Surfplatta, storlek, fäste...?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Airborne again, 14 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tänkte äntligen bli digital i flygplanet och använda en surfplatta för platar o.dyl. Vad jag inte blir riktigt klok på är var man skall fästa den -- och hur.

    En vanlig inflygningskarta i papper brukar man ju fästa med klämma på ratten. Skall man ha lika stor bild på en platta så behöver man en 10-tums skärm, men det verkar tveksamt om det får plats på ratten eftersom plattan är större än skärmen. Med 8 tum blir minskar bildstorleken med c:a 1/3 jämfört med papper och det känns inte så bra när man skall läsa texten på platen under en IFR-inflygning.

    Och sedan är frågan hur man skall fästa plattan. Eftersom jag inte har eget flygplan så måste jag använda ett fäste som inte kräver ingrepp i flygplanet och som dessutom fungerar även om det redan finns fast monterad platehållare på ratten.

    Hur gör ni andra? Några tips?
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har min platta liggande löst på ena benet och knäbordet på liggande på det andra då kan jag lätt hantera div funktioner, byta sidor, zooma mm. även om det skuttar och hoppar.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hm. Jag känner mig lite orolig för att ha inflygningskartan placerad så att jag måste flytta huvudet för titta på den under en instrumentinflygning, men det kanske funkar. Jag kan ju prova först med en papperskarta på knäbordet :)
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

Laddar...

Dela sidan