Tips på time building

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Christian95, 6 September 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Christian95

    Christian95 Ny medlem

    Hej!
    Jag har nu blivit klar med mitt PPL och ska gå vidare till nästa steg mot pilotyrket med ATPL i höst. Jag har också tänkt börja att bygga upp flygtid men varje timme kostar ju en hel del.

    Är där någon som har några tips hur man kan göra denna bit billigare?
    Jag läste också lite om att man kan betala för att flyga i bolag för att få timmar, är detta möjligt och krävs det andra behörigheter för att få göra detta (ex. IR, MCC o.s.v.)?

    Hälsningar
    Christian
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Sjöbo Flygklubb har väldigt billiga priser på deras fräscha flygplan. Om jag förstått det rätt så om du betalar ca 5-6000 kr/år i avgift så flyger du deras PA28 Archer III för endast 964 kr/h.
    Känns som ett gyllene tillfälle för den som vill flyga mycket på kort tid. Troligtvis också billigare än om du skulle flyga borta i USA. Det ser ju dessutom ut som att du bor i Skåne så det är väl ypperligt att bli medlem där.

    Tänk på att försöka göra något med ditt timebuildande. Utmana dig själv och gör långa resor så att du lär dig något. Att ligga i varvet hundra timmar är sannerligen bortkastat. :)

    Jag hoppas verkligen inte att du gör detta då det underminerar branschen totalt. Tänk dig själv att du söker jobb och sedan ser att någon annan jävel köper sig ett jobb istället för att du får det på ett fair sätt med lön. Det är inget bra sätt och du kommer få många onda blickar från andra piloter när du skriver det i ditt CV. Det kräver också alltid att man har alla certifikat + rating.
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag slår som vanligt ett slag för att bygga tid i USA. Ta en semester på några veckor, hyr ett plan och få en upplevelse utöver det vanliga. Jag hyrde ett superfint PA28 Archer II (nymålat och nyservat) för 900 kronor i timmen (grundpriset var 115 USD i timmen men jag fick ner det med 10% om jag lovade att flyga minst 50 timmar) och besökte runt 20 flygplatser under fyra veckors tid i Kalifornien, Nevada och Arizona. En helt otrolig flygupplevelse i ett land där man är välkommen som flygare till skillnad från här hemma.

     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fast hur fungerar det med ett svenskt EASA-cert? Får man flyga N-reggade flygplan i USA då, eller måste man göra något först?
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Hur löste du det med boende under tiden i USA? Blir det inte lika dyrt som att flyga här hemma om man tänker på bostadshyra, biljetter till USA fram och tillbaka?
     
    Senast redigerad: 9 September 2016
  8. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det är som Jonas beskrev det enkelt att fixa. Man får ett FAA-cert som är baserat på ditt EASA (de kallar det för en "piggy back license"). Du fyller i lite papper, bokar ett möte med FAA och sedan får du ett temporärt cert i handen som är giltigt tills ditt körkort kommer hem i brevlådan. Sedan gör du en bi-annual flight review med en instruktör som bockar av att du kan flyga och fattar reglerna för USA. Viktigt: du måste ha en FAA Medical Class 3 (som motsvarar en Class 2 här hemma). Till skillnad från här hemma kostar det inte skjortan att gå till flygdoktorn i staterna så det är några hundralappar vi talar om.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra fråga! Jag bodde i en lägenhet som kostade 30 USD om dagen och var där i en månad. Jag hyrde in mig i en lägenhet som förmedlades via min gamla skola där borta. Det går också att hyra billiga motell eller leta på Craigslist. Jag skramlade ihop strax under 90 timmar. Räknar man in besparingen mot att flyga hemma blir det i de allra flesta fall billigare, om än inga mirakelpengar i jämförelse med hur det var för några år sedan.

    Men.

