TMA Kartor

Diskussion i '060 Navigation' startad av piloten, 24 Februari 2009.

  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    KSAB:s "fettpennor" är utmärkta att rita på plastad karta. Strecken påverkas inte av händer och fingrar men går lätt bort med suddi.

    Även permanent filtpenna och borttagning med rödsprit funkar.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Andreas, tack för tipset!

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är snudd på en egen konstform skulle jag vilja säga! :)
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag gör faktiskt tvärtom. Jag rullar ihop kartan, drar bort skyddet och lägger plasten på ett stort bord. Tejpar fast hörnen och sedan rullar jag på kartan. Det har gått bra att göra ensam.

    Det blir ju lite bubblor här och där men dem tar jag bort med en knappnål.

    Bra tips med tejpen:tupX2. (Fast med plastad funkar fettkrita utmärkt)
     
  5. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Snålade och köpte en icke plastad karta.

    Insåg senare värdet av att plasta in den och köpte kartplast av KSAB.net

    Nu var jag riktigt noggran och försiktig, men jag kommer aldrig plasta själv igen.

    Det är värt att köpa en färdiginplastad. Helt klart.

    För mycket bök för pengen...
     
  6. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Kör man oplastat brukar kartan ramla isär efter ett tag om man håller på och viker den ofta. När jag segelflög får många år sedan köpte jag en oplastad karta och skulle plasta in själv, men det blev jättedåligt, bubblor och veck. Nu kör jag alltid färdigplastat så slipper man svära över att plastningen inte blir bra. Kostar några kronor extra, men det är det värt.

    Ett tips att ta bort streck från permanet marker-pennor från kartan är Aceton. T-spriten tar inte bort alla färger lika bra, men Aceton tar bort allt.

    Air-man
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag köper oplastade kartor, enligt egen logik: karta=förbrukningsvara, och ju fortare kartan går sönder, desto snabbare köper jag en ny, vilket gör att jag alltid har uppdaterad karta. Alltså ett slags mekanism för att tvinga mig själv att uppdatera kartförrådet så ofta som möjligt. Jag använder blyertspennor för att dra färdlinjer, har köpt "artistiska" pennor i lägre hårdhetsgrad som ger tydliga linjer.

    Skulle jag börja flyga mörker så blev det nog en plastad karta dock, så att man kan göra tydligare markeringar. Många bra tips i tråden, för övrigt!
     
  8. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Finnes det online rettelser til siste utgave av de svenske TMA-kartene?

    For norske TMA-kart, har vi CHAD-NOR:
    http://www.ippc.no/ippc_ais/chadnor/ChadAvinor.pdf

    Mvh
    Svein Olav Bjerkeset
     
  9. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Som jag fattat det så har man fått rättningar fram till i somras via vanlig post om man prenumererat på uppdateringar till 'Svenska Flygfält'. Nya ändringar från och med nu ska finnas på KSAB:s hemsida men det verkar inte ha kommit några än. De gamla ändringarna är inte utlagda på hemsidan retroaktivt, så att säga. Inte än i alla fall.
     
  10. joma

    joma Medlem

    Lite off topic...
    Men är det någon som vet varför det inte finns någon Jeppsen VFR karta för Sverige? Dessa är mycket bättre än TMA kartorna. Frekvenser, min.höjd etc inlagt på kartan. Något för KSAB att ta efter.
     
  11. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Bokplast på Timari: 35 kr/rulle. Alldeles utmärkt att plasta kartor med och i princip gratis. Stör mig inte ett dugg att det inte är matt. Lite smalare än många varianter av 200 kr/rulle-plaster, men det gör det faktiskt lättare att undvika veck och man brukar ändå få dra två remsor för att täcka hela kartan.

    Det tar mig numera 10-12 minuter att plasta en karta. Som vanligt ger övning träning!

    Kartan på bordet, fäst med lite frystejp. Jag skalar bort skyddspapperet på ett par centimeter av plasten och fäster den änden vid bordet utanför kartan. Sedan tar jag ett plastkort jag fått från Intersport, Tomteförbundet eller någon annan organisation som överöser en med plastkort man ändå inte behöver (eftersom det efter något år kommer att drabbas av utmattningssprickor och självdö). Jag skrapar fast plasten fram till skyddspappret, drar undan en centimeter till av skyddspappret, skrapar igen. Jag vrider upp så att jag arbetar diagonalt mot plastens utrullningsriktning. Ett par centimeter per drag och så fortsätter jag tills kartan är plastad. Det går undan, och blir med lite övning helt fritt från veck och bubblor.

    Massor av terrängkartor, flygkartor och annat som försetts med plast genom åren. Terrängkartorna plastar jag dessutom dubbelsidigt, för att göra det riktigt spännande.
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Så det är inga problem att få fettkrita att fastna på det blanka då? Jag köpte halvmatt en gång när det inte fanns annat och den kan jag knappt rita på alls.
     
  13. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jag kör inte med fettkrita, så det kan jag inte svara på. Vanliga OH-pennor, varianten med suddgummi i bakänden. Sitter som berget tills man suddar och då släpper det utan några större problem. Vill man slippa sudda så kan man använda tape under sina färdlinjer, alternativt ta en papperstuss och lite T-röd.
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fungerar klockrent!

    Mvh
    Fredrik
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan