Tips angånde GPS och Pocket FMS?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jonas, 11 November 2007.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag skaffade häromdagen en PDA, MIO P550 400mhz/4GB med inbyggd GPS antenn. Tänkte använda den för bla bilen, Skype och flygande. Har endast provat PocketFMS från balkongen hittils ;) men skall upp och testa den på riktigt snart.

    Nu när Pocket FMS kostar 1500 per år kan man ju fundera om det finns alternativa programvaror som man i längden tjänar på att köpa istället. Känner bara till Pocket Flymap för ca 420£ (inte som hittat precis). Någon som känner till något annat?

    Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av Pocket FMS som vill dela med sig av det här?

    Om jag tänker riktigt långsiktigt kanske man borde investera i en "riktig" flyg GPS med moving map. Är det värt pengarna? Antar att de är mer tillförlitliga och stryktåliga. Kommentar?


    Min enda erfarenhet är den inbyggda Garmin 430 som sitter i min skolkärra. Lite tråkig moving map. Verkar dock tillförlitlig och tex enklare att lägga upp en färdplan med en hand när man redan är i luften med hjälp av 1-2 knappar/rattar jämfört med touchskärmen och det virtuella tangentbordet som man förmodligen behöver använda penna med i Pocket FMS.

    Jomas
     
  2. Ben

    Ben Ny medlem

    Bra tråd!

    Jag är i samma stadie med en nyinköpt HTC TyTN2.
    PocketFMS har jag försökt få liv i men tycker den är
    otroligt buggig. Jag fick inte in den i mobilen för trial
    perioden på PC hade gått ut innan jag köpte Mobilen

    Jag håller på, och har testat ett antal olika GPS appz.
    Just nu är det WINPILOT som ligger på toplistan.

    Här finns en del skärmdumpar jag tagit från den:
    http://ben.kraal.se/stuff/pda/winpilot/

    Jag håller nu på leta efter en lösning för att få
    INscannad TMA karta att fungera som moving map.

    Om nån annan lyckats hitta nått bra, ge gärna tips!

    MVH /Ben
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Som jag har nämnt i en annan tråd så kommer jag att släppa första versionen av mitt GPS-program i den kommande veckan. Programmet kommer att vara donation-ware, dvs avgiften blir frivillig och var och en betalar vad hon/han tycker att det är värt.

    Det kommer från början att vara väldigt primitivt, men efterhand avser jag att bygga ut det med egenskaper som jag saknar i PocketFMS.

    Hälsningar/Allan
     
  4. Ben

    Ben Ny medlem

    wow!

    Kul Allan!
    Har du skaffat en hemsida där man kan läsa lite om ditt progam
    i förväg?
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej, jag har ingen dokumentation ännu.
    Men första versionen blir väldigt begränsad:

    Moving map från en scannad kartbild.
    Färdlinjer får man lägga in med ett bildprogram, t.ex. Paint.
    Norr är alltid uppåt.
    Visar long, lat, höjd, True track och ground speed.
    Loggar position, höjd och tid.
    Nedan finns en länk till exempel på hur första verionens display kan se ut. Flygplanets position och riktning markeras med en symbol där man befinner sig vid skärningspunkten mellan "kropp" och "vinge".
    http://www.flygfyren.nu/picturelibrary/member/thumbnail/489.jpg
    Bilden visar inflygning mot Jönköping


    Här är några planerade utbyggnader i nära framtid:

    Automatisk loggbok (Start- och Landningstid)
    Waypoints
    Färdplanering, uppläggning av route
    Uppritning av gällande färdplan på moving map
    ETA till nästa waypoint (hh:mm:ss)
    Uppritning av flygningens spår på kartan
    Variabel kartskala
    Varning vid risk för bränslebrist under återstående route
    Övergång till död räkning om satelliterna tappas

    På längre sikt planeras
    Framåt är uppåt i bild
    Höjd över marken (simulerad radarhöjdmätare)
    Varning när man närmar sig kontrollerat luftrum eller restriktionsområden
    Varning när man närmar sig hinder.
    Varning för riskerad kollision med terräng.
    Olinjär kartskala
    Syntetiskt seende

    Hälsningar/Allan
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Vinsten är att man kan få en moving map billigare än på andra sätt.
    Garmin GPSMAP 296 kostar typiskt 1150 Euro + moms
    Uppdatering av databasen kostar 59 Euro plus frakt. Man måste skicka iväg GPS-en för uppdatering eftersom de slutat distribuera uppdateringar till enskilda kunder.

    Uppdatering av databasen till PocketFMS kostar 150 Euro per år.

    Jepp-view för Sverige kostar 223 Euro första gången. Sedan 104 Euro per år.

    Såväl gamla papperskartor som scannade dito behöver uppdateras. Enklast är att jämföra kartan med AIP-map för den aktuella stäckan.
    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%206/ES_ENR_6_1-1_en.pdf

    Det är vad man vinner ekonomisk på scannade kartor. Men observera att scanning bara är en temporär lösning, eftersom jag bygger en egen topografisk karta som skall in i programmet så småningom.

