Sveriges första elflyg ger hopp om framtiden

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Erik Berglund, 6 September 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  2. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Behöver man ny "SEE (Single Engine Electric)" behörighet för att få flyga?
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det räcker inte med din vanliga SEP. Transportstyrelsen utfärdar, åtminstone för nu, ett separat papper som ger behörigheten. Just nu är det bara två personer som har den, så rutinerna är inte precis etablerade. Huruvida det i framtiden blir en SEE rating eller om det blir ett tillägg till SEP, som mörker eller ställbar propeller, återstår att se. Inom överskådlig tid är det svårt att se att det kommer att finnas piloter som endast flyger SEE. Räckvidden är till exempel inte tillräcklig för de långnavar som behövs för att få PPL.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Långnaven för PPL behöver bara vara 150 nm och för LAPL endast 80 nm så det borde fungera helt ok när det väl finns en laddstolpe att tanka på. Flyger man 45 min och sen landar för laddning borde man hinna med en långnav hyfsat rimligt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Det är riktigt kul för flygsverige och bådar gott inför framtiden. Fantastiskt innitiativ av flygklubben i Säve
     
  7. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Tydligen är batteripacken på den här modellen såpass tunga och klumpiga att det inte är praktisk möjligt att ha flera batteriuppsättningar stående på laddning för att genom snabba batteribyten möjliggöra kontinuerlig skolning med en och samma maskin.

    Var inte utbytbara batterier en selling point för den ocertifierade Alpha Electro?
     
  8. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Snabbladdning tillhör framtiden, både för bilar och för flyg. Pipistrel säger att man kan ladda planet på 45 min vilket låter rätt bra och bör inte vara en flaskhals. Dock så ser jag fram emot en lite lite högre längre räckvid innom de kommande åren. Intressant artikel som pekar på vart tekniken är på väg...

    https://www.nyteknik.se/fordon/det-har-vet-vi-om-tesla-battery-day-7000113
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag frågade Pipistrel om just det på AERO Friedrichshafen i fjol. De sade att batteribyte krävde verktyg och i praktiken inte skulle gå mycket fortare än att ladda -- speciellt om man inte drar ur batterierna helt genom att använda reserverna.
     
  10. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Hur länge räcker batterierna?
     
Laddar...

Dela sidan