Teorifrågor vid uppflygning IR

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av joma, 29 Maj 2017.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Förhoppningsvis närmar det sig äntligen en uppflygning på CBIR. Men det var ett bra tag sedan som jag gjorde teorin och jag får väl erkänna att jag känner att jag har glömt bort en del.

    Men på uppflygningen så är det väl lite muntliga teorifrågor...

    Ni som flugit upp för IR, vilken typ av frågor har ni fått?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Nu var det länge sedan men det var få och inte alltför tuffa frågor, bara av mer praktisk karaktär, typ "om vi istället skulle legat på FL090, hur långa legs skulle vi haft då i holding"
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nu vet jag inte hur det är med CBIR som som ska vara kompetensbaserad. Om CBIR-teorin fortfarande är lika teoretisk som innan (pre CBIR) så har jag svårt att tro att något från det dyker upp på det praktiska provet. När jag flög upp för snart 6 år så var den muntliga delen lik PPL-uppflygningens frågor. Fast för IFR. Färdplanering, minima mm. Som förberedelse skulle jag enligt skolan plugga på detta dokument: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/LFS 2007_50.pdf som dock inte gäller längre. Men det borde väl finnas något liknande för EASA-regler nu?

    Jonas
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det där regelverket VAR bra att plugga på. Nu är det gammalt och gäller inte för EASA-luftfartyg längre. Part-NCO är det som gäller men gränserna är inte längre så tydliga.

    Det viktiga är att du som pilot sätter dina gränser. Vilket väder vill du flyga i? Hur mycket bränsle vill du ha när du landar osv?
     
Laddar...

Dela sidan