TMG? LAPL? Vad kommer att hända

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av aspiranten, 2 November 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Om man nu utbildar sig för TMG (vilket väl är ett S-certifikat med rätt till TMG om jag har förstått det rätt) och är klar under nästa år, vad kommer hända sen när de nya reglerna träder i kraft?

    Har man sitt certifikat för TMG kvar och får behålla det, eller kommer man behöva göra en komplettering? Eller blir man av med TMG-delen och får behålla ett S-cert bara?

    Var kommer LAPL in i det hela, faller TMG under detta? Kommer utbildningen för TMG ändras på något vis?

    Så många frågor, men jag har inte hittat när jag har sökt hos Transportstyrelsen.
     
  2. Också intresserad gällande TMG ratingen, får man behålla den?
    När det gäller LAPL så får man "downgradea" sin PPL till LAPL, (om man vill), som jag förstått. Det kan ha vissa fördelar, men även några nackdelar...
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När de nya EU-reglerna helt börjar tillämpas i Sverige så kommer det att finnas flera olika certifikat som ger behörighet att flyga en TMG.

    "Grundcertifikaten" är PPL(A) (privatflygarcertifikat - flygplan) och SPL (segelflygcertifikat). Båda dessa kan innehålla TMG-behörighet.

    LAPL (certifikat för lätt flygplan) är ett förenklat certifikat avsett för fritidsflygare. Det finns i varianter bl.a. för flygplan - LAPL(A) - och segelflygplan - LAPL(S). Återigen kan båda dessa innehålla TMG-behörighet.

    Det är lättare att få LAPL än PPL(A) och SPL, men behörigheterna är färre. Så kan man på ett PPL(A) i teorin flyga hur stora flygplan som helst med hur många passagerare som helst medan LAPL(A) har en begränsning till max 2000 kg och 3 passagerare. Man kan också bygga på ett PPL(A) med flera behörigheter som instruktör och instrumentflygning -- inget av det är möjligt med ett LAPL(A). Med ett SPL kan man också bygga på med behörigheter och även flyga kommersiellt, men det kan man inte med ett LAPL(S).

    För LAPL(A) är både utbildningen och flygtidskraven för att behålla certet markant mindre än för PPL(A). För LAPL(S) ser jag vid en snabb koll ingen uppenbar skillnad mot SPL, men jag antar att en skillnad måste finnas någonstans...

    En annan skillnad är att medan PPL(A) och SPL är internationellt erkända certifikat så gäller LAPL endast inom EU. Det kan möjligen spela roll om man tänkte flyga något i samband med resa till t.ex. USA.

    Regelverket finns i EU-kommisionens förordning nr 1178/2011 av den 3:e november 2011. Den borde finnas på Transportstyrelsens webbplats, men annars kan man söka rätt på den från EUs webbplats. Varning! Den är inte lättläst -- det är mycket korshänvisningar och krav som är uppdelade på olika ställen i förordningen.
     
    • Gillar Gillar x 5
  4. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Bra svar! Är S och SPL samma sak? Jag har fattat det som att det är ett S-cert med TMG jag läser nu
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    S och SPL är samma sak i den meningen att de båda är certifikat för segelflygare. De är olika i den meningen att de exakta villkoren skiljer. Det beror på att S är ett svenskt certifikat medan SPL är ett EU-certifikat. SPL kommer att ersätta S i Sverige från 2014. Vad som händer med de som har S-certifikat sedan tidigare vet jag inte. Att byta ut certifikatet kommer förstås att vara möjligt, men det kan också vara så att man får behålla sitt S-certifikat.

    Båda certifikaten uppfyller de internationella normerna.
     
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Först måste man reda ut vilket cert man håller på att ta nu. Idag kan man ta både PPL(A)- och S-cert genom att enbart flyga TMG. Jag misstänker du menar en som tar ett S-cert nu på TMG. Har man ett S-cert när Sverige helt börjar tillämpa EASA-reglerna ska man välja om man ska ha ett SPL eller LAPL(S) i fortsättningen. Ingen av dessa senare cert kan man erhålla genom att bara flyga TMG så det finns inte beskrivet i regelverket vad som gäller om man bara flugit TMG på sitt tidigare S-cert. Det logiska är att man får ett nytt cert med restriktionen TMG om man inte flugit segelflygplan, men TS vet kanske inte ens själva idag...

    Till de nya certen SPL och LAPL(S) måste man utbilda sig på segelflygplan eller självstartande segelflygplan och får max använda TMG under max 7 h i utbildningen. Sen får man komplettera med TMG i efterhand.

    Det enda cert man kan ta på TMG från april 2015 är LAPL(A), alltså motorcert. Tar man ett sånt gör man sen en klassinflygning och uppflygning för att få flyga "vanliga" motorflygplan (max 4 pers/2000 kg). Det kan vara den billigaste vägen för att få flyga en Cessna 172 eller Cherokee i framtiden.
     
  7. atco

    atco Ny medlem

    Om du redan tagit TMG så kan jag inte tänka mig att du ska behöva göra någon komplettering för att få fortsätta flyga TMG. Säkert bara något administrativt...

    Hur som helst så bör din klubb kunna svara på dessa frågor!
     
  8. glider

    glider Ny medlem

    I reglerna står väl egentligen att max 7 timmar av de obligatoriska 15 får vara på TMG.
    Dagens utbildningsplan för segelflygcert begränsat på TMG är väl minimum 25 timmar flygtid. Så det finns väl inget som hindrar att vi i sverige har en utbildningsplan där man flyger 17timmar TMG och 8 timmar flygbogsering/SLG/vinch/bilbogsering (inflygning på startmetoden och termikstarterna) och får ett cert med TMG plus ytterligare en startmetod?


    FCL.110.S LAPL(S) – Erfarenhet och tillgodoräknande
    a) En sökande till ett LAPL(S) ska ha genomfört minst 15 timmars flygtid på segelflygplan eller motordrivna segelflygplan, varav minst
    1. 10 timmars utbildningstid i dubbelkommando,
    2. 2 timmars övervakad ensamflygning,
    3. 45 starter och landningar,
    4. en distansflygning på egen hand på minst 50 km (27 nautiska mil) eller en distansflygning i dubbelkommando på minst 100 km (55 nautiska mil).
    b) Av de 15 timmar som krävs under punkt a får maximalt 7 timmar genomföras i ett TMG.
     
  9. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Nu kungjorde en handläggare på TS äntligen att TMG behålls när certifikatet konverteras till EASA Del-FCL 2015, och att det även gäller om man då vill byta till ett LAPL. Vad det här innebär i praktiken, för/nackdelar etc. har jag dock inte en susning om.
     
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Den intressanta frågan är om flygprovet kan göras på TMG. Det står inte uttryckligen, men kan underförstås som att det inte går.
    Grundregeln är ju att du ska behålla det du har. Problemet är att du har något som inte finns i de nya reglerna; ett segelflygcertifikat utan att ha flugit nånting i ett segelflygplan. Om du inte får några klara besked under 2014 i ärendet skulle jag rekommendera dig att skaffa utbildning på segelflygplan under 2014 (15 flygningar/4 timmar) så är det inga problem i fortsättningen.
     
Laddar...

Dela sidan