Testat helikopter?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 5 December 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Är det någon som prövat på att flyga helikopter här? Min erfarenhet begränsar sig (förutom FlightSimulator) till trupptransport i lumpen, men att sitta bakom spakarna skulle vara minst sagt intressantare. Känns som det borde ingå i allmänbildningen för en PPL-Aare.

    Ni som är flyplans-aviatörer, har ni prövat, och vad tyckte ni?

    Jonas
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Jag har prövat, MKT! mer känslig än flygplan, man får millimeter flytta spaken.
    Om jag ska likna det vid något så kan man säga att det var som att hålla en smörklick stilla i en het teflonpanna. Om jag var rik som ett troll skulle jag ta cert direkt då det var väldigt roligt, och väldigt annorlunda mot flygplan.
    http://www.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2007-2/2587.jpg
    En sådan var det som jag prövade.
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag testade på den tiden man kunde köpa en provlektion i R22 ca 5-10 min för 400 kr.

    det är asskoj! bland det roligaste man gjort! dock var jag bara 13-14 år och hade inte börjat flyga själv ännu utan bara modellflyg/helikopter. men jag lyckades faktiskt vid ett tillfälle landa helt själv(tror jag).
    Man måste ha stenkoll på 4 olika axlar utan någon form av naturlig stabilitet. inte helt olikt att lära sig modellhelikopter.. vi hovrade en del samt vi åkte upp på höjd och instruktören visade en autorotation.

    annars har jag fått åka med i R22, B206, B206L, B212, EC120, AS350, samt B-212/412-simulatorn på arlanda.
    och det är helt klart en intressant form av flygning, utan tvivel!
     
Laddar...

Dela sidan