TMA och CTR utanför öppettider

Diskussion i '060 Navigation' startad av songer, 29 April 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. songer

    songer Ny medlem

    Hej!

    Det har slagit lite slint i skallen.

    Om man kollar på exempelvis TMA sector Västerås och Västerås CTR så har de vissa öppettider.
    Utanför öppettiderna så gäller Stockholm TMA, den har dock en gräns från 4500ft - FL95.
    Med andra ord får jag flyga under 4500 fot om TWR i Västerås är stängt.
    Men jag flyga i CTR Västerås när TWR är stängt? Man får inte landa på ESOW utanför öppettiderna, bara om man har överenskommelse så som flygklubbarna där.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det får du. Restriktionerna gäller bara start och landning på flygplatsen.

    För att vara alldeles säker en gång när jag ville öva instrumentinflygningar utanför tornets öppettider så ringde jag tornet först och frågade om de hade några synpunkter. De svarade att de inte kunde lägga några begränsningar på vad man gör om man inte faktiskt har hjulen i banan. Men det betyder ju inte att det är en bra idé att flyga där när tornet är stängt utan någon form av samordning.

    Så formellt är det ok, om det är en bra idé i praktiken beror på vad man tänker göra -- och förstås hur mycket annan trafik det är.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det brukar vara mycket skolverksamhet (VFR & IFR) även utanför tornets öppettider. Följ gärna procedurerna och använd in/utpasseringspunkter (beror på bana i användning) som om CTR vore aktiv.
     
Laddar...

Dela sidan