Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Olsson

    Olsson Ny medlem

    Hej,
    När man varit uppe och flugit har man hört ett fåtal gånger vanliga motorkärror flyga på flv 85, 95 m,m. Då börjar jag fundera lite på när syrgasen ska på.
    min fråga är: Finns det någon exakt höjd som man inte få passera utan syrgas?

    mvh
    Anders
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Ja, upp till 3000 m får man flyga obegränsat. I intervallet 3000-4000 m får man flyga upp till 30 minuter utan syrgas. Över 4000 m krävs syrgas, men man måste inte andas den kontinuerligt förrän man kommit upp ytterligare en bit. Över ca 5000 m får man kraftigt nedsatt flygförmåga utan kontinuerlig syrgastillförsel.

    Men bestämmelserna växlar från land till land. Har man flugit mycket (eller bott) på höjder över 2000 m är det inga problem att tänja på gränserna om man flyger i ett land där det är tillåtet. Men tänk på att omdömet snabbt försämras när man får syrebrist. Det lömska är att man inte märker det. Istället känner man sig i allt bättre flygtrim ända tills man blir medvetslös.
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag kan komplettera med en beskrivning ur verkliga livet av hur syrebrist yttrar sig.

    Under en flygning on top på FL 95 började molntäcket under mig häva sig uppåt. Temperaturen där uppe var -3 C. En cumulustopp i minusgrader betyder svår isbildning, så jag måste undvika att komma in i moln och enda utvägen var att stiga så att jag kunde nå kanten utan kontakt med molnen. I början gick det bra, men vid FL 130 var stigförmågan så liten att molnen började närma sig. När jag var uppe på FL 150 var vi bara ca 100 fot över molnen. Men då hade vi nått utkanten av området och kunde börja sjunka.

    Min upplevelse var att jag flög planet optimalt med magring till bästa effekt och hastighet för bästa stig. Som de flesta av läsarna här vet, så har man automatiskt fullgas på FL 85 om motorn inte är turbomatad. Hur som helst så var det först dagen efter som jag kom på att jag aldrig hade ökat till maxvarvtal, utan kört på marschvarv. Så min stigförmaåga låg 100 - 200 fpm under vad som skulle ha varit möjligt. Klart tecken på dålig intellektuell förmåga genom syrebrist. Jag är inte heller säker på att flygningen i övrigt var så optimal som jag då inbillade mig. :unsure
     
  4. mjukis

    mjukis Ny medlem

    I USA rekommenderar AIM användande av syrgas vid all flygning ovanför 10,000 fot, och ovan 5,000 fot på natten (pga dess inverkan på mörkerseendet). Det skiljer sig ju vilt från person till person (och från dag till dag) vad man klarar, men de flesta klarar sig utmärkt över dessa höjder utan syrgas. Lagen i USA säger att efter 30min på 12,500 fot måste besättningen använda syrgas. Över 14,000 måste de använda den hela tiden och ovanför 15,000 måste även pax förses med syrgas (de måste dock inte använda den). I trycksatta plan gäller förstås andra bestämmelser :)

    Jag har själv testat i tryckkammare och kan säga att man blir rätt korkad utan syrgas uppåt 20,000 fot. Har sett folk förlora förmågan att kommunicera vettigt efter bara några minuter på 17,000-fot vid plötslig brist på syre.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Är det någon som har praktisk erfarenhet av att använda syrgas i småplan?

    Var får man tag på denna utrustning om man nu skulle vilja ta klubbens Cessna upp till maxhöjd och cruisa ett par timmar söderut :tupX2. Vad kostar det i inköp och drift?

    Jonas
     
  6. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Kanske nåt här är av intresse

    http://www.aircraftspruce.com/menus/ps/oxygensystems.html
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack, har också sett några amerikanska sajter tidigare, men det borde väl finnas här också?
    Tänker tex på underhåll och påfyllning.

    Jonas
     
  8. Epelle

    Epelle Medlem

    Kolla med någon segelflygare, de använder syrgas ibland..:)
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Öppnar denna tråd igen på grund av att min fundering handlar om just syrgas eller kanske bristen av den....

    Jag och min sambo flög sträckan Gävle - Sveg nyligen..
    Eftersom det är 115nm så tänkte jag att vi klättrar upp till FL85..
    Jag hade aldrig förr flugit på så pass hög höjd så jag kände att jag ville testa det..

    Vi klättrade sakta upp med 172:an och jag var förvånad att GS blev så pass låg som 85kt och som Allan skrev längre upp här
    så fick jag ha full gas för att hålla höjd med någorlunda IAS, och även det var nytt för mig.. (har ju bara 85 timmar ännu)

    Jag visste inte om jag skulle våga magra på full gas så jag drog av lite.. Att flyga så långt utan magring känns ju fel..
    Jag flög aldrig högre än 3000ft under hela min PPL utbildning konstigt nog..

    Jag hade nog förväntat mig att man skulle flyga fortare på så pass hög höjd... Vi hade en liten motvind så man kan ju anta att vinden
    var betydligt starkare på höjden så det var orsaken till att vi flög så sakta..
    Jag tänkte inte på att memorera GS på vägen tillbaka så jag vet inte hur det såg ut då.. Vi njöt nog mest av en härlig solig dag tillsammans..

    Min sambo är rökare så jag frågade henne hur hon kände sig på så pass hög höjd då detta var nytt för oss båda..
    Hon började att få stickningar i fingrarna och hon kände att dom domnade bort...
    Antar att hon lättare fick känning av syrebrist än mig som icke rökare?

    Änu en fundering som jag borde kunna svaret på själv är hur tryckhöjden spelar in...
    QNH den aktuella dagen var 980hPa.. Det motsvarar en tryckhöjd på 9419ft..
    Betyder det att kroppen reagerar som om vi flög på just 9419ft eller tänker jag fel då?
    Om QNH skulle vara 950hPa så motsvarar det ju en tryckhöjd på 10271 ft..

    Hur som helst så sjönk vi till FL65 och hennes fingrar kom sakta tillbaka och vi kunde njuta av en trevlig flygning...
    Hemresan blev på FL55..

    Det här gör ju att jag kanske borde tänka mig för när vi ska flyga till Trondheim till sommaren..
    Att flyga över fjällen gör man ju inte på låg höjd...

    Finns det något sätt för henne att slippa obehaget förutom syrgas?
    Någon som har någon idé?
     
  10. Bodd

    Bodd Medlem

    Tryckhöjd är ju den höjd som höjdmätaren visar när den är inställd på 1013. Så om du flög på FL85 så var din tryckhöjd 8500 fot. Däremot så blir din verkliga höjd annorlunda. I det här fallet lägre.

    Det som hände här var att eftersom du steg så högt, så är inte full trottel lika med full effekt. Du hade fullt öppen trottel men pga den höga höjden så kan motorn bara leverera uppskattningsvis 70%. (Exakt hur mycket kan du se i din flyghandbok). Och detta endast om du magrar från den höjd där effekten minskar under 75%. Om du nu inte magrade alls så kanske motorn bara gav 65% på full trottel och då du sedan drog av gasen något så kanske den verkliga effekten bara blev ca 55-60%.
    Om detta ger dig säg 100kts i TAS så blir din IAS ca 85-90kts på de höjderna.
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hmmm... Nu måste jag försöka förstå.... FL85= Höjdmätaren visar 8500 ft och är inställd på 1013hPa.... Verklig QNH i området är 980hPa..
    Om jag nu sänker inställningen för QNH på höjdmätaren till 980 i stället för 1013 så backar ju den..Hur jag än räknar så blir tryckhöjden 9419 ft.. Är inte det min verkliga höjd då med rådande QNH? Självklart så är det inte exakt rätt eftersom den inte är kalibrerad för temperatur men det borde vara nära... Det enda jag funderade på var ju om man vid låg QNH egentligen flyger på högre höjd än man tror.. Dvs vid ett QNH på 950 så är man en bra bit över 10000 ft... Har jag fel? o_O
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Haha... Nu kom jag på det... Jag skrev ju ovanför "så backar den". Svaret står ju där.. Jag var lägre än 8500ft. From hi to low look out below.. Så är det ju..
    Slutsats!! Att flyga högt med en rökare är inte alltid så bra!! Samtidigt så är väl typ 8000ft inte speciellt högt? Vad motsvarar trycket i en vanlig tryckkabin på en 737:a för höjd tro? Där känner man ju inte av något?
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hade varit fint att planera flygning över fjällen och inte korrigera för lågt QNH.... Hmmmm, varför slår bergstopparna i landningsställen hela tiden?? Tillbaka till skolbänken och läsa på bättre.... Hoppas min oerfarenhet kan väcka någon annan som redan glömt också... Farligt det där!! Men det är ju därför jag bara får flyga VFR med den lilla utbildning jag fått i ämnet.....
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Ett tips till er som inte fått lära er margra ordentligt under utbildningen, är att be om en instruktion vid nästa lärartimme.
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Och med lite marginal så kan man säga att du kan göra vad du vill med det röda reglaget ovanför 8000fot utan risk för att skada motorn :D
     
  16. Knorren

    Knorren Medlem

    Kabintryck måste vara 10 000 fot (3 050 m) eller högre, så en normal civil passagerarkärra har en kabinhöjd på 8 000-10 000 fot.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Rökare kan få syrebrist redan vid 6-7000 fot pga att röda blodkropparnas förmåga att transportera syre förhindras av koldioxiden man utsatts för.. Kabintrycket i trycksatt kabin ligger väl på motsvarande 7-8000 fot? Så det är väl inte så mycket marginal där? Tror att tex nyare maskiner som text Dreamlinern har runt 6000? När jag gick PPL-kursen så var det i princip ingen magring under 3000 fot som policy på klubben. Men jag upplever att attityden förändrats sedan dess.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Gordis

    Gordis Ny medlem

    Jag brukar ha ett armbandsur med tryckmätare på mig när jag flyger och jag kan bekräfta att den visar just motsvarande tryck mellan 7-8000 fot i tryckkabin. Sen hur exakt den är kan jag inte svära på.
     
  19. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Då ska man ju inte oroa sig för stickningar i fingrarna på FL85.. Hon klarar ju att flyga över atlanten utan problem!!
    På klubbens gamla 172:a fick jag lära mig att hitta peak på EGT när motorn börjar tappa varv och sedan sakta gå tillbaka och sänka tempen två streck.. Det är väl en av hundra varianter...
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

Laddar...
Liknande trådar
  1. joma
    Svar:
    53
    Visningar:
    4,434

Dela sidan