TMA Kartor

Diskussion i '060 Navigation' startad av piloten, 24 Februari 2009.

  1. piloten

    piloten Medlem

    Vem levererar dessa till KSAB?.

    Kan man köpa dem av någon annan?

    MVH
    Rickard
     
  2. kalleh

    kalleh Ny medlem

    KSAB producerar TMA-kartorna själva. Till ett lågt pris bör jag tillägga :)
     
  3. piloten

    piloten Medlem

    Jämfört med vad?
     
  4. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Jämfört med kungahuset.
     
  5. frazer

    frazer Medlem

    Lånar tråden med en fråga på samma ämne:
    Vet att jag någonstans hittat information om när NÄSTA uppdatering av TMA-kartorna planeras. Dock hittar jag inte denna på www.ksab.net nu när jag letar. Någon som har någon idé på var jag sett detta?
     
  6. Kalle

    Kalle Medlem

    Det finns en informationsruta i början av kartpresentationen som säger att halvmiljonen uppdateras en gång per år, vanligen under april. Är det den informationen du söker?

    http://www.ksab.net/cms/index.php?page=shop.browse&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=28
     
  7. frazer

    frazer Medlem

    Det där gäller dock ICAO-kartor. På TMA-sidan så står det
    "Kartorna uppdateras efter hand som förändringar sker och trycks med hjälp av digital teknik."
     
  8. Kalle

    Kalle Medlem

    Så sant. Det gäller halvmiljonen. Jag trodde att det möjligen rörde sig om en sammanblandning. TMA-kartorna uppdateras ju tydligen efterhand.

    Man kan ju undra om de trycker upp kartor vartefter de beställs så de alltid har senaste ändringen? Annars är ju frågan i högsta grad befogad. Man vill ju köpa en så färsk karta som möjligt.
     
  9. frazer

    frazer Medlem

    Precis, och jag tycker att de borde kunna presentera när de iaf _planerar_ att uppdatera kartorna. T.ex. Östgöta TMA är från 2007 nu, och jag skulle behöva köpa en ny för att den gamla inte ser så flygmässig ut längre. Det är ju ingen höjdare att köpa ny idag, och sen ser man att det kommit en ny version nästa vecka.
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag köpte en kvartsmiljon i april (Östgöta) och vill minnas att den var från just april 2009 (trycksvärtan hade knappt torkat :) ). Skall kolla när jag kommer hem och återkomma.
     
  11. Kalle

    Kalle Medlem

    Nehe, det var visst Sthlm TMA som var 2009. Östgöta är 2007. Rätt gammal alltså, och den köpte jag i april i år...
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    När jag var i KSAB-shopen på Bromma och handlade kartor för ett par veckor sen så snackade jag lite med expediten om när det skulle komma nya. Nu minns jag förstås inte exakt vad hon sa, men minns så mycket som att de inte visste exakt i förväg när olika kartor skulle uppdateras. Det handlade helt enkelt om när det hänt så mycket att det behövdes.

    Men om du ringer dit så kan de säkert ge besked, i den mån de vet. Har för mig att hon sa att sthlm TMA skulle uppdateras i höst, men det kan lika gärna ha handlat om Borlänge eller Östgöta... :unsure
     
  13. frazer

    frazer Medlem

    Jag var förbi KSAB igår och passade på att ställa den här frågan till personalen där. De menade på att de aldrig presenterat någon information om när nästa TMA-uppdatering ska ske, för det vet man helt enkelt inte. Det hon kunde säga nu var att den enda uppdateringen iår var Luleå TMA som man jobbar med just nu. Resten kommer att updateras tidigast nästa år.
     
  14. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Semi-On-Topic:


    Kör ni med plastade kartor eller oplastade? Är det värt att skaffa plastade kartor?

    KSAB's "Flygpaket" kostar ju nån hundring mer än att köpa allt "löst" bara för att den medföljande TMA-kartan är plastad.

    Eftersom dom byts ut ibland kanske det inte är lönt att ha en plastad som håller längre? Man kan ju vara lite försiktig med den istället tänkte jag. :)
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Köp en plastad! :)
    om du ska rita på den är det väldigt mycket bättre. och de tål ju mer.
    gå ihop med någon och köp en karta om det är någon man inte använder så ofta.
     
  16. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har hittills kört med oplastade eftersom de är billigare och kartorna ju ändå uppdateras då och då. Min Stockholm TMA-karta börjar dock bli rätt sliten efter ett halvårs användning. Och då har jag inte vikt den på så värst många konstiga sätt utan försökt hantera den skonsamt. Men bara att veckla upp och ihop den enligt de ursprungliga vecken har fått den att börja spricka i vecken. Så min nästa Sthlm TMA kommer förmodligen bli plastad.

    Övriga TMA-kartor har jag dock inte använt lika mycket och där kommer jag nog köpa oplastat även i fortsättningen. Jag ritar glatt in rutter och annat på kartorna med permanent rödpenna och har ännu inte haft problem med att de blivit svårlästa. Flyger man väldigt mycket till olika destinationer kanske man vill kunna sudda, men jag har som sagt inte haft såna problem - jag tycker snarare det är lite trevligt att se var jag flugit tidigare.

    Sammanfattning: Nästa "hemmakarta" (Sthlm TMA) - plastad; övriga - oplastade.
     
  17. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag köper alltid oplastade. Sedan plastar jag dem själv så de lever längre. Plasten är rätt dyr men inte alls i närheten av vad de färdigplastade kostar.. Och min plastning blir bättre för varje gång... :)

    (I helikoptern blir inte en oplastad karta långlivad)
     
  18. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Tack för inputen!

    Jag tar nog paketet med färdigplastad karta nu första gången så får vi se sen.

    Hur plastar man själv? Behövs nån slags "verktyg" eller?
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag börjar med att lägga upp kartan på ett stort bord. Sedan fäster jag kartplasten på rullen i ena ändan av bordet. Nästa moment görs med fördel av två personer. Person 1 rullar sakta ut kartplasten från rullen över kartan medan person 2 använder exempelvis en linjal för att få bort eventuella små luftbubblor som bildas men även för att få plasten att fästa ordentligt över alla veck på kartan.

    Ett av de bättre tipsen som jag har fått när det gäller kartor och plottning av rutter är att använda en genomskinlig tejp längs med hela rutten. Därefter kan man använda en permanent penna. Det sitter som berget. När flygningen är klar är det bara att ta bort tejpen så är kartan ren och fin igen :)

    Mvh
    Fredrik
     
  20. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Smart!

    Jag ska absolut ge mig in på kartplastning nån gång i framtiden. :) Det får bli nästa projekt när certet är klart.. ;)
     
Laddar...

Dela sidan