Stratusmolnbas över terräng

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av darnell, 27 Januari 2010.

  1. darnell

    darnell Medlem

    Hej,

    Jag har en fråga som rör PPL meteorlogin. Jag har stött på en fråga i 1000-frågor som jag inte blir riktigt klok på och behöver lite hjälp med.

    Fråga 178 i 1000 frågor lyder så här:
    I en situation med utbredda stratusmoln kan molnbasen variera beroende på terräng-förhållandena. I vilket av följande alternativ kan man vänta sig högsta molnbasen?
    1 - På vindsidan av en höjdsträckning
    2 - På läsidan av en höjdsträckning
    3 - Över mossar
    4 - Över åkermark

    Rätt svar är enl. 1000-frågor 2, jag ville svara 1. Kan någon förklara, eller hänvisa mig till någon källa där jag kan läsa om detta?

    I meteorologi boken för PPL (utgåva 06) står det följande på sidan 44 (kap. Moln):
    Bl a är det viktigt att känna till att stratusundersidan ofta sjunker över kullar och skogig terräng. Dessutom är sikten för det mesta nedsatt under moln, vilket sammantaget gör St till ett av VFR-pilotens största gissel. Det finns också en bild som illusterar detta på samma sida.

    Jag tolkade detta som att stratusundersidan (molnbasen) sjönk på läsidan av kullen men det verkar inte stämma med frågan? :q
     
  2. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Hej,

    Jag är inte direkt någon expert på det här med väder, men...
    Är det inte så att pga Föhn-effekten så kommer luften på den sidan det blåser från att hävas vilket får till följd att luften kyls ner och kondenserar. Luften blir då torrare och varmare och kommer ner på läsidan varpå man får en högre molnbas.

    Kan det stämma?

    MVH

    Rickard
     
  3. darnell

    darnell Medlem

    Aha! Jag hade fått för mig att Föhn-effekten gällde högre berg, men ser nu i läroboken: "Resonemanget kräver inte en riktig fjällkjedja, utan går att tillämpa också på en mindre skala." Så jag antar att en höjdsträckning borde räcka, då stämmer ju ditt resonemang ovan.

    Tack för ett snabbt svar Rickard!


    Mvh Christian
     

Dela sidan