Stora saker på gång hos regelmarkarna på EASA

Diskussion i 'EASA' startad av hans_p, 31 Oktober 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det verkar som om det rör på sig hos regelmakarna på EASA. I nyhetsbrevet från Europe Air Sports som kom igår finns flera goda nyheter som borde göra vårt flygande enklare framöver.

    Part M Light gäller från 2020-02-20. Denna har varit efterlängtad av flygplansägare och förenklar underhållet och tar i stort bort kravet på Camo, om jag har förstått rätt.

    Ändringar i FCL: som "ul-pilot" är det glädjande att se möjligheten för innehavare av EASA-cert få möjlighet att upprätthålla sin flygtid i alla typer av flygplan inklusive ul. Det öppnar upp för fler piloter att hålla sina cert på enklare men även billigare (att flyga) flygplan. För flygklubbar borde det vara intressant att kunna ha en 600 kg UL för flygning av alla medlemmar.

    Tydligen kommer AMC/GM för det här först senare så vi får se hur implementeringen blir men i mina ögon är det ännu en ljusning i flygmörkret!
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Redan idag behöver man ingen CAMO för flygplan som inte går i kommersiell verksamhet (en klubbskola är inte kommersiell) eller hos FFK.

    Ref. Del-M M.A.201 (i) (2) och (3)
     
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Ändringar i FCL: som "ul-pilot" är det glädjande att se möjligheten för innehavare av EASA-cert få möjlighet att upprätthålla sin flygtid i alla typer av flygplan inklusive ul. Det öppnar upp för fler piloter att hålla sina cert på enklare men även billigare (att flyga) flygplan. För flygklubbar borde det vara intressant att kunna ha en 600 kg UL för flygning av alla medlemmar.

    Förstår jag det som att de 12 timmar som behövs för att upprätthålla SEP på ett PPL även kommer att kunna flygas på en UL-kärra? Innebär det i så fall också att man som PPL innehavare får flyga en UL-kärra utan UL-cert?
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej, nationellt reglerade flygetygs regelverk påverkas inte.
     
  5. Hematot

    Hematot Ny medlem

    "möjligheten för innehavare av EASA-cert få möjlighet att upprätthålla sin flygtid i alla typer av flygplan inklusive ul"

    Har precis börjat läsa flygteori, så jag hoppas med det att du kan ursäkta min totala okunskap i ämnet och eventuellt dumma frågor:

    Har inte den blekaste aning om varken vad PartM/FCL/AMC/GM betyder eller hur de hänger ihop. Däremot tror jag att ämnet för denna tråd skulle kunna ha stor inverkan på hur jag kan lägga upp utbildningen.

    1. Om jag fattar rätt så skall man alltså kunna upprätthålla ett eventuellt LAPL resp PPL-cert (minst 12h flygtid per 12 resp 24 månader är det väl?) även med flygtimmar gjorda i ett UL?

    2. Jag tolkar dig som att det inte nödvändigtvis börjar gälla 2020-02-20 utan "först senare". Isåfall, finns det någon kvalificerad gissning på när? Snackar man veckor, månader, år eller decennier för sådant här?

    3. Vad behövs för att lägga till ett UL-cert om man skaffar ett LAPL? En inflygning/uppflygning?

    4. Även om det nästan bara skulle bli UL man kom att flyga, skulle då både LAPL/PPL- och UL-certen hållas vid liv?

    Tänker att om alla stjärnor står på rad i detta kan det kanske finnas fog för mig att direkt satsa på ett LAPL-cert för att få större möjligheter i flygningen.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    För att inte gå ut med något som sen inte blir verklighet väljer jag att citera Europe Air Sports nyhetsbrev från december -19, tillgängligt på http://www.europe-air-sports.org.

