Svensk fraseologi för siffergrupper

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Airborne again, 1 November 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Grundregeln vid läsning av tal och siffergrupper på radio, både på svenska och engelska, är att varje siffra skall läsas för sig. Sedan finns det ett undantag där man i vissa speciella situationer får läsa ut hela hundratal och tusental. (De är när man skall ange höjd över havet, molnbas, sikt, RVR samt – på svenska – flygnivå och höjd QFE.)

    I Transportstyrelsens föreskrifter om radiotelefoni och fraseologi (TSFS 2013:46) finns ytterligare ett undantag just för svenska. Det står:
    Jag tycker att två saker är oklara här:
    • För hur stora tal får detta tillämpas? Är t.ex. "NIOHUNDRAFEMTIO" ok? Är "ETTUSENTJUGO" ok?
    • Jämna hundratal är också jämna tiotal, men "ETTHUNDRA" saknas påfallande nog från listan med exempel. Är "ETTHUNDRA" ok? Är "TVÅHUNDRA" ok? Min fråga handlar alltså om det generella fallet – enligt specialfallet som jag nämnde i första stycket ovan är klart att det är ok att säga t.ex. "MOLNBAS FEMHUNDRA FOT". Men är det ok att säga "KURS TVÅHUNDRA GRADER"?
    Är det någon som vet vad som gäller formellt? (Vad som sedan faktiskt sägs på radion är som vi alla vet inte nödvändigtvis samma sak...)
     
  2. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Håller med!
    Ställde ungefär samma fråga i somras i denna tråden: http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/uttal-av-siffror-samt-siffergrupper.2492/
    Fick ett intressant svar där QNH 1010 lästes siffra för siffra av tornet.

    Jag anser att det är något sånär upp för tolkning. Det är ju det (enda?) officiella dokumentet som finns.
    Efter att ha läst det ett gäng gånger så tolkar jag hundratal och tusental som ett jämnt tiotal precis som du.
    Så skulle jag prata radio efter detta undantag hade jag sagt QNH ETT TUSEN TIO, eller som ditt exempel KURS TVÅ HUNDRA GRADER.

    Fast i verkligheten gillar jag inte att det är olika regler(undantag) beroende på språk och vill inte förvirra min radio engelska, och säger därför QNH ETT NOLL ETT NOLL eller KURS TVÅ NOLL NOLL.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Aha... Jag borde ha letat igenom gamla trådar innan jag skrev förstås.

    Det kan nog vara en god idé att göra likadant både på svenska och engelska -- det är i alla fall struligt att hålla isär specialfallen.

    Annars får man väl fråga Transportstyrelsen hur de har tänkt. :)
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Fråga gärna dem! Jag är nyfiken :)
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Niohundrafemti samt Ettusentjugo är ok att använda under svensk (givetvis) fraseologi samt då tydlig dialog kan framföras.
    Etthundra och tvåhundra är också ok under dessa omständigheter.
    Däremot bör kurser, radialer samt pejlvärden utläsas med var siffra för sig.

    Detta är vad jag har fått lära mig iaf.

    Det kruxiga i min inlärning består däremot i att 25 får uttalas tjugofem, men tydligen får inte 25 000 utalas tjugofemtusen utan två fem tusen.. Jag frågade naturligtvis men den läraren kunde inte hjälpa mig med den frågan.
    Nu är det ju sällan man som VFRflygare behöver uttala 25000 i något sammanhang men det kunde ju vara bra att få facit. (jag skulle iaf säga tjugofemtusen)
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Allt det du skriver stämmer med en möjlig (och rimlig) tolkning av Transportstyrelsens föreskrift, men den går att tolka på andra sätt. Jag får väl ta och slänga iväg en fråga till TS...
     
  7. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Ursäkta, men nu kan jag inte va tyst längre. Det finns de som nyligen fått vänta 6 månader på att få en enkel ändring i ett typintyg från TS att gå igenom pga att TS inte har tid att handlägga ärenden, utan de hamnar på hög. Man kan ju undra vad de sysslar med istället, men nu när jag läser detta börjar jag ju undra... Snälla ta inte upp TS tid med såna här ganska ovidkommande ärenden. Snart kan jag själv bli drabbad då min klubb ev. behöver få en typning av en ny kärra genomförd. Och vi vill helst flyga innan nästa sommar tar slut...
    Och varför göra en byrokratisk myndighet uppmärksam på att alla regler kanske inte alltid är så konsekventa? Får de för sig att ändra blir det knappast varken lättare eller billigare för oss... Ibland är det bäst att hålla tyst.
     
