Tips på bränsle från dunk till tank

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Axelaxe, 15 Mars 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

  2. Per-B

    Per-B Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Det här är också en lösning som är bättre än den du har nu:
    https://www.bucken.se/product.html/havert

    Man skakar slangen och det bildas ett undertryck med hjälp av backventilen. Funkar på alla dunkar men du måste ha dunken i höjd med eller över tanken för att det ska funka. Står dunken på vingen är det inga problem.
    Funkar också bra för att få soppan över från fat till mindre dunk och sen tar man med sig den för att föra över från dunken till flygplanet.
     
  4. Mikael

    Mikael Medlem

    Jag har gjort allehanda experiment på detta och det slutade på en enkel lösning.

    Jag har en kort (1 dm) bra tjock mjuk dyr slang (Tygon) som sitter fast i ett dunklock med en mässingsnippelmojäng.
    I änden på slangen har jag en enkel vinklad plastkran.

    För att tanka lägger jag dunken på en långsidans kortsida, lägger kranpipen i tanköppningen och öppnar kranen när allt är på plats. Öppnar också luftnings korken på dunken då.
    Bensinen rinner rimligt fort och jag kan enkelt stänga av när som helst.

    Detta är då på lågvingat med tanklock på vingarnas ovansida.


    Har även prövat en enklare variant av pumpen du föreslår. Det funkade det också men det blev mer baltande och min pump var lite långsam. Man vill se till att hålla pump och slang rena.
    Tänk på att pumpen måste gå att få in i dunkens öppning. Dunkar har olika stora öppningar och pumpar ofta för stor diameter.
    Jag fick ta upp hålen i dunkarna 1mm (NeverStop grön 20L) och svarva ner pumpen 0,5mm så att det precis gick att få i.

    Det finns en variant där man handpumpar luft i dunken så att bensinen far ut genom en slang. En stor nackdel med detta är då bensinen håller på att ta slut i dunken så kommer ett stort moln av luft och bensin blandat våldsamt utsprutande. Fram dit funkar det rätt bra.
    Råkar man ha slangen nedstoppad en bit i tanken så blir det extra intressant...


    Larscho´s hävertlösning är också rätt bra men man vill gärna förvara häverten så att den hålls ren vilket kan vara lite baltigt, en del bryr sig inte om lite smuts...
     
Laddar...

Dela sidan