Tallinn som resmål för GA-skolflygning?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av control, 24 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Hej,

    Någon som varit i Tallinn i närtid, är man välkommen där i en C172? Jag har varit i Riga några gånger under de senaste åren och det är väldigt trevligt men tänkte eventuellt testa någon ny grannlandshuvudstad denna sommar.
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har inga erfarenheter av Tallinn men det vore kul att höra mer sen om hur det har gått. :)
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag var i Tallinn i juli i fjol. Lätthanterad flygplats med helt ok service och inte mycket trafik. Dock rätt dyrt med obligatorisk handling. Landning och ett dygns parkering med en PA28 kostade €120. AVGAS 100LL kostade €2:70/liter.

    Vi hade en olustig incident i säkerhetskontrollen när en av personalen fick för sig att en kam som en av mina pax hade kunde användas som vapen. Han krävde att få se hennes boardingkort och när det visade sig att hon förstås inte hade något fick han spel. Det krävdes flera minuters förklaringar av "private flight" från både hans kolleger och handlingagenten som eskorterade oss innan vi fick passera.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 2
  5. control

    control Välkänd medlem

    Tack, hade missat handlingsavgiften, utan den hade det blivit rimligt, speciellt som vi hade varit endast crew.... misstänker att vi skippar Tallinn som utbildningsresmål i år.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Testa en av de estniska öarna då, Kuresaare eller Kärdla. Då får ni i alla fall lite estniskt. :)
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Ja, Kärdla har legat i mina planer länge... Om vi bantar lite så kanske vi kan få in 3 elever+mig och tillräckligt med soppa för en Eskilstuna-Visby-Kärdla-Åbo-Mariehamn-Norrtälje-Eskilstuna tur :)
     
    • Gillar Gillar x 4
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Det låter som en mycket trevlig tur. Klarar ni verkligen Norrtälje då med så mycket vikt? Ska ni åka PA28?
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Vet inte, vår PA28a kan vi inte använda I skolning innan 25/8 då vi har en 14 år gammal motor i den. Sen lär det väl ta tid att få ett justerat underhållsprogram klart så PA28an får nog vila från skolning denna säsong. Det blir i en C172 och det är nog tyvärr så att vi inte kan vara alla 4 plus tillräckligt med soppa i den... och Norrtälje är nog kort med MTOW, men drömmen finns ännu.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Troligtvis kan ni använda den i skolning redan nu om ni fixar rätt CAMO. En CAMO som har godkänd procedur för att kunna godkänna ett självdeklarerat underhållsprogram.
    Uppsala Motorflygklubb är på gång tror jag, @Airborne again kanske vet mer.
     
  11. znobben

    znobben Ny medlem

    Hej.

    Räcker er prestanda till Saaremaa (Ösel), Kuresare rekomenderar jag denna destination om man vill stanna över en lunch etc.

    KRS är Sveriges motsvarighet på Visby undersommaren. Att ta en taxi in till själva centrum tar inte mer än 5 min och kostar max 5-6 euro. Ett litet centrum men med mycket rörelse och fint att ta en lunch vid slottet om det bjuder på fint väder. (Fördelen, halva priset på mat etc mot Sverige)


    Flygplatsen är van vid mindre kärror, soppan kanske något dyrare då det är på en ö.


    När det gäller TLL, så googla runt lite, för när jag flög på Estonian Air så vet jag att det fanns ett mindre handling bolag och inte bara Tallinn GH som ägs av flygplatsen. Kan tänka mig att detta bolag fortfarande finns kvar och man kan med största chans komma ner en peng för bl transport. Parkering och landnings avg är det fortfarande TLL GH som sköter.

    Tyvärr är det bara via vanliga sequrityn som man kan gå in, och det kommer förmodligen stöta på samma problem, då det inte är allt för vanligt att man går igenom, bästa är att meddela i förväg så bör det gå mer smidigt.



    Rekomenderar dig att ta kontakt med www.pakkeravio.ee om ni vill flyga till TLL. Detta bolag gör skolning privat och för Estniska statliga flygskolan. De har mest skolning från Tartu, men även i Tallinn, så jag är ganska säker på att de har en egen entre vid GA plattan. Kanske kan ni använda er av denna för att slippa Handlingen. Skicka ett mail eller ring och fråga efter Pirret,jobbar i Tartu hon är hjälpsam och kan svara på frågor i TLL.


    // Rob
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan