Teori för EIR/CB IR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av wernvik, 16 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. wernvik

    wernvik Medlem

    År det någon som har läst EIR/CBIR teorin och kan rekommendera någon skola? Det är ju ganska många skolor som erbjuder teorin nu. Tänkte höra positivt och negativt med de olika skolorna.
     
  2. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    Hej! Jag undrar även detta, gärna någon på distans. Går det att göra en CBIR distansutbildning från England och göra proven här?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Det skulle vara intressant att höra från någon som gjort den i England. Det finns ju några på distans där som är jäkligt billiga faktiskt. Jag tror dock att man behöver åka dit för att skriva proven. Men vad jag sett så handlar det typ om 2-3 tillfällen vilket kanske kan vara värt det.
     
  4. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Jeg tok teorien hos CAPT i England (http://captonline.com).

    Teoripensumet er denne boken: https://www.amazon.co.uk/Easa-Enrou...5746962&sr=1-7&refinements=p_27:Phil+Croucher.

    Boken er vel ikke den beste jeg har sett. Mye pensum er presset inn på ca 300 sider og forklaringene er til dels rotete og dårlig strukturert. Bøkene fra Oxford har en helt annen kvalitet. Selv brukte jeg eksamsdatabanken til AviationExam mye i tillegg til boken. Det var nok til å komme igjennom eksamen med grei margin.

    Klasseromsundervisning foregikk i Littlehampton på sørkysten. Vi var 4 stk som fløy til Gatwick og tok leiebil derfra. Undervisning foregikk på lørdag og søndag. For min del fikk jeg vel ikke all verden ut av disse dagene (for mye stoff på for kort tid), men det er jo obligatorisk.

    Planen min var å ta teorieksamen i Sverige siden jeg bor i Oslo og det er forholsvis kort reisvei. Først fikk jeg beskjed om at det var greit, må så fikk jeg kontrabeskjed om at det bare gikk om jeg hadde brukt en svensk ATO til teorien. Så mye for felleseuropeisk regelverk. Det endte med å ta to turer til Gatwick for å ta eksamen, 4 fag første tur og 3 på den siste.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Beställde precis boken! Har IR men var nyfiken på innehållet. Kanske en bra översikt vid repetition.

    När jag övade inför gamla full-IR-teorin 2010-2011 så var Aviation Exam perfekt. Förutom bl.a. mock-tentor så fanns study-mode, vilket var guld värt. Rekommenderas.
     
  6. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    Tack för bra svar!

    Som jag förstår svaren så behöver jag göra provet i det landet jag gör teorin, samt minst 8 timmar i klassrum.

    Då jag bor i Skåne så tänkte jag att kanske http://www.flight4000.dk/ eller https://www.ikaros.dk/ kunde vara något

    Det är dyrare men flyg fram och tillbaka med boende i England skapar en viss kostnad också.

    @sobjerke Var du nöjd över lag med din utbildning hos CAPT? Skulle du rekommendera den?
     
  7. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Minst 8 timer klasserom er krav fra Part FCL (10% av estimert studietid på 80 timer), så det gjelder uansett hvilken ATO du velger. Hos CAPT hadde vi vel ca 10 timer. Ut fra timetallet var kvaliteten helt grei (Phil kan teorien og forklarer den på en forståelig måte), men dette er egentlig alt for kort tid til å komme gjennom 7 fag. Alternativet er vel å velge en ATO med mer klasseromsundervisning, men det vil vel ganske sikkert øke prisen betydelig. Selv valgte jeg å innse at jeg ikke ville få all verden ut av dette, og satse mer på selvstudiet. Med det utgangspunktet har jeg ikke noe problem med å anbefale CAPT.

    Merk at da jeg tok teorien, så fantes ikke noe tilbud i Norge, og jeg tror kanskje ikke det var noe i Sverige heller. Det var et moment som gjorde at jeg valgte å dra til England.

