Stegeborgs flygfält - En oas för privatflygare!

Diskussion i 'Artiklar' startad av Fredrik, 10 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2006-08-09

    En strålande augustieftermiddag genomförde jag tillsammans med min bror en flygning från Kungsängens flygplats i Norrköping ut till Stegeborg som är känt för sin gamla medeltida slottsruin vid havsviken Slätbaken, sydost om Norrköping. Där finns numera också gästhamn och hamnkrog, och det nyanlagda flygfältet ligger ca 1.5 km från hamnanläggningarna och slottsruinen. Personalen där ute vid Stegeborg berättade att fältet redan fått besök av långväga gäster, bland annat från Tyskland och Nederländerna. Under söndagen skulle fältet även besökas av ett antal flygplan från Linköpings flygklubb.

    Flygresan dit må ha varit väldigt kort med tanke på att den endast tog 15 minuter. I det här fallet var det inte flygtiden som var intressant utan fokus låg mer på själva upplevelsen av att snabbt kunna ta sig ut till ett väldigt naturskönt område som erbjuder en mängd aktiviteter samt möjlighet till övernattning och restaurangbesök.

    Vi kom ut till flygklubben och gjorde alla rutinkontroller på flygplanet som skall göras innan en flygning. Det var en tryckande hetta i luften vilket gjorde att minsta kroppsrörelse gjorde att svetten rann.

    39.jpg

    Idag var tornet stängt vilket innebar att kontrollzonen var klassad som G-luft. Innan uttaxning ropade vi upp tornfrekvensen och blindsände våra avsikter. Flygningen inleddes med start österut bana 09 och vi lättade från banan strax efter 55 kt. Eftersom flygplatsen var stängd var vi tvungna att utföra alla svängar åt vänster i trafikvarvet. Detta innebar att vi lade oss i en stigande vänstersväng efter start så att vi passerade rullbanan via PLATS, 500 fot över den ordinarie trafikvarvshöjden, innan vi fortsatte mot DOCKAN, som är en av Norrköpingsflygplatsens in- och utpasseringspunkter. På 1500 fots höjd hade vi bra överblick över terrängen och Stegeborgs slottsruin syntes klart och tydligt redan när vi passerade Söderköping. Vi följde Göta Kanal och Slätbaken öster ut mot resmålet.

    Cirka 5 minuter innan ankomsten ropade jag upp Stegeborg radio för att meddela min avsikt att landa. Vid båda tillfällena då jag har besökt stegeborgsfältet har jag upptäckt att det kommer in störningar från barkabyfältet i Stockholm. Antingen har de samma frekvens eller också ligger de väldigt nära varandra i frekvensbandet. Dock verkar de inte uppfatta det vi sänder på stegeborgsfrekvensen.

    40.jpg

    Vi flög rakt över fältet en gång för att kontrollera vidriktningen och det visade sig att det skulle bli landning bana 08. Vid mitt första besök av flygfältet blev det landning bana 26, från Slätbaken och in mot land. Nu fick jag möjligheten att landa ut mot havet. Enligt VAC (Visual Approach Chart, Svenska flygfält) finns det en bergknalle strax innan bantröskeln bana 08 som kan kräva en något brantare inflygningsvinkel än normalt. Dock tycker jag inte att detta utgjorde något speciellt hinder. Den första inflygningen bestämde jag mig för att enbart göra en simulerad landning för att bekanta mig med terrängen och omgivningen och för att se så att det inte fanns några främmande föremål på banan. Andra landningsvarvet genomförde jag en fullstopplandning utan några problem. Efter det att vi passerade berget så drog jag av motorn till tomgång och sjönk ner mot bantröskeln för att sedan flyta ut över banan. Bankonditionen är överlag bra. Det finns några hårdare partier där gräset ännu inte vuxit till sig som kan upplevas stötigt vid landning.

    41.jpg

    Efter att vi stannat på banan vände vi runt och taxade tillbaka mot uppställningsplatsen och gjorde i ordning flygplanet innan vi begav oss ner till hamnkrogen där vi avnjöt en god lunch med kaffe. Eftersom hamnkrogen är en välbesökt restaurang kan det vara en god idé att boka bord i förväg om man vill vara säker på att få plats.

    Den angenäma eftermiddagen avslutades med start bana 08 ut mot havet. Banlängden som finns till förfogande är mer än tillräcklig för att med goda marginaler komma upp i luften enligt de prestandaberäkningar som jag har tagit fram.

    42.jpg

    Jag kan varmt rekommendera att besöka Stegeborgs flygfält (www.stegeborg.se). Det är en annorlunda upplevelse och ett snabbt och enkelt sätt att ta sig ut i svensk skärgårsmiljö.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inspirerande! Tänkte åka ditt i somras men det blev inte av. Ligger på min "att göra lista" iaf :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stegeborg är utan konkurrens det trevligaste ställe som jag har besökt så här långt när det gäller småfält. Rekommenderas varmt! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Längtar till sommaren!!!
    Jag och min sambo skulle flyga Gävle - Sveg alldeles nyligen.
    Det var en underbar vinterdag. Men ju längre norrut vi kom så
    Insåg vi att det inte ens var kul att titta på skog.
    Kallt var det så förmodligen skulle vi vara ensamma där?
    Det slutade med att vi vände och ändrade färdplanen tillbaka
    Till Gävle. Blev två timmar flygning men inget man kan rekomendera
    direkt. Hehe.
     
Laddar...

Dela sidan