  8. Swip

    Swip Medlem

    Intressant inlägg! Är det såhär piloter inom allmänflyget känner det?

    Min spontana åsikt är väl att vi talar om ett fullständigt myndighet- och samhällshaveri när vänner uppmanar andra vänner att inte vända sig till en myndighet med sina frågor på grund av dels att det tar upp myndighetens tid som den inte har, dels att det finns en risk att myndigheten då försämrar regelverket. Det är första gånger jag hör något dylikt får jag erkänna. Och då har jag i jobbsammanhang befunnit mig under finansinspektionens övervakningssfär så jag är ju inte direkt ovan med myndigheter som gillar att skapa nya och betungande regler för samhällsaktörerna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Håller med 'Airborne again' på den första delen.
    Men när det gäller x1,x2,x3,x5,x6,x8,x9 (alltså tex tjugofem) så är det en sådan sak som utgick med den nya TSFS 2013:46
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du håller nog med mig på den andra punkten också. Jag menade att det var rätt som Stjärnan fick lära sig att det heter "två fem tusen".
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte vet jag vad folk i allmänhet känner, men min erfarenhet av TS är att de är hjälpsamma inom ramarna för vad regelverket tillåter (givetvis).

    Att TS skulle börja ändra på regler för att man ställer frågor tror jag inte en sekund på. Inte heller att en fråga som tar kanske fem-tio minuter att besvara skulle försena en ärende som en helt annan handläggare på en annan avdelning sköter!

    Däremot finns det en stark tendens – som inte alls bara gäller flygområdet eller bara TS – att hela tiden skruva upp kraven med motiveringen att det höjer säkerheten. Oftast görs detta utifrån rent subjektiva bedömningar som framförallt inte tar någon hänsyn till vilka åtgärder som ger bäst effekt säkerhetsmässigt för en given kostnad. För allmänflyget tillkommer komplikationen att man ofta bortser från oss och bara ser ur den tunga luftfartens perspektiv.

    Ett intressant exempel på subjektiviteten ser man på hur olika nationella flygsäkerhetsmyndigheter skapat egna -- ibland sinsemellan motsägande -- tillägg och undantag från de internationella reglerna. I Sverige får man ju i princip fritt flyga mörker-VFR vilket är helt förbjudet enligt de internationella reglerna och därför inte heller tillåts på många håll i Europa.

    Tillkomsten av först JAA och sedan EASA har tvingat fram en harmonisering inom Europa och det tror jag bara är bra. Om ett drygt år så träder de nya harmoniserade europeiska trafikreglerna (SERA) i kraft i Sverige. Det innebär både lättnader och skärpningar. T.ex. kommer man att få flyga mörker-VFR i sämre flygsikt än i dag (5 km) men med högre minimihöjder! (I princip IFR-minimihöjder.)

    (Om någon är intresserad av detta så kan man läsa förhandsinformation från Transportstyrelsen här: http://www.transportstyrelsen.se/Gl..._information/Seminarier-2013/Trafikregler.pdf. Eller den kompletta EU-förordningen här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:281:0001:0066:SV:PDF)
     
  12. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag överreagerade något, så det blev lite raljerande, sorry. Det var mer ett generellt exempel. Men man blir ganska frustrerad på myndigheter och i synnerhet TS. Tendensen i samhället är att allt ska vara spårbart och regler ska styra allt. Massor av tid och pengar läggs på denna byrokrati. Kompetens och sunt förnuft får stryka på foten. Och detta gäller inte bara flyget, kolla på sjukvården, polisen, försvarsmakten etc, etc, överallt tar byrokratin överhanden. Och jag tyckte verkligen inte frågan om när man uttalar siffror i grupp eller enskillt har nån större praktisk betydelse (är det nån som stött på problem med detta i praktiken?), det finns viktigare saker. Att diskutera här är en sak, men att ta upp allt med TS? Kanske inte så stor grej för dem denna gång, men en annan gång är det kanske nåt de hugger på. "Väck inte den björn som sover", finns det nåt som heter.
     
  13. Swip

    Swip Medlem

    Skönt att läsa detta (y). Tack också för övrig information, TS sammanfattning över de nya trafikreglerna blir en trevlig förmiddagsläsning.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Svar från TS!

    Mina frågor:
    TS svar:
     
Laddar...

Dela sidan