Teoretiska radioprov innan EK?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Nuggit, 4 Januari 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Hej! Börjar bli dags för EK för mig i min utbildning nu. Har dock en liten fundering över teoretiska radioprovet. Vad jag förstått är det ett krav att ha genomgått det för att flyga EK medans flygskolan hävdar det motsatta, att det inte behövs då fältet är okontrollerat.

    Borde ju lite på flygskolan och instruktörerna men blir lite osäker.

    Kan någon vägleda?
    /Niklas
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle säga att du i lugn och ro kan lyssna på flygskolan. De får ta ansvaret för detta och det finns inga som helst konsekvenser om det skulle råka vara det ena och inte det andra som gäller. Den här regeln är inte tydlig och jag vet inte vad som gäller exakt enligt en föreskrift eller om det bara är en praxis att man gjort på ett visst sätt.

    Njut av din första EK när den kommer och gör som du tränat. Flyga är kul!
     
  3. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Fantastiskt skönt att höra! Stort tack!

    /N
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ganska tydligt tycker jag att det är. FCL.210 PPL(A) AMC1 (b)(2): Before allowing applicants for a PPL(A) to undertake their first solo flight, the FI should ensure that the applicants can use R/T communication and can operate the required systems and equipment.

    Med andra ord räcker det att skolan sett till att eleven kan använda radion på korrekt sätt - något prov krävs inte.
     
  5. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Tack, det låter bra det också!

    Anledningen att jag blivit osäker är att jag av en bekant fick detta citat från transportstyrelsen:
    "
    R/T-prov
    En radiotelefonistbehörighet får man efter genomförd utbildning samt teoretiskt och praktiskt prov. För piloter gäller att det teoretiska provet ska vara genomfört och godkänt innan första EK-flygningen. Det praktiska provet genomförs sedan tillsammans med uppflygningen för PPL, CPL eller MPL."

    https://www.transportstyrelsen.se/s...jWd1boXwp3j-3xtOFUqUykBZun6Y7JKfl3Kv7SAGXecOY
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ok. Radiotelefonistbehörigheten är inte samma sak som "Communications" i PPL-teorin. I så fall vet jag inte vad som gäller - men Larscho borde veta.

    Kravet på radiotelefonistbehörighet kommer inte från flygsidan utan från regelverk för radiotrafik.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    EASA är ju ”grönt” men det känns som att det kan finnas en nationell föreskrift för detta som jag inte har så stor koll på exakt. Men å andra sidan så oavsett om man gjort provet eller inte så har man ALDRIG den faktiska behörigheten. Den får man först när man flyger upp.
    Så därför borde det ha mycket liten betydelse om man gjort provet eller inte.
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Skilj på teoretiskt prov för certifikatet enligt EASA och prov för radiotelefonicertifikat. Kraven för R/T-certet finns här:
    TSFS 2013_13.pdf (transportstyrelsen.se)
    12 § gäller:
    "En sökande som genomgår utbildning ska inneha ett interimistiskt intyg för radiotelefonibehörighet innan flygradio får användas utan övervakning av en lärare eller en instruktör. För att få ett interimistiskt intyg ska sökanden avlägga ett godkänt prov inför en ansvarig utbildare som utfärdar intyget."
    Det interimistiska intyget skrivs i blankett 7315:
    Behörighetsbevis för ensamflygning (transportstyrelsen.se)
    Så flyg på efter att ha gjort flygskolans prov och lycka till!
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack Anders för att du hämtade rätt text.
    När EASA pratar övervakning(supervision) menar man ju även elever som flyger EK, de är övervakade från marken. :)

    Vad menar TS?
     
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Om man ska tolka det rent lexikalt så är det ju att RADION får användas utan övervakning, inte flygplanet. Det kan ju tolkas som att läraren måste kunna byta frekvens om eleven inte fattar hur man gör det och då måste man vara ombord och kunna ingripa.
     
  11. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Oj, hade inte fått några notifieringar från den här tråden. Trodde den dött. Ber om ursäkt för min inaktivitet. Låter dock som att alla är överens om att jag inte behöver oroa mig utan kan lita på flygskolan i detta fall! Har dock fortfarande inte lyckats få till EK-utcheckningspasset med skolan pga dåligt väder och översvämmat fält. Och nu senaste helgen pga sjukdom.

    Hoppas få till det snart dock!
    Stort tack!
     
  12. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Hej! Nu är EK-Beviset klart, dock har jag fortfarande inte fått något rakt besked. (eller raka beskedet jag har fått är att något teoretiskt radioprov eller språktest inte behövs.) Blir dock fundersam då det finns fält för detta på EK-beviset, dessa är nu tomma...
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Ta med EK-beviset när du gör ditt språkprov så fylls det i där.
     
  14. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Och språkprovet görs i samband med uppflygningen, eller?

    :)
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är inte säkert. Alla flygprovskontrollanter är inte språkkontrollanter. Kolla hur din skola brukar göra. Ibland behöver man göra det innan uppflygning.
     

Dela sidan