Svensk död i flygolycka!

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av piloten, 30 Januari 2009.

  1. piloten

    piloten Medlem

    http://www.kvp.se/nyheter/1.1449343/svensk-dod-i-flygolycka-i-usa

    Tydligen under en flyglektion. Någon som känner till flygplanstypen?

    Kraschade på landningsbanan vilket låter som roderfel som resulterat i stall?
     
  2. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Det var nog denna:

    http://www.airliners.net/photo/SIAI-Marchetti-SF-260C/1467217/L/

    Tråkigt... :(
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Visst är det tragiskt. Roderfel är ju en möjlighet, men låter mindre troligt. Antag att höjdrodret låste sig i ett högt nosläge. Det skulle i så fall ha lett till stall så snart markeffekten släppte. Om piloten fick stallvarning och märkte att det inte gick att sänka nosen skulle han nog ha försökt att stabilisera flygningen genom gasavdrag och sedan använda av trimrodret. Å andra sidan kan man ju bli så konfunderad att man inte handlar helt rationellt. Och den eventuelle läraren behöver ju inte alls ha förstått att något var fel innan det var för sent.

    Vittnesuppgifter tyder ju på motorproblem. Sådana uppgifter måste man alltid ta med en nypa salt, men vrakets utseende motsäger inte den saken. Av bilden att döma har planet vikt sig över höger vinge.

    Hoppas det inte var läraren som fick för sig att simulera motorstopp. Det skulle i så fall vara tecken på riktigt dåligt omdöme. Men troligen var det ett äkta motorfel.

    Ett motorstopp omedelbart efter lättning är inte så problematisk, men om det inträffar i ett hyfsat motorstarkt plan som är lätt lastat och har hunnit accelerera till stigfartfart, så är man i en mycket kritisk situation. Har man inte hunnit gå över i dykning inom tre sekunder är stallen ett faktum. Och nosen måste tryckas ned mycket mer än vad som känns riktigt. Den som har vant sig vid att bedöma nosläget genom att titta ut har problem i en sådan situation. Hastighetsmätaren är den enda säkra informationskällan.

    Det här är väl så långt som man kan spekulera om olyckan. Hoppas att haveriutredningen kommer hit, så att även vi kan lära oss något. Vi får hjälpas åt att hålla ögonen öppna.

    Hälsningar/Allan
     
  4. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Jag har för mig att jag såg en uppgift om att det rörde sig om ett tidigt skede i flygskolningen. Därför tror jag inte att läraren hittat på några konstigtheter.
     
Laddar...

Dela sidan