Svensk karta till ForeFlight

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 13 Maj 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har satt ihop en svensk bakgrundskarta till ForeFlight som påminner om KSABs kartor. Datan kommer ur Lantmäteriets översiktskarta (länk) och är stylad av mig i programmet QGIS. Om man har en Mac kan man dela .mbtiles filen med iPaden via AirDrop och sedan välja ForeFlight. Alternativet är att kopiera kartan till ForeFlight via iTunes. (info)

    Återkom gärna med återkoppling.

    Länk: https://www.jottacloud.com/s/184a31a62e979c745b4bc3218edb476f16d

    IMG_0213.PNG IMG_0214.PNG IMG_0215.PNG
     
    • Gillar Gillar x 6
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Wow!
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Har även gjort så man kan skapa en PDF karta och ladda ner med luftrum från OFM:

    http://vfrmaps.cryodev.se/

    Hinder saknas dock, ska lägga till dem i framtiden. Minimihöjder kommer dock från OFM.
     
    • Gillar Gillar x 4
  4. Fix

    Fix Medlem

    Riktigt bra…. Eller faktiskt sjukt bra.
     
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 3
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ser väldigt bra ut! Känns som ett givet val om man skulle byta till Foreflight i framtiden.
    Grymt jobb du gör!
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Helt fantastiskt! Suveränt för eleverna att kunna printa ut individuella kartor för varje navigering :)
     
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Kom ihåg att de inte är skalenliga (PDF utskrifterna). Måste lista ut detta först. Men kan vara bra att ha som referens.

    Foreflight är så klart skalenlig och mäter man avstånd så blir det rätt.
     
  9. Johannes

    Johannes Ny medlem

    Detta verkar ju kanon! Tyvärr kör jag inte ForeFlight, men Garmin Pilot och Fly is Fun. GP verkar inte tillåta andra bakgundkartor än deras egna tyvärr, men det gör ju Fly is Fun.
    Du skrev i en annan tråd att kartan även ska finnas i format som fungerar med Fly is Fun. Var kan jag ladda ned det formatet?
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Hej Johannes.

    Jag kommer inte ihåg att ha nämnt Fly is Fun. Men jag kan så klart kolla upp det. Vad är för format som de använder?
     
  11. Johannes

    Johannes Ny medlem

    Tack för snabbt svar.
    Kikade just i Fly is Funs manual (borde gjort det innan jag frågade dig) och ser nu:
    "Maps used by the application are stored in MBTiles or RMapsSQLite folders located in Maps folder.
    Maps folder is located in GPS_ILS_VOR folder
    Note 3: User cans import its own maps. Maps should respect MBTiles or RMaps SQLite format.
    Note 4: Fly Is Fun allows importing Slippy Mercator tiles (tiles are located in folders)."

    Mao jag testar att ladda ned din .mbtiles och ser om det funkar...
    Återkommer med feedback.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Johannes

    Johannes Ny medlem

    Funkar perfekt i Fly is Fun.
    Snyggt jobbat!
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  14. Per D

    Per D Aktiv medlem

    ...och där tippade det plötsligt över till förmån för Foreflight. Status: really worth exploring!
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. finnurt

    finnurt Ny medlem

    Riktigt snyggt @Dimme! Den känns också betydligt mycket högupplöst än sverigekartan man kan köpa till FF, Europe VFR (LFV). Du nämnde att du lagt till hinder etc vilket ser väldigt bra ut, är det något som saknas och som du valt att inte ta med i dina tiles?
     
  16. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    @finnurt, jag har inte lagt till luftrum, vilket Europe VFR (LFV) tillhandahåller. Däremot tycket jag det inte behövs eftersom FF redan har tillräckligt bra med luftrumsinformation.

    Hindren kommer härifrån: https://aro.lfv.se/Editorial/View/Dataset

    Använd kartan på egen risk så klart. Jag vill inte kunna hållas ansvarig om något hinder saknas :nailbiting:
     
  17. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Släppt ny karta med senaste hinder (några tillägg i närheten av Alvesta). Samma länk som ovan.

    TS har släppt NOTAM som plockas troligen bort den 17:e juni när nästa AIRAC gör dessa hinder permanenta.

    signal-2021-06-10-142236.jpeg
     
  18. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag tänkte jag skulle testa med en sneakversion och laddade in SE-kartan i Guru Maps som verkade vara en kompetent produkt, men jag får inte upp någon luftrumsdata där. Jag ser grundkartan och hinder (vad det verkar eftersom jag får en massa vindkraftverk som är zoom-bara). Jag gissar att det har med lagerhanteringen och att Guru Maps inte kan visa de kartlager som övriga kartegenskaper är definierade i?
     
  19. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Som sagt detta är en grundkarta. Luftrumsdata kommer från ForeFlight.

    Jag ska se om jag kan generera en transparent version av Open Flightmaps lagret med luftrumsdata. Återkommer =)
     
  20. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Å tusan, är det så det hänger ihop! Jag blandade nog ihop det då med OpenFlightMaps och trodde att även luftrummet var genererat från öppna källor. Det som är lite skoj i Guru Maps är att det både går att planera rutt (lite yxigt dock) och spela in track under färd, så det finns flera intressanta möjligheter här.
     
Laddar...

Dela sidan