Tillgodoräkna sig TMG-flygtid mot SEP-behörighet?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Fredrik, 13 Januari 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    För ett tag sedan var jag ute vid min flygklubb. Då hjälpte jag en äldre herre att skjuta in hans TMG-kärra som han flugit med. Efteråt började vid prata om allt möjligt som hade med TMG att göra och han berättade några intressanta saker för mig.

    Det ena var ju att en flygtimme är billigare med ett TMG-klassat flygplan än för många andra normalklassade flygplan (i dessa tider vill man ju pressa kostnaden så mycket som möjligt). Det andra var, om jag förstod honom rätt, att man ska kunna tillgodoräkna sig TMG-flygtid mot de 12 timmar man har som krav för SEP-behörigheten vartannat år. Kan något bekräfta om detta stämmer? Har ej kunnat hitta någon information om detta på www.luftfartsstyrelsen.se.

    Mvh

    //Fredrik
     
  2. Kapten Lax

    Kapten Lax Banned

    Ja fredrik det stämmer att man kan få skriva in TMG tiden som SEP tid i boken och på så sätt tillgodoräkna sig. MEN saken är den att du måste ha flygit upp för TMG för en luftiskontrollant efter det att du har ett godkännt och gällande PPL. Du kan allså inte ta TMG med segel-cert som "botten" och sen ta PPL och logga dina TMG timmar som SEP utan måste ha PPL som "botten" när du flyger upp för TMG.

    Blev det klarare nu:q
     
  3. Pegase

    Pegase Ny medlem

    Men om man har en TMG-behörighet så ska väl den också underhållas. Så man kan väl inte logga alla sina TMG-timmar som SEP-tid?
    Vet någon vad timkravet på en TMG-behörighet är?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ja, litegrann! Vet du om man kan läsa detta du beskrev i något regelverk?

    I nuläget har jag ett PPL-certifikat med SEP-behörighet. Om det är möjligt att logga flygtimmarna som jag beskrev tidigare så är min ambition att genomgå utbildning för TMG. Har sökt på Luftfartsstyrelsens hemsida utan att hitta någon mer detaljerad information om huruvida detta skulle vara möjligt eller ej.

    Det enda jag hittar om behörigheter är följande:
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____35026.aspx

    Någon som vet vad en TMG-behörighet kostar?!
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Grundavgift 600
    Flygprov 4400

    Detta är siffror från huvudet, kontrollerar detta på måndag och återkommer.
    Har ej Acrobat reader hemma, annars så finner du det här -> http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38304.aspx klicka sedan på LFS 2006:25
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Daniel!

    Jag har läst igenom dokumentet om avgiftsstrukturen för certifikat och behörigheter som du hänvisade till.

    De siffror jag kunde utläsa för att erhålla behörigheten TMG är följande:

    Grundavgift: 1500 kr
    Flygprov: 4300 kr

    Det jag skulle vilja veta är exakt vad grundavgiften är tänkt att täcka? Jag tycker 1500 kr låter mycket utöver de 4700 kr som man redan tvingas betala för flygprovet!

    Flygprovet för TMG, någon som vet hur det är utformat och hur lång en uppflygning brukar ta för den behörigheten? Vad är det flygprovsavgiften ska täcka förutom kontrollantens arbetstid och luftfartstyrelsens administrativa kostnad?

    Om vi ponerar att flygprovet tar 1,5 h så blir det ett arvode på ca 2860 kr/timme! Ingen dålig förtjänst för Luftfartstyrelsen ;)

    Jag trodde faktiskt detta skulle vara billigare än vad det var. Antar att detta är den verklighet som rårder!

    //Fredrik
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Hej Fredrik,

    Kan tyvärr inte redogöra exakt vad som ingår i grundavgiften, det är LS ekonomienhet som sätter avgifterna. I flygprovet ingår bl.a. administration, försäkring, resa, arbetstid, kurser för kontrollanter mm.

    Flygprovet innehåller samma moment som för klassen SEPL, blankett LS 1647.

    Om du är osäker om hur du ska göra, så invänta nästa revision av avgifterna. Arbetet pågår nu och den kommer troligen ut under våren.

    Ps, dina siffror är korrekta. Minnet är ibland bra men kort.
    Ps 2, Luftfartsstyrelsen är till skillnad från LFV ej vinstdrivande. Dvs vid årets slut skall LS gå + - noll.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för informationen Daniel! Det är ju inte aktuellt med något flygprov just nu så jag kan invänta nästa revision av avgifterna.

    Vad är minimikravet på antal skolade TMG-timmar innan flygprov kan ske?
     
  9. DanielW

    DanielW Medlem

    Skoltiden kan variera,

    JAR-FCL 1.261,b,1
    "En sökande tillen klass/typ behörighet för enmotoriga och flermororiga enpilotsflygplan skall ha genomgått en flygutbildning som anknyter till flygprovet för klass/typ behörigheten"

    JAR-FCL 1.262,a säger också i korta drag att man ska ha genomgått utbildning så man på ett säkert sätt kan framföra flygplanet.

    För att utläsa den absolut minsta tid som du behöver utbilda dig måste du granska skolans utbildningsplan.

    Förnyelsekrav för TMG när du har PPL är samma som för SEPL, JAR-FCL 1.245,c,1iii
    Förnyelsekrav för TMG med ett Segelcertifikat finner du i BCL-C 2.1 mom 6 och 7.

    //Daniel
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det finns alltså inga generella minimitider hur lång utbildningen måste vara (som för PPL- och CPL) utan det är upp till varje flygskola att utifrån de punkter du räknade upp skapa en kursplan som Luftfartsstyrelsen i sin tur godkänner?

    Min tolkning efter att ha läst hela texten är att jag kan uppfylla kraven i endera klassen enligt punkten (i) alternativt genom en blandning av klasserna i punkten (ii).

    //Fredrik
     
  11. DanielW

    DanielW Medlem

    Q..Det finns alltså inga generella minimitider hur lång utbildningen måste vara (som för PPL- och CPL) utan det är upp till varje flygskola att utifrån de punkter du räknade upp skapa en kursplan som Luftfartsstyrelsen i sin tur godkänner?

    A..Korrekt, LS godkänner kursplanen. Normalt kan man säga att det tar mellan 2,5 till 4 timmar. Allt beror givetvis på piloten själv.


    Q..Min tolkning efter att ha läst hela texten är att jag kan uppfylla kraven i endera klassen enligt punkten (i) alternativt genom en blandning av klasserna i punkten (ii).

    A.. Helt rätt.
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Min frågeställning är då löst! Tack för hjälpen! :tup
     
  13. Pegase

    Pegase Ny medlem

    Tänkte att jag fortsätter i den här tråden istället för att starta en ny.
    Vart kan man se vilka FE som man kan göra uppflygningar för på klassen TMG för? Finns det någon lista över vilka som får göra det eller måste man ringa runt och höra?
     
Laddar...

Dela sidan