Terminologi i H50P-häfte "stalltips"

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Adam, 24 Februari 2008.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag sitter och läser H50P-häftet "Stalltips" som anlände häromdagen. Med viss förvåning läser jag på sid 8 att man valt att låta begreppet "laminär" beteckna det strömningstillstånd som råder då en vinge genererar lyftkraft, medan "turbulens" får beteckna tillståndet på en stallad vinge.

    Nu var det ett tag sedan jag tog grundkursen i aerodynamik, men såvitt jag minns är turbulenta gränsskikt det absolut vanligaste på flygplansvingar. Ren laminärströmning förekommer bara i ett mycket begränsat område, om inte vingen är en laminärprofil. Det innebär inte att lyftkraft saknas, avgörande borde istället vara om strömningen följer profilens yta.

    Det kanske inte spelar någon roll, men jag tycker att texter som "den del av vingen som har turbulent luftström genererar i princip ingen lyftkraft" låter lite märkliga. Jag hade föredragit att man använt begreppen "anliggande" och "avlöst" strömning. Eller är jag ute och cyklar?
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej, jag håller med dig. Jag har länge tyckt att H50P-häftena innehåller en hel del tvivelaktig information. De skulle ha vunnit mycket i kvalitet om de gått ut på remiss, t.ex. genom att publiceras på nätet några månade innan de gick i tryck, så att felaktigheter och luddigheter kunde korrigeras.

    Hälsningar/Allan
     
  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ok, då är jag alltså rätt ute. Som sagt, det kanske inte spelar någon roll för framställningen, men jag tror att det skapar onödigt många missförstånd när man skriver att turbulent strömning är lika med noll lyftkraft. Tex kan man ju fundera på varför segelflygarna isåfall klistrar turbulatortejp på framkanterna. Eller varför många flygplan har virvelgeneratorer i bakkant på vingarna.

    Utöver det här tycker jag att H50P-häftena är välproducerade. Finns det fler exempel på tvivelaktigheter?
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Ja, det finns gott om andra. Att räkna upp alla här skulle bli för långrandigt, så jag nämner bara ett par stycken.

    1. Hela häftet 'Game over' är en katastrof. Dess förlaga höll en gång på att kosta mig och tre passagerare livet. Det häftet kommer att skörda dödsoffer.

    2. I träningshäftet är en stor andel av punkterna ofullständiga eller felaktiga. T.ex. fråga 12, där fel i luftsystemet inte nämns, eller lossnad vajer.

    Fråga 7 mycket diskutabel. Är värdena gröna, så behöver flygningen oftast inte alls avbrytas. De nämner inte att man bör kolla att eventuella kylklaffar är öppna. Rådet att gå över till rik blandning vid hög oljetemperatur kan vara rent katastrofalt. Det leder till oljeutspädning och därmed sämre smörjning. (Bensinens kokpunkt ökar dramatiskt när den lösts upp i olja, Raoults lag.) Inte heller nämns möjligheten att ändra motorvarvtalet (ställbar prop) eller att stiga till svalare luft.

    Fråga 19. Jag skulle aldrig drömma om att passera ovanför ett startande jetplan, utan svänga undan oberoende av vilken höjd jag är på. Inte heller tvekar jag att svänga för att undvika en fågelkollision även om jag är under 100 fot.

    Andra frågor med diskutabla eller felaktiga slutsatser är nr 6, 21, 22, 23, 24(dödskalle), 25, 27, 29, 37, 38, 41, 42, 50 (dödskalle)

    Hälsningar/Allan
     
Laddar...

Dela sidan