Taxa i mörker med UL?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av ankan, 20 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Ponera att jag har ett UL-flygplan som är utrustat med positionsljus och ACL. Jag landar på en storflygplats, t.ex Skavsta, 10 minuter innan solnedgång. Jag får sedan hjälp med tankning, och blir därefter anvisad en plats att parkera över natten. Ponera att denna parkeringsplats är i andra änden av flygfältet, och att solen har hunnit gå ned och mörkret lägga sig.

    Är det tillåtet (för en UL-pilot) att taxa ett UL-flygplan i mörker?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hmm... Är det tillåtet för en pilot med PPL att taxa i mörker? Det handlar väl rent tekniskt inte om att flyga flygplanet, sålänge som hjulen är på backen. När ett flygplan landar blir hon ju en båt. Man får ju lov att flytta flygplanet i mörker, så mitt 'gissade' svar är ja.
     
  3. litens

    litens Aktiv medlem

    Oj det var en teoretisk frågeställning, svaret på Skavsta är nog med stort säkerhet nej! Pga risken att en outbildad taxar framför en startande/landande B737 och orsakar en linate olycka.

    I praktiken, använd sunt förnuft, små fält- kör på, stora ställen- landa vid lagligt ljus och taxa direkt dit du ska, tanka dagen efter.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det finns inga regler som omnämner detta, det är helt upp till piloten att avgöra om sikten är bra nog. Men självklart kan man på en kontrollerad flygplats få avslag på taxning p.g.a. annan trafik oavsett ljus dag eller mörk kväll det har då med trafiksituationen att göra inte mörkret.
     
  5. litens

    litens Aktiv medlem

    Tror det har med mörkret att göra, i begreppet "operera" som luftis använder så ingår taxning vilket även ingår i utbildningen för mörkerbehörighet.

    En UL har inte certifierade lampor och så jag tror det finns flera aspekter som gör att UL rent juridiskt inte får taxa i mörker även om du har en utbildad pilot. En UL är en VFR dag maskin i lagens mening och inget annat, i en flygplatsmiljö måste det anses att en UL är just ett flygplan för VFR dag och därför tror jag en mörkertaxande UL som blir inblandad i något skulle finnas vara skyldig nästan oavsett övriga omständigheter.

    Piloten får svårt att hävda att sikten översteg 8km då ett obelyst vitt föremål skall kunna urskiljas mot en bakgrund (ej horisont).

    På en kontrollerad flygplats är nog svaret nej, skulle vara förvånad om en jurist på transportstyrelsen skulle svara annorlunda.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Du behöver inte ens flygtillstånd på maskinen för att taxa på marken så jag tvivlar på förbudet
     
  7. litens

    litens Aktiv medlem

    Skicka ut någon i en ul utan något cert på bromma i mörkret så får vi se om det är ok eller inte;)
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    1. Tornet vet inte hurvida ett flygplan har flygtillstånd eller ej
    2. Tornet bryr sig knappast om om det är UL X eller normalklassat som begär taxi till annan parkering efter skymning
    3. Tornet har ingen aning on den som sitter i ett X eller normalklassat har mörker behörighet eller ens har cert
    Så vad får dig att tro att man skulle avvisa en taxibegäran till parkering efter skymning om piloten har en frasologi som låter rätt

    På en kontrollerad flygplats ser tornet till att man inte kommer i vägen för varandra, så länge deras instruktioner följs är det inga problem,och i och med att UL och PPL har samma utbildning går det inte att påstå att den ena parten skulle klara det bättre än den andra. Så som frågeställningen var från början är det knappast troligt att en UL skulle bli nekad taxa till parkering efter tankning även om det blivit för mörkt att flyga. inte ens på Bromma.
     
  9. litens

    litens Aktiv medlem

    Blir som att diskutera fortkörning, en sak är om man kan göra det, en annan om det är enligt reglerna.

    Prova ni som vill, lämnar denna tråd nu.
     
Laddar...

Dela sidan