"Trafik i området frågas?" Nej, tack?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Per D, 18 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    När jag tog mitt PPL lärde jag mig att blindsända i G-luft samt ställa frågan "Trafik i området frågas?" för att se om man får någon respons. Trodde att detta var best practice rent allmänt så jag blev lite förvånad när jag hittar rätt mycket på nätet från USA där "any traffic, please advice" är lika högt ansett som att sitta och gnola på valfri rap-text med micken öppen. Jag har också sett det refererat till officiella FAA-publikationer (AIM 4-1-9) där man avråder från det.

    Så hur är det i Sverige? Är denna fraseologi något som anbefalls (i så fall troligen beroende på vår tämligen glesa GA-flygtrafik) eller något som vi bör avstå ifrån och i stället rekommendera att den vanliga blindsända positionsrapporteringen skall väcka övriga piloter på frekvensen om man bedömer sig vara nära?

    //Per
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Var i G-luft (vilken flygfas) och på vilken frekvens?
     
  3. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hej! Ja, jag var otydlig där. Typiskt så är det vid en okontrollerad flygplats, antingen i samband med taxi/start eller när man närmar sig en okontrollerad flygplats för landning. I annan G-luft när man ligger på TMA-frekvens eller Sweden så utövas som regel flyginformationstjänst där.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag tycker det är självklart om jag närmar mig ett okontrollerat flygfält och ska in i varvet, men utöver det ska det inte alls
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Håller i princip med ovanstående men:

    Om jag så som jag försöker göra, lyssnat på frekvensen några minuter innan och redan hört någon annan trafik så meddelar jag bara min och min avsikt när jag närmar mig. Problemet blir annars att frekvensen helt tas upp av positionsrapporter om alla på väg in till en populär flygplats ber om "trafik" när det finns en tre-fyra plan i varvet som då svarar...
     
  6. Per D

    Per D Aktiv medlem

    @jekroth, det verkar som ditt inlägg blev avhugget på något sätt. @control: jag tror det är det som du påpekar, att det riskerar bli väldigt mycket radiotrafik, som är anledningen till att det kanske är en så lyckad fraseologi. Det skulle vara intressant att höra från de som är flyglärare på forumet hur ni lär ut och varför.
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag är inget fan av "Trafik i området frågas". Att det fungerar någorlunda här beror väl just på att vi är så få i luften.

    Största argumentet jag har emot detta är att det inte tillför någon information alls, det är bara fler ord. Ponera att jag närmar mig ett okontrollerat fält, om jag då ropar upp på frekvensen med "Bonnaberga Radio, SE-ABC [positon] [höjd], avser [intention]", då har jag bidragit med information till eventuell trafik i området samtidigt som jag torde gjort det tämligen uppenbart att eventuell trafik i området som är en konflikt till min intention bör trycka på knappen och informera om detta. Om jag ger exakt samma information med lägger till "Trafik i området frågas" så har jag inte tillfört något, och jag har potentiellt sett till så att trafik som egentligen inte är någon konflikt känner sig nödgade att trycka på knappen och rapportera in vilket blir problem om det faktiskt finns mycket trafik i området. Om jag istället undlåter att ge den initiala informationen (vanligast här är väl att man snålar in på intentions-delen) och sedan "trafik i området frågas?" ja då har man inte bidragit med information och alla i området behöver trycka på knappen för att säga sin sak.

    Det här går igen i radiokommunikation i övrigt tycker jag. Säg det som är viktigt, med så få ord som möjligt. Försök bidra med information som hjälper andra. Har råkat ut för att jag kommer in mot okontrollerad flygplats och rapporterar min position och avsikt och fick tillbaka "SE-ABC jag är också vid [position] vilken höjd har du?". Först, jättebra att någon direkt nyttjar radion och gör mig uppmärksam på potentiell konflikt MEN om man istället för alla de där orden hade inkluderat sin egen höjdrapport så hade jag vid konflikt direkt kunnat vidta åtgärd istället för att som nu bli på helspänn och rapportera min höjd igen och bara vänta på att motparten skall göra bedömning av huruvida det är en konflikt eller ej.

