Svar på frågor till övningsprov i ämnet radiotelefoni

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av andreasvibo, 3 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Hej! Jag lär ut flygradiotelefoni till våra elever och är nu lite osäker på svaren till en del frågor i ett övningsprov som jag fått ärva. Har tyvärr inte fått ärva facit :( Är det nån här i forumet som kan hjälpa till, tro?

    ! 1 Vad betyder ADELEV? Flygplatsens höjd över havet, väl?

    ! 23 Vilka nödfrekvenser? 121,5 MHz, 243 MHz. Men hur är det tänkt att man ska kunna använda 243 MHz?

    ! 25 Förfarande vid radiobortfall - var hittar man procedurer för större flygplatser? Jag gissar på AIP ENR 1.3 §10 samt i Landvetter-fallet AIP AD ESGG-1-1 "Text". Rätt?

    ! 30 Exempel på en CQ-sändning (broadcast)? (Vad är detta?)

    ! 31 Vilken frekvens sänder en ELT på? 406 MHz men varför ska man kunna det?

    ! 34 Vilken enhet använder du när du ska rapportera stig- eller sjunkhastighet till Göteborg Kontroll? Fot, väl?

    ! 35 Vem ansvarar för separation mellan flygplan på en AFIS-flygplats? Piloterna, väl?

    ! 36 Du har fått klart inflygning bana 21 på Landvetter. Hur långt får du fortsätta? Till tröskeln, väl?

    ! 50 Vid radiotrafik med Göteborg kontroll försvinner stundtals delar av vad kontrollen säger. Vad vidtar du för åtgärd? Osäker. Ska man säga "GÖTEBORG KONTROLL SSL FÖRBINDELSEN ÄR DÅLIG, SÄG VARJE ORD ELLER ORDGRUPP TVÅ GÅNGER"? Eller ska man be dem repetera varje gång man missar någon information pga den dåliga förbindelsen?

    Jag har hört exempel på nödradiotrafik där den nödställde säger Mayday ihop med sin egen anropssignal, vid alla meddelanden med tornet, inte bara tre Mayday vid första nödanropet. Jag förstår att det i praktiken går att göra vilket som, men känner ni till regler eller rekommendationer om just denna detalj?

    Till sist, en språkkontrollant sa till mig idag att om man inte vill försöka skaffa engelska språkbehörighet så måste man ändå skaffa svensk språkbehörighet för att få använda radion med UL-cert och när man flyger i Sverige. Det fås i och för sig lätt som en plätt efter typ 30 sekunders konversation för de med svenska som modersmål och han tar 300 kr i admin-avgift. Dock så läser jag i Svenska Flygfält 5:23 under rubriken "Villkor för utfärdande av UL-certifikat" att "ICAO språkkrav har utgått, vilket kan innebära begränsningar vid flygning utomlands". Så jag undrar: Behöver man verkligen svensk språkbehörighet för att flyga UL i Sverige? Nån som vet?

    Mvh Andreas
     
    Senast redigerad: 3 Maj 2016
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Japp.

    243 MHz är en militär COM-frekvens.

    I Sverige finns förfaranden för IFR på textsidan och för VFR på VAC-sidan. Jag skulle helt enkelt säga AIP AD 2.

    En CQ-sändning är en sändning som riktar sig till alla stationer på frekvensen. T.ex. blindsändning av positionsrapporter vid flygplats utan trafikledning. Ett annat exempel är ATIS.

    Tja... Allmänbildning? :)

    Fot per minut.

    Japp.

    Ja.

    Jag skulle använda REPETERA/SAY AGAIN. Man kan om man vill precisera med vilken del av meddelandet som skall repeteras.
     
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack så mycket! Ja se där, Comm failure-procedur står ju på VAC!

    De två sista frågorna, någon? :)
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Sorry, de missade jag...

    Reglerna säger bara att du skall använda MAYDAY vid första anropet och får använda det vid följande anrop. Några rekommendationer har jag inte sett.

    Att döma av "Transportstyrelsens föreskrifter om certifikat, auktorisationer och behörighetsbevis" (TSFS 2013:12) 18§ så behöver du i och för sig inte språkbehörighet för att få ett UL-certifikat, men om du vill använda flygradio så måste du ha det.
     
  5. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Hej igen! Jag har knåpat ihop denna sammanfattning om nödradiofrekvenser, till vår kurs i flygradiotelefoni. Nån som kan detta och kan uttala sig om det är korrekt? (Har kollat i LFS 2007:30)

    "Ultralätta flygplan ska vara utrustade med någon av dessa:
    1.en fast monterad nödradiosändare av typ automatisk ELT406
    2.en portabel nödradiosändare av typ PLB406 med GPS.

    Båda sänder digitalt information om luftfartyget eller nödsändaren på 406 MHz. De sänder även analogt, kontinuerligt på 121,5MHz (och i en del sändare även på 243 MHz) för att underlätta pejling."
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Stämmer verkligen detta för PLBn? "De sänder även analogt, kontinuerligt på 121,5MHz"
     
  7. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Det står att den ska göra det. Men det står också i avsnittet Allmänna Råd efter 18 § "Den 1 februari 2009 upphör COSPAS-SARSAT att distribuera information om nödsignaler på 121,5 MHz."

    Jag googlade lite och hittade följande:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/EPIRB anger att de sänder på 121.5 MHz för att kunna pejlas av räddningstjänsten men att satellitsystemet som lyssnar på 121.5 är nedstängt.

    Våra klubbflygplan har en sån här http://www.mcmurdomarine.com/personal-locator-beacon/fast-find-max-g och på produktsidan står att den sänder på 121.5 just för att kunna pejlas av räddningstjänsten.

    Det kan nog stämma att de sänder kontinuerligt på 121.5 eftersom uteffekten på McMurdo-PLB:n ovan bara är 50 mW jämfört med 406MHz-signalen som sänds ut med 5 W.
     
Laddar...

Dela sidan