://www.svd.se/besked-om-bromma-flygplats-vantas

    Från ett USA-perspektiv är det ju helt sjukt att svenska politiker är så illa insatta i vad civilflyg egentligen innebär. Dom lever i nån slags bisarr parallellvärld där det endast finns stora flygbolag för passagerartrafik och sportflyg - och inget där emellan.

    Säkerligen, när Per Bolund firar midsommar i skärgården iår, så skulle han kanske hellre vilja att hans ambulanshelikopter som ska rädda honom (när han får hjärtattack efter nubben) kommer från ett flygfält i Stockholmsområdet och inte behöver först flyga in från Strängnäs eller Gävle i en timma? Eller vill han att när hans sommarhus är insvept i en skogsbrand, att hans brandflyg måste åka 1.5 timmar för att tanka innan dom kan ta en vända till?

    Vidare kanske Per Bolund skulle vilja kunna äta färsk hummer på Wedholms med sina politruker - hur tror han dessa kommer till Sverige? Eller färska jordgubbar/mangos på ICA? Eller kanske vill han kunna skicka ett brådskande dokument med FedEx eller UPS till Bryssel? Eller post till Gällivare? Eller ha möte med dignitärer? Kanske vill han främja staden för filminspelning och låta Snabba Cash 6 ta en solnedgångsbild över Södermalm? Eller se en satellitbild på sin Google maps?

    Dom sker med flyg din satans idiot, Per. Fraktflyg, budflyg, civilflyg, ambulansflyg, serviceflyg, affärsflyg, taxiflyg, privatflyg, brandflyg, kartflyg, fotoflyg, inspektionsflyg. Dom förstår helt enkelt inte den bredare innebörden av en nedläggning av en flygplats för samlad trafik för ekosystemet. Det gör dom till oinformerade idioter. Jag hoppas ni röstar bort alla såna här inkompetenta dårar nästa gång, men oroar mig för att det kanske är försent vid det laget.
     
    Senast redigerad: 22 April 2021
    • Gillar Gillar x 2
  18. Merf

    Merf Aktiv medlem

    På många ställen kan det vara svårt att hitta ett flygpositivt alternativ ens. Om man gör det kan det då komma med annat baggage man inte är intresserad av så det är lite av ett problem. Tänker att lösningen är att få fler att inse nyttan med flygplatser, men det går trögt =/
     
  19. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

  20. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Uppföljningsfråga så här några år senare. Kan man fortfarande landa med privatflyg? Någon som gjort så nyligen?
     
Laddar...

Dela sidan