    Det här kräver såklart att man förstår att man måste rapportera sin position och intention som svar på en annans rapport om man A) misstänker konflikt, eller B) är osäker på om risk för konflikt föreligger. Man kan tycka att om inte annat bör självbevarelsedriften se till att man gör detta.
     
    • Gillar Gillar x 3
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag rekommenderar och lär ut till mina elever att använda den frasen men självfallet efter att ha rapporterat sin position och intention. Jag förstår inte riktigt varför det skulle skada att använda den frasen, på de flesta ställena är man ganska få flygplan ändå. Har aldrig upplevt ett problem med detta.

    USA har en helt annan trafiktäthet som man inte får glömma.

    Sen är det väl generellt så att vi är för dåliga på radiopratet vi som privatflyger. Radion är också något som varje elev kämpar med, det tar ett tag att förstå vad man bör säga och varför.
     
    • Håller med Håller med x 1
  9. pasj66

    pasj66 Medlem

    Håller med Merf att det är lite av ett oskick.. Dock en bra markör att någon som inte är så van vid G-luft är på g så man kan ta ut lite separation. Svarar inte om jag inte är en faktor men blindsänder mer formellt i varvet etc
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Okontrollerad flygplats är i de flesta fall lika med klubbfält tror jag. Vi kör med "SE-xxx kommer in söderifrån på x fot, trafik i varvet och bana i användning frågas?". Och varför kan man inte bara lyssna en stund? Jo, för att man precis lämnat en annan frekvens eftersom man varit i kontrollerad luft och inte har tid.

    Och hur trångt är det i etern på en typisk klubbfrekvens?

    Det andra scenariot jag blindsänder i är vid passage in i en stängd kontrollzon, tex Bromma en söndagförmiddag. Dels för att det är lite av en hotspot och dels för att informera tornet ifall de är.på väg att öppna vilket ibland händer utan förvarning.

    Jag har lite svårt att se detta som ett oskick
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Ja, dom blir helt nippriga här i USA vissa över den frasen, men jag har alltid kört den och tycker den funkar bra. Man frågar helt vänligt om det är trafik i trafikvarvet innan man knölar sig in. Vad är det för fel på det? Men många tycker man bara ska säga vad man ska göra och har nån åsikter på det så säger dom väl nåt. Men problemet är att det gör inte alla. Även om dom har radio, så är det många som inte säger ett pip. Om man frågar om trafik, så är det oftast nån som säger nåt och meddelar om det finns andra i trafikvarvet som kanske inte säger nåt eller ha radio, så man vet. Jag kommer fortsätta med det själv, även fast om man har tid så kan man ju såklart "tune in" och lyssna själv på vad som pågår. på lite avstånd. Problemet här i Los Angeles är att man ligger ofta på en rad andra frekvenser ända tills man är nästan inne i trafikvarvet och då måste man få en snabb bild av trafiksituationen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag är lite tveksam till nyttan av den där frågan. Om det inte finns AFIS eller liknande så finns ingen som kan ge ett tillförlitligt svar på frågan, så varför fråga? Ännu värre, om man får ett svar så kanske man tolkar det som tillförlitligt. Om man bara anmäler att man är på väg in mot en flygplats så kommer rimligen befintlig flygplatstrafik att höra av sig på egen hand.
     
  13. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    En annan sak jag helt gett upp däremot är att ge mitt reg-nummer. Vad är det för vits med det? Ingen kan ju läsa det i luften ändå i trafikvarvet och chansen att det finns två Commanders i trafikvarvet är ju minimal. Jag säger bara vad jag är för typ och vad jag ämnar göra eller ge en positionsrapport, inget mer. Tar ju bara upp onödig eter-tid att rabbla långt reg nummer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Större risk för typ-kollision när man flyger en vanlig Cessna eller Piper. Syftet med att säga sitt regnr är ju såklart inte att någon skall se det, utan för att ge en callsign att använda för anrop när någon behöver rikta kommunikation till dig. Skall man vara riktigt petig är det dessutom mot reglerna att inte inkludera sitt callsign i ett radiomeddelande (kanske annorlunda i USA?). Kan tänka mig att folk upplever det som jobbigare i staterna där regnr är lite längre. SE-ABC (eller S-BC i förkortad form) är ganska kort och konsist även när det sägs enligt bokstaveringsalfabetet.

    Håller däremot med om att typ eller något annat lämpligt visuellt kännetecken är toppen att inkludera om något sådant finns. Gör det ju mycket lättare att veta om man sett rätt trafik. Inte möjligt i alla fall dock (Vit C172 är inte direkt ett unikt kännetecken).
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är helt enligt reglerna för radiotelefoni att inkludera flygplanstypen i anropssignalen -- t.ex. "Cherokee SE-ABC". Av någon anledning är det inte vanligt i Sverige att göra så, men jag brukar göra det vid blindsändning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Som elev med bara några timmar runt ett klubbflygfält i stort sätt blir lite förvånad över att flera anser att det inte är nödvändigt att fråga om trafik i varvet eller så. Är det en större klubb med mycket aktivitet så kan man nog snart höra trafiken och behöver då inte fråga, men på ett mindre klubbflygfält med mindre mängd radiotrafik så blir det svårare att lyssna av. På de timmar jag har i ett flygplan så har kunnat konstatera att det svåraste som finna är att se andra plan i luften även om man på ett ungefär vet vart man ska titta. Att fråga och göra sig hörd anser jag bara höjer säkerheten.
     
  17. Stefan G

    Stefan G Ny medlem

    I H50P - Flygning vid okontrollerad flygplats - finns exempel på hur man kan göra när man närmar sig:
    "Exempel på radiomeddelande: “Köping radio, SE-KSA kommer in för landning från söder om ett par minuter på 1500 ft QNH. Någon trafik frågas?"

    Om man på väg in i området ställer frågan så kan det ju vara så att någon, för att stötta, svarar. Däremot ska man givetvis inte ta tystnad som en säkerhet att det är tomt i området. Därför är den egna rapporteringen vid plats, medvind etc den absolut viktigaste, tillsammans med att noga se sig om ordentligt i alla lägen.

    Om någon blir irriterad för att man frågar efter trafik så känns det lite obetänksamt då alla kanske inte är lika säkra t.ex. Vi är alla olika.
    Bara en enkel liten reflektion.
     
  18. control

    control Välkänd medlem

    Njae, som Airborna Again säger ovan, annan trafik lär nog meddela sig om de ser en konflikt. Säg att jag ligger med en elev i varvet och du kommer in på frekvensen och talar om vem/vart och intention, då kommer jag svara med vem jag är, vart och intention sen vet vi allt.....

    Och glöm nu inte att det finns flygplan utan radio och flygplatser utan krav på radio så spana, framförallt inför sväng till bas och final ;)
     
  19. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Det kanske är så här att det är en situationsanpassning. Om man ställer frågan "trafik i området frågas så är det sannolikt ett försök att för egen del känna sig tryggare i områden där det är mycket glest med trafik. I min skalle dök en graf upp, reproducerad nedan. Bara att bestämma talet k som är antalet förväntade flygrörelser i området. Till exempel vid k<3 används begreppet ofta och uppfattas som positivt eller gör faktiskt nytta medan vid k>=3 innebär det bara förtret och eterklet....


    [​IMG]
     
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nejmen stop och belägg. Så var det inte menat att tolkas. Man skall inte "bara lyssna av". Man skall göra sin egen rapportering om position och avsikt, varpå annan trafik som kan vara en konflikt skall svara med sin egen positionsrapport och avsikt. I alla fall mitt argument är att det är just frasen "trafik i varvet frågas" som är 100% redundant och inte tillför något.

    Att inte säga något alls och bara lyssna fördömmer jag helt. Har man en radio skall man nyttja den.
     
Laddar...

Dela sidan