    I mitt fall värderade jag ett par andra saker. Det är en helt annan upplevelse att flyga i exempelvis Los Angeles luftrum (Klass B) och bli dirigerad jämte jettrafik. Man lär sig så sjukt mycket. För att inte säga vilka fantastiska flygplatser man kan besöka! De minnen jag bär med mig från flygningen där borta kommer vara resten av mitt liv. Dessutom är vädret generellt väldigt, väldigt bra och om man vill bygga tid effektivt under en period går det lättare än hemma (om man nu inte har en instrumentrating så klart). Ett varningens finger: försök att hitta ett plan som bara du får tillgång till eller åtminstone en förening/klubb/ägare som annars kan garantera dig plan. Har sett exempel på folk som åkt över och letat upp någon asbillig klubb och sedan hamnat allra längst ned i hierarkin (först går elever, sedan kommer hour builders) och sedan fått någon timme här och där. Jag fick alltså full access och kunde flyga när jag ville, var jag ville.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Har man tid, råd och möjlighet så skulle jag också rekommendera USA, trots att jag inte flugit där själv. Annars finns det mycket man kan uppleva i Sverige och grannländerna också, men kanske framförallt då under sommaren pga vädret.
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Är du säker på detta? Vad jag vet så räcker det med en giltig EASA medical om FAA (Part 61.75) certet är baserat på EASA certet.
    Första gången jag flög i LA så dubbelkollade klubben med en FAA-kontrollant vad som gällde och inget FAA-medical behöves.

    Har checkats ut på flera olika klubbar där de har erfarenhet av utländska piloter, men ingen har sagt något annat... Dock 2 år sen sist.

    Något annat som en del kan tro är att det krävs (Amerikansk) radiolicens för att flyga N-Reg. Men det gäller bara om man skall flyga utanför USA.

    Jonas
     
    Senast redigerad: 9 September 2016
    • Gillar Gillar x 1
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Angående FAA Medical. Onödigt att lägga pengar på nåt som inte behövs:

    61.75 säger:

    "..A person who holds a foreign pilot license issued by a contracting State to the Convention on International Civil Aviation may be issued a U.S. private pilot certificate based on the foreign pilot license without any further showing of proficiency, provided the applicant:

    ...(4) Holds a medical certificate issued under part 67 of this chapter or a medical license issued by the country that issued the person's foreign pilot license;.."

    Vill man lägga till IR går det bra om man gör ett teoriprov (som jag gjorde sist jag var där):

    "A person who holds an instrument rating on the foreign pilot license issued by a contracting State to the Convention on International Civil Aviation may be issued an instrument rating on a U.S. pilot certificate provided:

    (1) The person's foreign pilot license authorizes instrument privileges;

    (2) Within 24 months preceding the month in which the person applies for the instrument rating, the person passes the appropriate knowledge test; "

    https://www.law.cornell.edu/cfr/text/14/61.75

    Mvh

    Jonas
     
    Senast redigerad: 10 September 2016
    • Gillar Gillar x 2
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  14. SkyGod

    SkyGod Ny medlem

    Har man 200 timmar (eller 500 om man vill flyga turbin), så kan man vara intressant för fallskärmsklubbarna. Det är riktigt långa dagar med många starter (kan bli 10 flygtimmar på 25 starter en dag med bra väder), så gillar man det så har nog de flesta klubbar behov av en eller två piloter till. Vanligen står klubben för inflygning och annat som behövs, men med ett motkrav att man går med på att flyga X antal timmar eller tillfällen. Så det är något mellanting mellan att få flyga gratis, och att behöva jobba gratis, utan att underminera branschen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    De klubbar som jag har varit i kontakt med verkar genomgående ha 500 timmar som krav oavsett om är turbinkärra eller inte. Har du egen erfarenhet av att fälla hoppare?
     
  16. SkyGod

    SkyGod Ny medlem

    Har stor erfarenhet från att bli fälld. :) Det är lite olika från klubb till klubb och chefspiloter, och ändras också ganska ofta. Men formella reglerna är 200, sedan är det upp till klubben.
    Skicka PM om du, eller någon annan, är intresserad så kan vi ta det därifrån.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svaret :) Jag har skickat ett PM.
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Det har väl att göra med marknad och efterfrågan. Finns det många piloter så har man råd att vara kräsen och när det är sämre tillgång så sänks kraven. :)
    Nu har vi ju en period där de flesta nyexade piloterna får jobb och då är det få kvar som kan flyga hoppare, då minskar kraven.
     
  19. SkyGod

    SkyGod Ny medlem

    Så kan det absolut vara. Jag hoppas dock att de reella kraven kvarstår, att piloten är duktig... :)
    Sedan har vissa hoppiloter en förmåga att flyga så vansinnigt mycket. Så när de är där behövs inga nya piloter på flera år, men när de slutar behövs 3-4st direkt, för att täcka upp.
     
Laddar...

Dela sidan