Teori på egen hand

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tootsie, 30 November 2007.

  1. tootsie

    tootsie Ny medlem

    Går det ens att ta in PPL-teorin på egen hand och sen "tenta av" den?

    Ponera att jag har två hyfsat tunga högskoleutbildningar bakom mig. Ponera att jag har bra pluggvana, och ponera att jag allra helst lägger pengar på flygtimmar. Skulle det vara en möjlighet?
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Hej!

    Det är inga problem att läsa in PPL-teorin på egen hand, det gjorde jag, MEN reglerna säger att minst 10% av teorin måste läsas i klassrummet hos en godkänd FTO (eller registrerad flygskola), se citat nedan ur JAR-FCL1.055.

    Appendix 3 to JAR–FCL 1.055
    4. It is open to the approved FTO to provide some or all of these courses either on a full time
    attendance basis, or by distance learning. An element of classroom instruction shall be included in all
    subjects of modular distance learning courses. The amount of time spent in actual classroom instruction
    shall be not less than 10% of the total duration of the course.

    /Daniel
     
  3. tootsie

    tootsie Ny medlem

    Jättetack för den ingående förklaringen! Hur löste du problemet - gick det att köpa enstaka teorilektioner för att komma upp i 10%? Och i såna fall från vilken skola?
     
  4. FL95

    FL95 Medlem

    Jag har gått teorikursen på en flygklubb (registrerad flygskola) men jag läste in teorin i stort sett på egen hand.
    Jag började att flyga ett tag innan teorikursen började så jag läste in allting då (det behöver man inte göra).
    Ta kontakt med en flygklubb i närheten och diskutera med dem hur du vill göra. Det går nog faktiskt inte att komma ifrån kravet på minst 10% lärarledd lektionstid.

    /Daniel
     
  5. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Följdfrågan blir då, 10% av vadå?
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej Tootsie,

    Eftersom studiematerialet för PPL lämnar en del att önska så skulle jag föreslå att du närvarar på en del av lektionerna, om inte annat för att få sig litet mer matnyttigt till livs än det som står i böckerna.

    På min hemmaklubb så jobbar lärarna idéellt så priset för en PPL-kurs blir detsamma oavsett om man går på lektionerna eller ej. En lösning som passar de flesta.

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan