Tips önskas på kartor som är bra samt billiga

Diskussion i '060 Navigation' startad av Marcuso92, 23 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Idag finns väl nästan bara ICAO-kartor kvar att köpa. Kostar runt 175 kr styck och har skala 1:500000 som är bättre än TMA-kartorna tycker jag. Finns det Jeppesen VFR+GPS (kartserien heter så) så köp dessa, de är fantastiska men Jeppesen har avslutat produktionen till förmån för sin app. Kartor kan du köpa på Pilotshop.se, Hangar11-29.com eller Aeropartner.se med flera ställen.
     
  3. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Jag har ett par ICAO helt ok kartor men föredrar ju helt klart jeppesens. Varför slutar dom att trycka kartor om där inte finns godkända system att flyga på via appar? Eller är jeppesens elektroniska kartor godkända att flyga på nu?
     
  4. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Satt o läste lite om denna:
    http://ww1.jeppesen.com/aviation/products/mobile-flitedeck-vfr/index.jsp

    Det verkar vara något som skydeamon. Sen hittade jag FAQ till jeppesens:
    http://ww1.jeppesen.com/aviation/products/mobile-flitedeck-vfr/docs/mobile-flitedeck-vfr-faq.pdf

    Där står "Q. Can I use Mobile FliteDeck VFR instead of paper?
    A: Yes, Jeppesen Mobile FliteDeck VFR is your paper-replacement which includes all
    existing Jeppesen VFR paper products in one solution."

    Någon som kan bekräfta detta? För att det står så på deras FAQ betyder det inte att det är godkänt i alla länder? Någon som vet? Eller vet var man kan kolla upp det på någon bra källa?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    För flygning med ultralätt står inte uttryckligen att det ska vara tryckta kartor i TSFS 2007:71, å andra sidan anges att flygplanet ska vara utrustade med vissa analoga instrument eller elektroniska dito, så det är nog en fråga om tolkning. Men man flyger inte olagligt vad jag kan förstå.

    Jeppesen FDs kartor täcker ännu inte Sverige, tyvärr, annars är det ett suveränt program!
     
Laddar...

Dela sidan