    Nej, precisionen med scannade kartor blir något sämre, men inte så mycket att det har någon praktisk betydelse. Det har två orsaker. Dels får man alltid en viss distorsion när man scannar, och dels är kartan i sig som bekant felaktig, eftersom den jorden är rund. Så kartan är korrekt endast utefter högst två parallellcirklar.

    Mitt skäl till att starta det här projektet var att jag flög on top över Alperna för ett par år sedan. Mycket vackert, med spetsiga toppar som stack upp ur det kompakta molntäcket. Men samtidigt tänkte jag: Vad gör jag om motorn lägger av???
    Enda möjligheten då vore att sikta mellan två toppar och hoppas att komma ut på undersidan innan jag stötte på en bergvägg.

    Så jag bestämde mig för att skaffa någon form av GPS med topografisk moving map. Då skulle man kunna flyga mot en dalgång, vilket ökar chanserna påtagligt. Fastnade för Pocket PC och PocketFMS. Donerade till stiftelsen, men var inte nöjd med med det programmet och bestämde mig då för att utveckla ett eget.

    Därmed fortsätter jag egentligen en tradition. Mitt första nav-program skrev jag 1974, vilket imponerade något på kontrollanten vid uppflygningen. Det programmet var skrivet för en "bärbar" programmerbar miniräknare som vägde ca 1.5 kg.

    Jag vill slutligen också påpeka att en portabel GPS är vida överlägsen en panelmonterad ur säkerhetssynpunkt, något som tyvärr inte har gått upp för myndigheterna. Det kommer att gälla ända tills någon börjar bygga en panelmonterad med USB-uttag eller liknande, så att man kan tanka in den aktuella färdvägen i en enda operation.

    Hälsningar/Allan
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har i alla fall provat Pocket FMS lite nu i lördags. Dels i bilen på vägen till fältet då den även varnade mig för att inte köra in i domkyrkan, vilket var rätt snällt. :tupX2 Provade den sedan i luften under en kort tur över uppsala vilket funkade fint. Dock kan jag tipsa om att stänga av skärmsläckaren innan man är airborne :blush. Det var inte lika kul längre när skärmen slocknade var 5e minut. Skall testa igen när jag fått in rätt kartor mm.

    Ben: Det har inte varit helt smärtfritt att använda Pocket FMS då jag inte lyckats få synkning att fungera helt korrekt. Har tex laddat ner detaljerade kartor till PCn för Uppsala men synkningen hänger sig när jag skall synka med PDAn. Kollade lite på http://www.winpilot.com och den verkar ju trevlig, dock blev jag osäker på om man fortfarande utvecklar den?

    TOC: Lowrance Airmap 2000c har jag också sneglat på. Den verkar ändå ganska billig med tanke på att man får rätt stor skärm för pengarna. Dollarn är ju ganska billig så $999 är inte så farligt om man slår ut det på två-tre år. Har du en sån själv? Några intressanta jämförelser FMS-Airmap?

    Jonas
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tack Olle,
    Flygningen över Alperna, som satte igång processen var 2004.
    http://www.flygfyren.nu/picturelibrary/member/495.jpg

    När jag då undersökte marknaden var det egentligen bara Garmin som hade terrängdata utanför USA. Men jag hittade också en del PocketPC-program, så jag började fundera i de banorna.

    Hade Lowrance Airmap 2000C funnits då, hade nog jag också köpt en. Nu blev det istället PocketFMS. Jag tänkte erbjuda mig att modifiera koden så att de funktioner jag saknade kom in. Men så ändrade de policy :(

    När den sedan också hade lagt av i ett antal kritiska skeden,bestämde jag mig för att göra slag i saken och utveckla en egen.

    Så nu får jag ett program, med exakt de funktioner som jag vill ha. Kan sedan någon annan också ha nytta av det, så är det ju bara roligt.

    Men det skulle vara roligt att få åka med dig någon gång, och se hur Lowrance Airmap fungerar i praktiken. Alltid finns där någon bra idé att ta vara på.

    Hälsningar/Allan
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jaha, vilka säljer den till det priset?

    Jonas
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem

  15. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Sent inlägg:

    Hej!

    Jag använder iPhone och har en app som man kan sätta ut egna FIX-kordinater på och sedan följa trackarna via GPS. Ganska smidigt.
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Coolt, jag har oxo iPhone. Vilken applikation är det?

    Jonas
     
  17. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Hej!

    Du, det finns en hel uppsjö av diverse pilotrelaterade program till iphone.

    en del som jag kan rekomendera är:

    pilotwiz
    copilot
    myE6B
    GPSkit
    flightplan
    Motion X GPS
    iNavX

    etc...
     
  18. dypen

    dypen Medlem


    Jeg ser "Jonas" og "Ben" har hatt befatning med PocketFMS! Hvordan går dette, brukes PocketFMS eller har dere gått vekk fra dette ?
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag körde PocketFMS ett tag, men störde mig på att den kostade för mycket per år i relation till vad man får. Satsade på en Garmin GPS istället som inte kostar något förrän man behöver uppdatera. En riktig Flyg-GPS kändes dessutom mer robust och tillförlitligt, inget windows som kraschar eller går som sirap när man skall bläddra i menyerna.

    Med en bra, snabb och stabil hårdvara så skulle jag nog tänka om.

    Jonas
     
  20. dypen

    dypen Medlem

Laddar...

Dela sidan