Styrsystem C172

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Zeta, 4 Mars 2010.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Det var idag tänkt att jag skulle ta en liten tur med klubbens äldre C172P. Taxningen gick bra och jag fick klart att ställa upp via backtrack, men när jag ska vända runt kärran igen känns plötsligt pedalerna ovanligt lätta att rubba och jag får knappt någon respons på mitt fulla sidroderutslag. Detta leder till att jag väljer att avbryta och taxa tillbaka till klubbens platta. Väl framme stoppar jag motorn och ber en bekant sätta sig i cockpit och göra utslag medan jag själv studerar noshjulets rörelser. Fulla utslag görs återigen, men jag ser inte en tillstymmelse till svängning. (Dock svänger sidrodret som det ska.)

    Enligt gubbarna på klubben är det helt normalt att inte noshjulet reagerar på sidroderutslag i stillastående tillstånd, vilket jag starkt betvivlar om vi har att göra med ett vanligt mekaniskt och icke-hydrauliskt styrsystem. Har tittat i POH, men hittar ingen teknisk info om styrsystemet.

    Vad tror ni om det hela?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    För självstudier ;)

    http://www.micro-tools.net/pdf/Cessna/172-175_pm_56-62.pdf

    Sidan 120......

    /TOC
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    Stort tack!
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Här har du en bättre bild.....

    http://www.tc.gc.ca/CivilAviation/certification/continuing/Adviso...y/2007-04.htm

    /TOC
     
  5. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag fick lära mig när jag skolade in på C152 att Cessna, till skillnad från PA28, inte har "full" noshjulsstyrning. Det gör att man behöver en annan teknik för att vända den. Min andrepilot som är Cessna-skolad är fena på runtvändning: fullt sidroder, gaspådrag, bromsa på ena sidan och skeva med! Dessutom tänka på att vända åt rätt håll, så att propellerström och gyroeffekt verkar vridande (jag kan tyvärr inte säga åt vilket håll, jag är PA28-pilot i grunden...)

    F.ö helt rätt beslut att ställa in, tycker jag. Hittar man något som känns konstigt ska man inte bara anta att det är typenligt.
     
  6. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    @zeta!
    Cessnan skall inte ge några utslag på marken alltså framhjulet skall inte röra sig(stillastående) medans du trycker på pedalerana(dock skall sidrodret röra sig). Skillnaden mellan PA28 o C172 är att Cessnorna har en fjäder mellan länken pedaler och noshjul, Du märker detta när du gör daglig till syn på PA28 då du knappt kan röra sidrodret medans på Cessnan är sidrodret helt fritt att röra på marken pga denna fjäder,(när du drar sidrodret med armen)
    Varför det inte kändes att den gav ful sidroder kan bero på denna fjäder,
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Helt korrekt.
     
Laddar...

Dela sidan