Tips på motoruppkörning vid halt underlag och lätt maskin?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 26 Februari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Har inte flugit massor i vinter (väder och schema har verkligen konspirerat emot mig känns det som), men de gånger jag har varit ute så har det varit på hal bana med lätt flygmaskin (Jodel, MTOW 617kg). Det har lett till att det varit lite svårt att göra en bra motoruppkörning och funderade på om någon här kanske hade något bra tips?

    När det är halt så håller inte bromsarna planet still vid de föreskrivna 1700 rpm som skall hållas vid magnetkontroll. Kombinationen av halt underlag med ett bromssystem som kanske inte är det bästa (vajrar, och en hälbromskonstruktion som är "lite sådär" helt ärligt) gör att försök att hålla maskinen "så gott det går" gärna medför girmoment. Försök till en mer rullande motoruppkörning där man inte ansätter bromsarna så mycket (undviker ojämn bromsverkan pågrund av bromssystemets brister och varierande friktion då underlaget inte är "jämnhalt") så bygger den lätta maskinen snabbt fart vilket jag gärna undviker på taxibanor eller för den delen vid "backtaxi" på bana, speciellt med tanke på att det är en sporrhjulskärra (även om det är en tam sådan).

    Än så länge har jag gjort lite av en kombination av reducerat varv, och lätt rullning (kan helt enkelt inte hålla den helt stilla ibland) ute på banan efter uppställning (har lyckligtvis väldigt gott om bana) så vinden ligger på ganska rakt frammifrån (varit väldigt restriktiv med sidvind) och jag har hela banans bredd ifall den skulle börja vrida, men det hela känns lite osmidigt.

    Har haft någon fundering på om man skulle starta upp, varmköra och även göra motoruppkörning med bromsklotsar (wheel chock) på plats, för att sedan stänga av, plocka bort, starta upp igen och inte göra någon ny uppkörning (det kommer ju ha gått en minut max).

    Hur gör ni andra kloka piloter?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag brukar reducera varvet till dess att den står stilla. Ibland behöver man också hitta en ojämn plats så att däcken står i någon liten svacka eller så. Detta har hittills funkat.

    Funkar det inte alls kan man säkert göra så med klossar som du beskriver.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag flyger ännu lättare kärra UL. Jag måste upp till 4000 rpm vid motoruppkörning för att föruom tändkretsarna kunna testa constant speed propellern. Jag har också en kärra med sporre. Jag kör rullande och håller igen farten med bromsarna alternativt låter jag den glida på väntplats gäller bara att ställa upp så man får plats. Jag är kanske lite bortskämd då vi oftast inte har så svåra förhållanden på Hässlö Västerås
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad man inte skall göra är sätta till parkeringsbromsen även om det står så i flyghandboken. Gör man det så har man ingen styrförmåga om hjulen släpper. Förra vintern gjorde en av våra medlemmar så vid motoruppkörning på isigt underlag. Hjulen släppte och innan han hunnit göra något hade flygplanet kört in i en snövall med propellern. Propstrike och flygplanet borta i fyra och en halv månad, även om de direkta kostnaderna täcktes av försäkringsbolaget.
     
    Senast redigerad: 11 Mars 2019
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ajaj. Fick faktiskt fimpa motorn på banan denna vintern. Taxade banan tillbaka för uppställning och när jag skulle svänga runt för att ställa uppså gjorde underlaget att jag helt enkelt inte kom runt! Det ville knappt svänga alls, så det blev snabbt av med magneterna (stannar fortare än blandningsreglaget) följt av blandningsreglaget och radio. Sen blev det att oceremoniöst spänna loss sig, kliva ut, baxa runt baken (halvt halkandes), klättra in och starta upp igen.

    Helt klart bra anmärkning rörande parkeringsbroms. Fick lära mig det när jag tog mitt PPL att tillsätta fotbromsar istället för parkeringsbroms, men tror inte man tryckte på just det du nämner (att man vid halt underlag saknar styrförmåga om parkeringsbromsen nyttjats och hjulen börjar glida). Min egen maskin har ingen parkeringsbroms så där slipper jag tänka på det!
     
Laddar...

Dela sidan