Tjeckien i sommar?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av akg1486, 28 Juni 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Tjeckien är ett bra land att flyga till. Jag kan till exempel varmt rekommendera LKLT Letnany i utkanten av Prag.

    Om du tänkte dig dit i sommar så lägg märke till att de lade om sin frekvensplan i våras. Om du saknar 8,33 kHz radio kan du betrakta Tjeckien som avspärrat. Närliggande Slovakien lägger dock om sina frekvenser först 2018.
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Var står det någonstans? I deras AIP? Kan du ge en referens?
     
  3. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Titta på valfri flygplats i AIP AD. Letnany har till exempel 120,335 MHz numera. Det bör finnas en AIP AC, men jag har den inte framför mig. Tidtabellen för Slovakien finns i, ur minnet, deras AIP AC A 6/16. Där är det alltså 2018 som gäller.

    Nederländerna drog igång tidigare; jag stötte på det i Eindhoven TMA sommaren 2016. Lyckligtvis i en maskin med 8,33-radio.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Synd att dessa länder struntar total i datumet som EASA har tagit fram 1:a januari 2018.
     
  6. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    1/1 2018 är sista tillåtna datum, såvitt jag förstått det. Det har varit på gång sedan 1999(!), så ingen kan säga att det kom som en överraskning.

    Tidsplanen har ändrats många gånger: jag skrev en kort artikel för tio år sedan och då var det på tal att bli obligatoriskt 2010. Se sidan 10 här: http://www.aeroklubben.se/mofly-arkiv/?b5-file=705&b5-folder=673

    Bekymret är förstås de overkliga kostnaderna för en egentligen enkel pryl som säljs i små serier.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ang. Letnany... jag funderar på att flyga dit i sommar. Deras webbplats säger att området är inhägnat och bevakat, så det var inga problem för dig att lämna maskinen ute över natten? Hur var det med trafik & engelska på radion, många maskiner samtidigt? Letnany ligger ju också lite trångt mellan andra luftrum, var det några konstigheter med trafikledningen när du kom nära, eller de hade god vana av att hantera trafiken dit? Hur transporterade du dig in till centrum, tog du tunnelbanan? Det ligger ju en station väldigt nära fältet. Många frågor! :)
     
  8. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Letnatny ligger inte "mellan andra luftrum" utan inne i en militär kontrollzon. Om man är förberedd så är det inte svårt utan det är bra stöd från Praha Information, Kbely Tower och Letnany Radio. Jag återkommer ikväll när jag har mer tid och tillgång till min platta med Skydemon. Enkelt uttryckt ska man ta sig in via rapportpunkter (finns i AIP och Skydemon) och angöra varvet enligt anvisningar.
     
  9. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Då ska vi se, hans_p. (Och andra ev. intresserade.)

    Du ska ta rätt på VFR AIP för Tjeckien. Dokumenten finns i SkyDemon, men du kan hitta dem gratis. Jeppesens plejtar har också info, förstås. Textdokumentet om LKLT beskriver proceduren. Det finns fyra punkter man ska gå mot. Vi kom från sydväst under TMAt och blev skickade av Praha Information till Romeo. Där blir man överlämnad till Kbely Tower. I vårt fall flög vi från Romeo rätt över banan i Kbely. Där, någon knapp kilometer från banan i Letnany, skulle vi kontakta Letnany Information. Vi korsade Letnany rätt över banan och svängde vänster på medvind bana 05. VFR AIP har en karta med varvet utritat. Det är en kort bas/final, man ska undvika en motorväg och höghusen i en förort.

    Sammanfattningsvis: läs på i VFR AIP så är du förberedd. Du får instruktioner av Praha, Kbely och Letnany. Den senare stationen hade lite svajig engelska, de övriga utmärkt. Alla runt omkring i luften pratar tjeckiska, så det kan vara lurigt att hålla koll på dem.

    Det är ingen fara att lämna planet på området. Räkna med att betala landningsavgift och "passageraravgift". Inte dyrt, dock. Vi tog taxi som de ringde för oss, men det finns tunnelbana nära. Gissningsvis behöver man tjeckiska sedlar eller mynt (som vi inte hade). Tror vi betalade motsvarande 200 spänn för resan för tre personer.

    Se till att ha ett telefonnummer för att bli insläppt igen när ni ska iväg! Utflygningen följer också mönstret i AIP. Vi skulle norrut (Berlin) och lämnade via punkt Mike. Lätt som en plätt.

    Ha en bra tur!
     
    • Gillar Gillar x 3
  10. darnell

    darnell Medlem

    Jag har inte själv flugit till LKLT (ännu) men har åkt tunnelbana i "andra riktningen", för att deltaga ölmässa vid mässområde som ligger granne med flygfältet. Tjeckisk öl samtidigt som man sitter i solen och tittar på startande och landande flyg/segelflyg, kan det bli bättre?
    Som du mycket riktigt säger finns det en tunnelbanestation (slutstation på Linje C/röda linjen) ett stenkast från flygfältet med det passande namnet Letňany.

    Kan varmt rekommendera Nymburk (LKNY, http://www.letistenymburk.cz) som ligger ca 4 mil ONO Prag, om man inte nödvändigtvis vill besöka Prag.
    Nymburk är ett lite fält (600m asfalt) som ägs av en herre vid namn Oldřich Hořák. Ingen landningsavgift och UL soppa finns på fältet. Fly-in anordnas i juni varje år och brukar vara välbesökt med ett gediget uppvisningsprogram.
    Oldřich äger också ett hotell (Bílá růže) vid stranden av Elbe i den pittoreska staden Poděbrady. Boende för en spottstyver, samma gäller mat & dryck. Missa inte Mr Hořáks Pilsner Urquell, en klass för sig.
    Kontakt gärna Robert Rajtmajer (fd. helikopterpilot i Tjeckiska försvaret) som talar utmärkt engelska. Oldřich Hořák talar bättre tyska än engelska. På radion är det som sagt mycket tjatter på tjeckiska...
     
    • Gillar Gillar x 3
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tackar både @akg1486 och @darnell ! Har flugit i Tjeckien förr med god erfarenhet men har aldrig kommit till Letnany.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Surt att Tjeckerna redan ändrat alla frekvenser till 8,33 kHz...
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Inga problem, både 8.33 & s-transponder i planet. :)

    Det finns väl en annan tråd för det där som Dimme startade nyligen. ;)
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Jorå, men jag hade faktiskt också en planerad resa dit under juli månad men får se om det blir av. Tror inte det är tillräckligt många av oss som har 8,33. :(
     
Laddar...

Dela sidan