Ta medical utomlands - nackdelar?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Flygteknikern, 13 November 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Kan jeg spørge om hvor i Polen du tog din medical. Jeg har selv taget min i Wroclaw. Men sidste extension (for 3 måneder tilbage) tog jeg i Prag. Det var ekstremt simpelt og billigt!
     
  2. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Så om man gör en medical class 1 i Polen så tar man denna och ger till TS och får ett svenskt medical?
     
  3. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Næh, du flyver bare med svensk cert, og polsk medical...
    Jeg har polsk cert, svensk elevtillstånd, og medical fra Tjekkiet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Axel

    Axel Ny medlem

    Tack så mycket för svaret och rådet. Jag tänker ringa Transportstyrelsen och dubbelkolla, för att sen göra det i Östeuropa för att försöka få ett Svenskt Klass 1.
     
  5. Axel

    Axel Ny medlem

    Har du läst inlägg #9, är du säker? För det jag läst på engelsktalande forum är att man skall ha flygcert och medicinskt cert i samma EASA-land. Jag frågar för att jag ska utbilda mig i CPL/ME/IR och det blir första undersökning
     
    Senast redigerad: 10 December 2019
  6. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Ja jeg er faktisk ret så sikker. Jeg har en ven som flyver hos Star Air, han har dansk cert, og spansk medical...

    Jeg har polsk cert, og medical fra Tjekkiet.

    Men jeg vil meget gerne høre hvad TS siger, fordi de har flere gange sendt forkert info til folk, og jeg er ved at sende det hele til en inspektør hos EASA...
     
  7. Axel

    Axel Ny medlem

    Hej igen,
    Jag är nu hemkommen från Zagreb med mitt medical klass 1 i handen, det kostade ungefär 2000 kuna eller 2800 kronor.
    Det var första gången som en svensk var där, de hade tidigare haft irländare och italienare där, och då skickar de alla resultat till deras respektive flygmyndighet, inte den kroatiska. Vet inte om det räcker för Transportstyrelsen, eller om jag måste konvertera det till ett svenskt ändå. Det kanske är det som är skillnaden om man behöver konvertera det eller inte, @Jakob Kosmo. Så fortsättning följer...
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du inte har fått ett medical direkt i handen från den kroatiska läkaren så kommer du säkerligen isf att få utfärdat ett svenskt medical eftersom de fick underlaget.

    När du förnyar så kommer du bara att få en papperslapp direkt med ditt medical, oavsett var i EASA-land du gör det.
     
  9. Axel

    Axel Ny medlem

    Ringde till Transportstyreksen i veckan och frågade om jag behövde konvertera det medicinska. Till min fördel så behöver jag inte det då Ts har fått all dokumentation av läkaren i Zagreb plus att mitt svenska flygcertnummer och att Sverige skall utfärda flygcertet står på det kroatiska medicinska, så ska det gå bra. Vilket innebär att jag slipper betala 2500kr för konvertering. Verkar ha kommit undan äckligt billigt. Det som återstår är att någon överläkare på Ts ska granska dokumentationen och "godkänna" min undersökning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Kanon! Tack för info.
     
Laddar...

Dela sidan