    ---
    NEWS OF REGULATIONS FOR CREDITING OF FLYING HOURS
    Brought to you by Europe Air Sports’ Senior Vice-President Rudi Schuegraf

    Exactly one year ago we informed you in our newsletter about the positive development concerning the crediting of hours flown on aeroplanes listed in Annex I of the new Basic Regulation (NBR). We had received evidence from EASA that the wording of the expected AMC (Acceptable Means of Compliance) which we had drafted for the Agency in the year 2013 was about to be published in the near future, stating that

    All hours flown on any aeroplane registered in an ICAO Contracting State shall count in full towards fulfilling the hourly requirements of this Part (Part FCL) as long as the aircraft matches the definition and criteria of the respective Part-FCL aircraft category as well as its class and type ratings.

    Unfortunately, we then learned that – for reasons not known to us – the publication of that AMC was delayed. It is now forecast for January 2020, with the text changed from the general meaning above to a specific wording as follows:
    - According to the present draft of the AMC/GM, the provision only applies to “the hourly requirements in points FCL.140.A; FCL.140.S and FCL.740.A(b)(1)(ii)”. These are the paragraphs for the recency conditions required for the LAPL and the PPL class rating.

    During the December meeting of the Flight Standards Technical Committee with EASA and the National Authorities, Europe Air Sports and IAOPA urged for clarification. We asked for publication that, in line with the provisions of the New Basic Regulation, all hours flown on aeroplanes should be credited. This would include
    • hours flown on aeroplanes listed in Annex I, including aeroplanes up to 472.5 kg MTOW;
    • hours flown on non EASA certified aeroplanes registered in non EU states, i.e. all ICAO states;
    • hours flown on so-called opt-out aeroplanes (600 kg) according to article 2.8 of the NBR;
    and last but not least
    • hours flown in any category of aeroplane shall be credited when an applicant applies for a LAPL A (FCL.110).
    We will inform you and publish any new development as soon as we receive the information from EASA.
    ---

    Det är kanske fortsatt grekiska för många men i korthet innebär det att i stort sett all flygning ska tillgodoräknas vid förnyelse av EASA-certen. Det finns fallgropar för jurister i en formulering enligt ovan och det är skulle jag tro en anledning till att publiceringen dröjer - och en kalkylerad risk är att den aldrig publiceras.
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Du behöver ta ett UL-cert vilket enligt TSFS 2013:18 blir lite enklare om du har annat flygcert, PPL eller LAPL. Du slipper göra om teorin och utbildningen förkortas enligt flygskolans bedömning. Enbart en inflygning kanske är lite för lite, men ett fåtal utbildningstimmar brukar räcka, är du färsk går det nog snabbt.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Så i korthet - baserat på den information som finns idag är det ingen bra idé att släppa sitt befintliga cert eller lägga en utbildning på is. Fortsätt på inslagen väg och när/om tillgodoräknandet görs möjligt blir det ett välkommet "grädde på moset" som vi kan jobba vidare med.
     
  9. Hematot

    Hematot Ny medlem

    Tack hans_p,
    Ja visst känns det som att det kan vara en bra bit kvar. På "den grekiska texten" låter det för mitt otränade öra som att det försiggår någon slags förhandling via skrivelser och att det pågått sedan 2013… Verkar ju inte vara något klubbat iallafall.

    Att lägga till ett UL-cert efter man tagit LAPL verkar dock vara så smidigt man kunde hoppas på!

    Så då är det antagligen bara att sitta lugnt i båten och skjuta LAPL/PPL-planer på framtiden. Om det skulle råka komma ett plötsligt beslut i frågan så är väl ändå teoriproven giltiga i något år eller två.(?)

    Vi får hålla tummarna för att det ändå till slut kan bli verklighet.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Får man faktiskt ett nytt certifikat eller läggs UL till som en klassbehörighet i befintligt certifikat?
     
  11. Hematot

    Hematot Ny medlem

  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    UL finns ju inte som behörighet i EASAs värld så jag antar att det är ett separat svenskt förarcertifikat för ultralätta flygplan som för enkelhetens skull förs in på samma papperslapp som EASA-certifikaten. Men någon som har gjort detta kan svara bättre än jag.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Om jag förstått det rätt så är det en bilaga till det ordinarie certet, dvs en separat lapp.
     
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag har UL som ett tillägg till mitt PPL. Det är en separat lapp titulerad "ANNEX TO FLIGHT CREW LICENSE". Det är ett sådant där vikt häfte precis som själva PPL-licensen och ditt medical.

