Stick & Rudder

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Domino, 2 Juni 2008.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Vill gärna slå ett slag för denna klassiker om aerodynamik skriven 40-talet. Finns säkert fler av er som läst den.

    Tycker det är fantastiskt hur en lärobok från 40-talet känns mer relevant för mig som pilot än läroboken i PPL-teori. Den riktar in sig på aerodynamik för PILOTEN och lämnar respektfull över fighten om Bernoullis lagar osv till konstruktörerna.

    Boken är i stort sett en bok om anfallsvinkeln...

    Författaren förklarar ingående hur det missbenämnda höjd-rodret egentligen är "fart-rodret" (avfallsvinkelsroder) och hur trotteln är höjdreglage. Något som snuddas vid i teorin.

    Kommentera gärna boken eller teorierna.
    Det är i alla fall min sommar-läsning i hängmattan och jag älskar sättet den är skriven på.

    PS. Boken är över 60 år gammal och ny vetskap har kommit sedan dess. Min rekommendation gällen aspekten "att flyga flygplan". Inte så mycket "varför" det flyger vilket jag lärt mig akta mig för att diskutera :)

    Sök på "Stick and rudder" på Google. Första länken är en publicerad del av boken på nätet som går att läsa.

    Trevlig flyg-sommar
     
  2. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jag har faktiskt inte läst mer än delar av den, men skulle gärna få tag på ett exemplar. Skall nog faktiskt införskaffas under sommarens USA-resa. Vad gäller anfallsvinkel så är det helt otroligt att det mest användbara instrumentet saknas i så gott som alla flygplan - alfaindikatorn. Tabeller för hastigheter? De flesta av dessa tabeller syftar till samma sak, att ge rätt alfa.

    Ett annat bra boktips, som dock är betydligt mer avancerat är "Aerodynamics for Naval Aviators". Berättar hur det egentligen ligger till, men inkluderar även motorer och en hel del kul runtom själva hanteringen av aerodynen.

    Att den tekniska/aerodynamiska delen av PPL-paketet lämnar en del i övrigt att önska är ett tråkigt faktum som har behandlats annorstädes i detta forum. De som vill veta hur det egentligen hänger ihop rekommenderas varmt att skaffa andra kunskapskällor att läsa parallellt. Ett gammalt fint svenskt alternativ är "Handbok i Flygning" av Larsson/Landin. Den har inte hunnit bli särskilt inaktuell sedan 1961 och är väldigt matnyttig.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. P-A
    Svar:
    4
    Visningar:
    1,428

Dela sidan