Teoretisk skillnad mellan UL, LAPL och PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Robert Edvall, 18 Maj 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Robert Edvall

    Robert Edvall Ny medlem

    Hej!

    Jag har läst att UL och LAPL har samma teori, LAPL och PPL ska också ha samma teori
    men man kompletterar PPL med Instrumentflygning, om jag förstått allt rätt.

    Från PPL till kommersiell pilot så går man kursen ATPL + får ihop sina flygtimmar.

    Så för UL certifikat så är det i princip samma teoretisk utbildning som att jobba som kommersiell pilot,
    med undantag för två kurser?
     
    Senast redigerad: 18 Maj 2019
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej!

    Nja, inte riktigt rätt.
    LAPL och PPL-teorin är exakt likadan, åtminstone här i Sverige. Man examineras faktiskt bara i PPL-teori oavsett om man ska ta LAPL eller PPL.
    Skillnaden mellan UL och PPL-teori är främst att man i PPL-teori gör prov för Transportstyrelsen och inte bara för skolan som man gör för UL.

    Om du har tankar om att bli kommersiell pilot kan du hoppa på PPL-utbildning direkt, tror det är smidigast.

    När du har ett PPL så behöver du ha flygtimmar, ATPL-teori, tvåmotor och instrumentbehörighet samt en uppflygning för CPL innan du har det som krävs. ATPL-teorin är betydligt mer omfattande än PPL, 3-4 gånger så mycket jobb skulle jag säga.

    Fundera på vilket slutmål du har och även vilken typ av flygning som är lätt tillgänglig för dig där du bor.
     
  3. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Skillnaden utöver det du har skrivit, är väl att LAPL har ett enklare krav på medical med lägre kostnader och att det också bidrar till att en del väljer det, eller hur?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp, men jag tolkade frågan som att det bara undrades över kraven för flygteori mellan de olika certifikaten.
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    UL och LAPL PPL har faktiskt samma teori. Det är samma böcker, samma tid för kursen, samma närvaro krav. Kurserna utförs på samma sätt medlemmar i den lokala flygklubben hjälps åt med de olika ämnena. Visst finns det rena teori skolor och dom är giltiga för samtliga cert.

    Så vad är skillnaden då?
    1. UL hoppar över kapitlet med radionavigering,
    2. UL har ett kapitel som avhandlar UL certet medan samma kapitel för LAPL PPL avhandlar det certet
    3. LAPL och PPL skriver sina skrivningar mot transportstyrelsen medan UL skriver sina i klubben. Transportstyrelsen godkänner inte UL teorin för LAPL PPL för att den inte är skriven hos dom inte för att den är mindre omfattande eller sämre.

    TS regler är t.o.m så korkade att när jag som UL flyglärare skulle ta LAPL så ville jag bara tenta av proven, då jag får utbilda och examinera nya elever i alla ämnen för UL. Men det gick inte, jag skulle gå samma kurs som nya elever och ha samma närvaro krav.
    Men det var helt okey att gå via segelflyg TMG där man oftast bara läst segelflyg teori som skrivits upp i klubben samt en inflygning på TMG.
    Jag hade flygit TMG mer än 21 tim så jag gick den vägen, det innebar också att jag bara behövde flyga 3 tim istället för 15 tim så för mig var det bra
     
Laddar...

Dela sidan