    Att ta UL-tillägget var inget konstigt. Lite utbildning på marken där vi gick igenom flygmaskin med fokus på de saker som brukar vara annorlunda på UL-kärror gentemot de flesta vanliga kärror som flygs med PPL (som att gå igenom rotax-motorer, mer viktig vid last/balans på grund av viktbegränsningarna, förenklade system när det kommer till stolar, bromsar m.m. där man oftast sparar in vikt genom att ha ett simplare system. Pratade lite om hur den minskade flygvikten påverkar själva flygningen etc. Gick igenom skilnaderna i regelverk.). Sen flög vi lite! En UL-maskin är ju bara ett lätt flygplan egentligen så det var verkligen inget konstigt. Gå igenom/verifiera att man fixar vanliga flygmanövrer, nödförfaranden, vanliga landningar, korsvind, bedömningslandning...

    Jag fick det hela gjort på en dag, men sen kan det säkert variera från person till person och skola till skola då det är en bedömningsfråga. Du ska ju vara en säker pilot och du ska veta vad som gäller liksom, det är ju det som är fokuset.

    Även om det var lätt att ta tillägget visade det sig vara svårare att upprätthålla. Flygtimmarna räknas oavsett maskin, men däremot behöver man landningar med UL-kärra och det blev plötsligt svårt när klubben gjorde sig av med UL-kärran. Man blir ju inte av med sitt tilllägscert bara för att man inte fått ihop sina landningar men däremot så är man inte "current" och behöver då upp med en instruktör igen innan man är OK att flyga UL-kärror igen.

    EDIT: Skall ju också påpeka kanske att UL-certet har en giltighetstid på 5 år (utöver kravet på att flyga 12h/12 landningar senaste 12 månaderna) vilket säkert är anledningen till att det är en separat lapp och inte bara inskrivet i PPL-certet. EFter 5 år skall man skicka in någon blankett för att förlänga sitt UL-cert... Har inte kommit dit själv ännu så inte bekymrat mig mer om det. Tittar jag lite snabbt hittar jag bara en blankett för UL-cert och ingen för tillägget så jag misstänker att det är samma blankett.
     
    Senast redigerad: 7 Januari 2020
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Som ni säkert har sett är nu detta AMC publicerat sedan några dagar. Piloter med LAPL kan upprätthålla flygtid genom flygning även i nationellt UL. Tummen upp tycker jag!
    https://ksak.se/2020/03/22/nya-latt...ul-tid-for-lapl-och-annex-i-i-flygutbildning/
     
    • Gillar Gillar x 3
  16. Hematot

    Hematot Ny medlem

    Strålande hans_p,
    Tack för de goda nyheterna!
    Det här öppnar definitivt upp nya möjligheter.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. joelk

    joelk Ny medlem

    Suveränt, kul att det gick igenom! Läste igenom Explanatory note och låter det ju som att det bara går att tillgodoräkna sig UL-tid på LAPL, eller kan det gå mot PPL också? Måste det här beslutet formaliseras på något vis i Sverige, eller börjar det gälla omedelbart?
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Det gäller omedelbart. Räkna inte med att det kommer att gälla PPL också. Jag tror att det är så enkelt att ett PPL är ett ICAO-cert och då kan vi inte bestämma hur vi vill angående vad man kan flyga. LAPL finns ju bara i EASA och gäller inte utanför EU, därför finns det lite mer utrymme för kreativitet vad gäller det certifikatet.
     
  19. bgdhl

    bgdhl Ny medlem

    Som jag tolkar Explanatory gäller det för PPL också. PPL har väl inget formellt tidskrav som UL och LAPL utan tidskravet ligger i klassbehörigheten? I Explanatory tar de upp att man får tillgodoräkna sig tid i UL för "Single pilot, single engine aircraft class ratings" vilket jag tolkar som bland annat SEP.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, du har kanske rätt! Nu när jag kikar lite mer noggrant så verkar det stämma det du skriver eftersom även FCL.740.A.(b)(1)(ii) ändras.
     
Laddar...

Dela sidan