Svenska Flygfält på iPad

Diskussion i '060 Navigation' startad av hans_p, 7 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    SvFF har ju funnits på iPad ett tag nu. Har det skett någon utveckling, eller är det fortfarande bara PDF-versioner av de tryckta bladen? Nån som känner till om de är på väg till Android?

    /h
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Samma gamla PDF... Tror inte det blir nån android version på länge? Utvecklingen har stått stilla länge nu..
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ok, tack. Hoppas att det går framåt "bakom kulisserna"!

    /hans
     
  4. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Lite jobbigt det där med Jeppesen. Ipad appen finns ju både som TC och FD.
    Mycket vill ju alltid ha mer så jag personligen vill ju ha FD som även har navigation. Men det blir ju såååååå dyrt!!!
    Själv har jag totalt snöat inne på SkyDemon när det gäller färdplanering VFR. Där plockar man lätt fram berörda plates från våran AIP.
    För navigering gillar jag både SkyDemon och Air Nav Pro.
    Ursäkta sidospåret! :)
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Nu dock innan Valborg gick det ut mail att en uppdatering skickats till apple. Där hantering osv skulle vara bättre, än har det inte släppts. Bara och vänta å se.

    Vad för funktioner finns i Jeppesen TC mer än att visa plates? Samt misstänker att SvFF är rätt mycket vassare på alla våra klubbar och småfält?
     
  7. JohanF

    JohanF Ny medlem

    Nu gick det att uppdatera SvFF appen. Ska bli spännande att testa och se vad som blivit bättre.

    /Johan
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Mest småförbättringar tycker jag. Inget riktigt revolutionerande
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Har dom inte fixat så den laddar alla plates utan internet så slutar jag med den.. Har blivit besviken ett otal gånger på 5000ft utan mobil täckning på iPad'en när den bara står och stampar och aldrig kommer igång!! :(
     
  10. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Den har alltid "fungerat" utan internet, i alla fall när man är helt utan internet, dock fick man ju vänta en stund innan något vart valbart.
    Men det problemet verkar nu vara helt borta!

    De har även fixat multitaskingstödet så kortet är kvar utan fördröjningar när man hoppar mellan appar, typ ANP, en fyrfinger swipe och man är hemma! Annat bra är att man kan ladda ner alla kort på en gång, välja själv när man vill söka uppdateringar, och så finns nu även vita sidorna med, rätt trevligt.

    Ytligare en ny funktion som verkade smart från början som jag nu mer tror kan bli en "risk" är att man byter sida med ett-finger swipe. Hade varit bra om funktionen endast fungerade mellan sida 1 och sida 2 på det valda kortet men den byter även kort.
    Dvs: Vängsö sid1 -> sid2 -> Stånga sid1 -> sid2. Alltså, har man inte tungan rätt i mun eller kommer åt paddan utan avsikt kan det bli så att man kollar på Stånga sid1 och vängsö sid 2. Så man måste verkligen hålla koll på att man kollar på rätt kort.

    Nu vart detta lite längre än jag tänkt men det hjälper nog någon (y)
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Undrar om någon kör utan Svenska flygfält? Rätt trött på att hålla på med uppdateringarna av pärmen när man ändå bara besöker en bråkdel av fälten.
    iPad versionen är ju bra, men de borde ha ett alternativt abonnemang för bara iPad, för det finns väl inte än?
    Jonas
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Japp. Jag har bara köpt lösa kartblad för de "troliga" flygfälten. Känns som om det måste komma ett app-enbart-abonnemang, men det kan knappast bli för 1025 kr om året då? Undrar var kostnaden ligger, om det är tryck/distribution eller framställning av kartor?

    /hans
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jaha, hur köper man lösa blad. Hmm mitt abonnemang gick ut i maj ;(
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det kostar 25 kr per blad (vill minnas att det var 15, men men...), finns som beställningsalternativ på Pilotshop.se. Skriv antal blad som du vill ha i beställningsrutan, och speca sedan vilka blad i anmärkningsfältet vid betalning/kassa. Använd kontrollistan för att se vilka blad som är uppdaterade sedan din prenumeration upphörde.

    http://www.pilotshop.se/SE/svf/handrattningar/

    /hans
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Toppen! Tack!
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Uppdateringsdags... Vill någon som kör SvFF via appen (fortfarande bara iPad?) berätta hur utvecklingen har gått? Det är svårt att hitta info på KSABs webbplats. Tacksam för info!

    /h
     
  17. Grobian

    Grobian Ny medlem

    Uppdaterades senast i november vad jag vet. Inte mycket nytt. Bilden är nu vändbar om man vrider på ipaden.
    Har däremot för mej att jag läst att dom jobbar på TMA kartor till ipad också.

    /Robert
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Grobian

    Grobian Ny medlem

    Citerar mailutskick från KSAK idag.
    "Vi kommer att lansera många nyheter under våren, bla kommer TMA kartan i digital form för surfplattor. Kommer att vara "moving map". TMA kartan lanseras både för IPad och Android samtidigt. Mer information kommer."

    /Robert
     
  19. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Japp, Susan Fritz berättade om detta igår på motorflygkonferensen i samband med KSAKs årsmöte i Göteborg. En app för SvFF som är frikopplad från den tryckta utgåvan finns redan i den nya KSAB-katalogen. Priset är 1250 kr, att jämföra med 1375 för den tryckta + app. Med andra ord ganska dyr tycker jag, har svårt att se att produktionen av appen skulle vara så kostsam att den bara är 125 kr billigare. Man bör ju kunna sälja så många fler istället om man sätter bra pris. Det är för 1 år dessutom.
    Det vore bättre kanske om man kunde få dem att sälja flygplatskort via till exempel SkyDemon, såsom DFS har gjort i Tyskland.

    TMA-kartan nämndes och det blir visst med en enklare planerings- och uppföljningsfunktion. Som jag förstod det kommer den inte att bakas in i SvFF utan säljas som en separat app.

    Men jag ska inte bara gnälla, det är bra att man anammar modern teknik, och jag kommer att rikta mina synpunkter till Pilotshop istället! :)
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har precis köpt Jeppesens VFR-manual för Skandinavien och Baltikum i elektronisk form. Knappt 1200:-/år, uppdatering en gång i månaden, fungerar på både PC, iPad och Android. Att jämföra med SvFF... Jag tänkte återkomma här med en jämförelse mellan de två lite senare.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan