Synkrav för PPL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Erik_L01, 11 Maj 2008.

  1. Erik_L01

    Erik_L01 Ny medlem

    Har funderingar kring att skriva upp mig på teorikurs till hösten men börjar kolla runt lite nu.
    En tanke som slog mig är vad det ställs för synkrav?
    Finns det några krav på okorrigerad syn eller är det ok att ha glasögon?

    Mvh/Erik
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Erik, välkommen till Flygfyren!

    Generellt brukar det inte vara något hinder om man har glasögon. I slutändan hänger det självklart på hur kraftigt brytningfel man har.

    Mvh
    Fredrik
     
  3. aviator

    aviator Ny medlem

    Fredrik, du sökte nog lite FÖR snabbt den här gången... Resultatet blev att du ger en del desinformation. Länken du gav gäller de nya klass 3-reglerna för trafikledare. Frågan gällde ju PPL. För PPL gäller klass 2-kraven enl. JAR-FCL 3, följ sökväg nedan:
    Gå till: http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/irisext/ Klicka på "Gällande" - klicka på "Flygcertifikat" - skrolla på "ned"-knappen till nr. 42 i PEL/FSTD-listan och klicka där. Slutligen, i JAR-texten skrolla ned till 3.340.

    En enkel snygg sammanfattning av ovanst. finns på Capio´s sida:
    http://www.medocular.se/ogonfakta/synkrav/privatflyg/

    Obs. alltså inga återkommande flygögonläkarkontroller på privatflygare med friska ögon!

    Hälsn., Per F.
    (flygläk.)
     
  4. Peo

    Peo Ny medlem

    Hej

    Är man mer närsynt än -5 dioptrier så kan man få dispens enligt nedanstående. Dock så får man uppsöka en ögonspecialist utöver den allmänna undersökningen.

    43 PEL/FSTD
    2008:2 Bilaga 4 Del 1 tillägg Kap B C

    Klass 2. Om brytningsfelet ligger inom området -5/-8 dioptrier, kan AMS överväga att utfärda ett intyg klass 2, förutsatt att:

    1) ingen betydande patologi kan påvisas

    2) optimal korrektion har beaktats

    3) ametropin inte har orsakats av ögonpatologi

    4) kontroller genomförs vart femte år av en ögonspecialist eller "vision care specialist" som är godtagbar för AMS.

    /Peo (som själv har genomgått detta)
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Per,

    Tack för ditt förtydligande!

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan