Tillgodoräkning av timmar vid behörighetsförnyelse

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Fredrik, 6 Juni 2008.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag har en fråga om vad som gäller vid förnyelse av behörigheter, rent praktiskt, hur man får och inte får tillgodoräkna sig timmar inför en förnyelse.

    I slutet av februari genomförde jag en timme med min flyglärare. Vid den tidpunkten tänkte jag inte på att jag kunde ha tillgodoräknat mig den timmen som en "PC-timme" inför min kommande behörighetsförnyelse i slutet av juni.

    För någon vecka sedan passade jag på att fråga min flyglärare om han kunde skriva under att den timmen i februari vi gjorde tillsammans var en PC. Det ville han inte. Jag fick till svar att man varken kan tillgodoräkna sig en sådan timme bakåt eller framåt i tiden. Enligt honom är det så Luftfartsstyrelsens ser på det hela också. Att man inte kan tillgodoräkna sig något som inte har inträffat är ju tämligen självklart. Jag har dock ingen aning om vad han hade för motiv till att svara som han gjorde. Det kändes som att jag fick ett god-dag-yxskaft-svar!

    Det är ju väldigt lätt att kolla upp att han och jag verkligen flög tillsammans den dagen och flyger jag med en instruktör så blir det ju följdaktligen en lärartimme. Sedan fick jag frågan hur många timmar jag hade vid det tillfället vi flög tillsammans för det hade enligt honom betydelse för om timmen skulle få räknas som en PC. Jag hade behövt flyga 12 timmar inom den sista 12-månadersperioden vid det tillfället för att timmen skulle vara giltig, enligt flygläraren.

    Enligt en god vän till mig som jobbar både som FI och trafikflygare så ska det absolut inte vara något problem att tillgodoräkna en sig en lärartimme i efterhand så länge det är inom de sista 12 månaderna i 24-måmadersperioden.

    Så här ser ju regelverket ut:

    Regelverket säger ju inte något om när i 12-månadersperioden träningsflygningen skall vara genomförd. Inte heller något om hur många flygtimmar man måste ha vid PC-tillfället.

    Någon som sitter inne på lite fakta när det gäller detta?

    P.S. PC-timmen har jag nu fixat på annat sätt då jag håller på och skolar in mig på sporrhjul, så problemet är egentligen ur världen. Men jag vill ändå veta hur det förhåller sig för jag köper inte den förklaring jag fick. Den lät korkad.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

    Blandar du inte ihop begreppen PC och den s k "en timmes flygträning med intruktör" nu?
    PC är ju ett visst program du ska genomgå och den kan man nog knappast göra ansspråk på i efterhand, däremot så "borde" du kunna tillgodoräkna en flygning med instruktör som flygträning tycker jag.
    Flygträningen kan ske när som helst under den sista 12-mån perioden innan din behörighet går ut, och den räknas in i dom totala timmarna.
    Exempel: Din behörighet går ut i oktober. Du flyger en timme med instruktör i april. Då behöver du bara flyga 11 tim utöver denna timme för att få förnyad behörighet. Flyger du mindre (0-->11tim 59 min) så är det en PC som gäller för att få förnyad behörighet.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du har helt rätt. Visst är det två olika saker. I skrivandets hetta så använde jag PC på ett felaktigt sätt :)

    Tack annars för ditt svar. Det talar ju för att man när som helst under de 12 sista månadern kan göra en lärartimme utan att den måste komma i en viss ordning eller efter ett visst antal flugna timmar.

    Mvh,
    Fredrik
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag gjorde sporrhjulsinflygning för ett par år sedan och läraren såg då till att skriva in en av de skoltimmarna som "lärartimme", dvs den som ska göras vartannat år. Så jag har intrycket att det går utmärkt att göra den när som helst under året som föregår förnyelsedatum (tyvärr fick jag inte ihop 12h det året så det blev PC i alla fall, men ändå).

    Det verkar grinigt av din flyglärare att inte vilja räkna timmen som "lärartimme", men det kan ju finnas skäl. Tex kanske ni inte flög en full timme? Eller så ville han inte "godkänna" en timme sådär i efterhand; förvisso kan man inte bli underkänd på lärartimmen men det kan ju tänkas att det fanns småsaker som han inte brydde sig om att påpeka eftersom det bara var en "vanlig" DK-flygning (inte vet jag om flyglärare tänker så, men helt omöjligt är det väl inte).

    Oavsett vilket tror jag att det är bäst att säga till i förväg om man vill att tid med flyglärare ska fungera som vartannatårs-utvärderingen. Både för ens egen utveckling och framför allt av respekt för flygläraren.
     
Laddar...

Dela sidan