    Jeg tror ikke alle land har krav om at du bare får avlegge eksamen dersom du har brukt en av landets egne ATOer. F.eks tror jeg at du kan få ta eksamen i Norge, uavhengig av hvilket lands ATO du har brukt. Det kan være verdt å sjekke opp.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    F186D54D-AB34-42F1-A425-50AEAD7E1F11.jpeg 03852EED-99A2-4115-BE38-056985E10796.jpeg 6609A1BD-4B3F-4930-A32C-A4D8CB5A18B4.jpeg Fick hem boken häromveckan. Långt ifrån alla detaljer i Oxfords 7 böcker som man fick plugga in förut. Inte omöjligt att det kan funka med endast denna bok och tex aviationexam. Ev får man googla lite om man inte fattar något.
    Jag är jättenöjd att ha den som repetition/referens i alla fall :)
     
    Senast redigerad: 1 Oktober 2017
    • Gillar Gillar x 1
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Lite synd att folk dissar ATPL teorin hos TFHS som är helt gratis. Anledningen till bl a ATPL teorin 2017 blev inställd.

    Jag började där 2015 och tycker det var en utbildning som gav väldigt mycket!
     
  10. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Du kan ju gå på SSSA.
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag är i startgroparna för ir nu och har kollat med Airways i V-ås. De har dock ingen teori utan hänvisar till flygteoriskolan även den i v-ås.
    Men kursen för distans startar inte förrän i April.

    Vet någon om det finns andra alternativ inom området ( ej närmare Sthlm då jag bor norrut fr Vås.)
    De har visserligen en intensivkurs nu i december men kan inte vara ledig 5-6 veckor under vintern....
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

  13. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tack för det.

    En lite oväntad (men bra sak) är att det verkar som att de har tagit bort IR teorin -iaf i Västerås- och ersatt den med EIR teorin som ska vara lite enklare. Om man sedan gör 25 timmar praktisk övning (+ 15 för Eir = totalt 40 h) så har man efter godkänd examen ett CB IR som är lika med fullvärdigt IR.. Tidigare har kravet varit 50 timmars praktisk utbildning tror jag.
    Detta enligt flygteoriskolan iaf.
    Ska höra med Airways idag om de är av samma åsikt. Det borde de ju vara men han nämnde inget om det häromdagen när jag talade med honom.
     
  14. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag är i groparna till att beställa hem lite litteratur nu och i såfall Oxfords 7 (av 14 för ATPL) böcker gällande IR. (eller EIR / CBIR)
    Kan ju ligga steget före tänkte jag.Teoriskolan jag funderar på är i Linköping och de använder sig av dessa böcker. Men Pilotshop har slut på en del av böckerna så jag hittade de på Skyfox.com istället.. Har någon testat att beställa från dom nån gång? Funkade det bra?
     
  15. Enorma

    Enorma Ny medlem

    Kolla med Hässlö FF, det verkar som att de ska köra igång en IR utbildning i början av 2019 i samarbete med Flygteoriskolan. Jag tänkte gå den själv...
     
  16. Fix

    Fix Ny medlem

    Hej på er,

    Själv tänkte jag hoppa på CBIR kursen hos South Sweden nu i vår.

    Dom kör tydligen med Slate Ed Ltd, padpilot eböcker i stället för Oxford.

    Nagon som har koll på Slate Ed??
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Verkar helt ok. Man kan ladda ner en bok gratis och utvärdera.

    Matte o Fysik för Piloter.

    https://padpilot.co.uk/
     
  18. joma

    joma Medlem

    Jag läste en del i PadPilot innan jag tog IR. Lånade sedan Nordianböckerna. Tyckte det var mer detaljer i Nordian. Saknade ibland tillräcklig info i padpilot. Men de är enkla att läsa och framför allt enkla attha med sig överallt
     
  19. Fix

    Fix Ny medlem

    Hade ju hoppats att Padpilot skulle räcka... + AviationExam.
     
  20. joma

    joma Medlem

    Jag hade nog börjat med det och sett om det du läser i PadPilot räcker för att klara frågorna i AviationExam. Sedan finns det väldigt mycket bra text och förklaringar i Aviation Exam att läsa också.
     
Laddar...

Dela sidan