Teoriprovens giltighet, 12 eller 18 månader?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Erich, 30 Juli 2009.

  1. Erich

    Erich Ny medlem

    Fick hjärtstillestånd nyss, läste i flygoperativa procedurer (2006) och där stod det att samtliga teoriprov ska vara skriva inom 12 månader.

    Min flyglärare har nämligen sagt att det är 18 månader som gäller, och här i BCL-C http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/LFVCGI/nph-kapitel_ext.pl?LFSKAPITELKEY=4844&LVDSADNR=&KAPITELNR=&GRUNDFORFATTNING=2008%3A9&WHERE=AMNESOMRADE+%3D+'29'%2C'12'%2C'13'%2C'14'%2C'11'%2C'15'%2C'30'%2C'31'%2C'50'+ORDER+BY+AMNESKAPITELSORT/Ascend&M=4&DOKKEY=4707&AMNESOMRADE=12 (2008)

    står det att teoriproven är giltiga i 18 månader, vad är det som gäller egentligen?
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    "5 Under förutsättning att eventuella andra villkor i JAR-FCL uppfylls ska en sökande anses ha klarat av teoriproven för PPL(A) då denne inom en period om 18 månader har tilldelats godkänt på alla delar. Detta ska räknas från slutet på den kalendermånad då sökanden för första gången skrev ett prov. Ett godkänt på teoriprovet erkänns som grund för att bevilja privatflygcertifikat under 24 månader efter det att proven har klarats av."

    Givetvis är det föreskrifterna som du skall kontrollera mot.
     
  3. Mats82

    Mats82 Ny medlem

    Men om du är klar med alla teoriprov men inte hinner med själv uppflygningen inom den perioden, måste man då göra om alla teoriprov igen?
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    Du måste då göra om din teoretiska examination.

    "Ett godkänt på teoriprovet erkänns som grund för att bevilja privatflygcertifikat under 24 månader efter det att proven har klarats av"
     
  5. Erich

    Erich Ny medlem

    Jag pratade med luftis idag och det stämmer, 18 månader. Ytterst intressant då det står i läroboken flygoperativa procedurer att det är 12 månader som gäller. Men förmodligen infördes väl en ändring i samband med JAR-FCL 1. Dock gynnar det bara mig då jag har BCL kvar att skriva och det blir 12 månader nästa söndag.

    Mvh
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

    Vad bra, då är den saken löst.
    Lycka till med sista provet.
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Daniels ord får nog anses vara lag i de här frågorna ;)

    Med vänliga hälsningar

    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan