Trafikflygarutbildningar

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Spacemani, 18 September 2007.

  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag har gått och funderat på att börja plugga till pilot till och från ett tag. Nu suger det starkt när det börjar bli dassigt på mitt nuvarande jobb och inget annat ritktigt lockar..

    Läste i "sthlm City" idag om en utbildning som hölls av norska "NEAR" som var fördelade i usa och norge. Så har setat och surfat deras sida å läst massa hela kvällen och allt verkar ju toppen, men det är i Norge! Borde det inte finnas likvärdiga kurser i sverige/usa?

    Har kikat lite på airways flygutbildningar samt "BFSAA". Dessa utbildningar vekrar vara billigare är kortare men verkar inte ge samma mängd flygtimmar osv. Vad tror och tycker ni man borde välja, fick lite förkärlek till NEAR nu så här är länken till dess ATPL-Integrated utbidlning http://www.nearas.no/default.asp?menu=259&id=507

    Mvh
     
  2. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Söker man på g-kraft.com får man:
    9 träffar på NEAR.
    9 träffar på NAIA.

    Annars rekomenderar jag att du läser i den här tråden om skolan.

    Söker du på det forumet hittar du många träffar av folk som undrar hur det är där borta, och från nya och gamla elever.

    Passa dig även för "alla timmar från USA" då man inte får tillgodoräkna sig alla timmar. Mer om detta i en tråd på g-kraft oxå. Några safety pilot timmar som man inte får ta med sig tillbaka till Sverige.
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag ska som bekant plugga till trafikflygare, och har verkligen undersökt många skolor och gjort noga kalkyler om detta.

    Först å främst måste jag fråga dig frågorna som surrar i mitt huvud.

    Hur fort vill jag att utbildningen ska gå?

    Hur mycket är jag villig att lägga ut?

    Som svar på dessa frågor är det ganska självklart att alla svarar "Så fort och billigt som möjligt". Men om man ska få en mer verklighetsuppfattning så är det inte ett relevant svar såvida man inte är ekonomiskt obegränsad.

    Även jag läste om skolan i Norge i tidningen, men såg där att den kostade ca 650.000 NOK. Det innebär 784 030 SEK.

    I mina öron som har ganska begränsad ekonomi låter detta lite väl mycket. Och något annat jag la märke till var "En den elever har lyckats få ihop 2000 timmar."

    Vad innebär "En del" elever? En?


    Det jag har kommit fram till iaf är att gå den modulära vägen i stockholm.
    Den modulära delen innebär (om du inte vet), att du betalar för det du gör, precis i din egen takt. Blir oftast den billigaste vägen.

    Jag känner att den är bäst för mig, för jag har ingen vidare lust att lämna hemmet under en längre tid just nu. m.m (personliga skäl).

    Då kan jag även värva skolan med jobbet, och efter PPL kan jag, vid behov, ta ett par månader från nästa steg och jobba ihop lite pengar m.m.

    Jag kalkylerade ut att denna modulära utbildning kommer hamna på CA 450.000 SEK (Inklusive certifikatavgifter, elevtillståndsavgifter, material, flygtidsavgifter - räknad till MINST 150 timmar).


    Jag började min PPL nu i måndags och räknar med att vara klar med Type Rating till år 2010.


    Du kan messa mig privat om du vill veta lite mer i detalj om min väg som jag valde.


    Andreas
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej! Tack för svar!!

    Jag läste lite olika om timmarna där, läste att mer eller mindre alla fick 1000-1500 timmar sen var det vissa som fått så mycket som 2000. Det är ju tack vare att du jobbar som instruktör i ca 15 månader. Under den tiden har du lön och på så vis kan betala av lite av studierna med denna. Detta gäller då alltså norska NEAR.

    Jag vet inte riktigt vad det kostar att flyga in timmar och inte heller helt säker på vilka krav arbetsgivare ställer på flygtid. Men 1000 timmar låter absoult mer attraktivt än ca 200 timmar som de flesta svenska flygskolor ger.

    Även jag har kollat på dessa modulära utbildningar, jag antar att du läser på airways? Verkar ganska bra, känns lite säkrare för då kan man ju avsluta vid t.ex. fullbordat PPL om man kanske tyckte det var kul men inte så kul att man tar det vidare till ett yrke. Men sammtidigt känns det hattigt, vill nog ha en utbildning med allt i ett enda svep.

    Sen tror jag även att man kan lyckas med bättre resultat om man pluggar utmlands etc då man dedikerar hela sitt liv åt just det under en period. Är man hemma så lever man på i sina gammla banor fast man pluggar?

    Det är mina tankar och funderingar. Själv är jag en precis hemmifrån flyttad 21 åring som inte riktigt hänger med på hur allt ska gå till. Det är stora kliv det här.

    Lämna gärna era tankar, idéer och förslag. För en sak är säker, jag ska genomföra det här, frågan är bara vilken väg.

    Mvh
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tjena!

    Nej, pluggar inte på airways. En ordförande i FFK nere i nyköping/skavsta drog ihop en privat utbildning förra året och det fungerade ganska bra, så han kör ett år till.

    Givetvis låter det bättre med 1000 timmar än 200 timmar. Men 1000 timmar låter förbannat dyrt i mina öron.


    Ja, du har en poäng med att man sitter på sin gamla cykel när man pluggar modulärt. Fast det är ju en fråga om disciplin. Jag känner just nu att jag är villig att lägga festandet och allt annat åt sidan ett tag framöver och ta tag i studierna.
    Tog studenten i sommras och slänger mig redan över böckerna, kännde att nu då jag har någorlunda studievana kan jag köra hela kittet på en gång.

    Å andra sidan, det ska ju göras någon gång, så varför inte direkt...

    Men jag förstår hur du tänker för övrigt.
    Jag hade förmodligen pluggat utomlands om jag hade ekonomin för det, men känns lite småtungt att ha ett lån på flera hundra tusen efter avslutad utbildning, förmodligen arbetslös också...
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    De dära tusen timmarna kostar inte en cent extra.. tvärt om.. du tjänar pengar på dom eftersom det är timmar du får när du jobbar som instruktör.

    Och lånet kommer man ju aldrig slippa undan sen om det landar på 500.000 eller 800.000. Men man har inte så jätte mycket utgifter heller för i NEAR's prisplan så ingår boende förutom den tid du jobbar som instruktör, men då har du ju som sagt lön så man klarar av att betala för sig själv och dryga ut lånekostnaderna lite.. Plus att NEAR som många andra skolor är studiemedels berättigade.

    Sen har jag märkt att alla skolor har lite olika intagnings kriterier och det kan spela ganska stor roll för mig då jag gick EL i gymnasiumet och saknar där av lite olika kurser som vissa skolor kräver, så då måste jag ju sätta mig på komvux det första jag gör..

    Allt tål att spinnas vidare på, man får väll försöka att fixa den finansiella biten först så man ser vad man har råd med helt enkelt.
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Just nu råder ett stort underskott på flyglärare så jag tycker inte att det skall påverka valet av utbildning.
    efter trafikflygarutbilningen samt flyglärarutbildning kan du antagligen få jobb som lärare nästan överallt om inget radikalt händer med marknaden.

    nåt att tänka på är att det är rätt slitsamt att skrapa ihop 1000 h som lärare, det tar några år och det är sällan speciellt bra betalt.
    lärarutbildningen kostar också ca 95000 kr ink uppflygning.

    själv har jag börjat jobba som lärare på bfsaa i Arvidsjaur och det rullar på rätt fint även om jag verkligen hoppas på att få annat jobb långt innan jag fått ihop 1000 h iallafall, helst inom ett år.

    MVH Ejvind
     
  8. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Det är ju just det att man jobbar som lärare i usa du under utbildningsperioden... alltså innan man flyger upp för europeiska certifikat. Och instruktörscertifikatet ingår i priset till NEAR. Man har ju 15 månader på sig att jobba så lite timmar hinner man tjäna ihop.

    Sen är det ju möjligt att man får jobb med mindre än 1000 timmar men ju mer erfarenhet desto bättre?
     
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Bumpar tråden lite med ny info!

    Jag var på BFSAA's "Recruitment Day" idag och måste säga att jag är minst sagt SUGEN, inspirerad och som ett barn på julafton! MEN sen kommer du de där tråkiga med finansieringen.. Hellskotta, bara att spara ihop till en handpenning på lånet till utbildningen + type rating kommer ju ta en evighet med alla ens utgifter på en knegarlön.

    Men det känns som att jag kommer välja denna skola. Dom påvisar trygghet, kvalitet och är faktiskt relativt kostnadseffektiva. Jag fick ett bra förtroende för skolan av lärare samt elever osv.

    Så det är nog bara att bita i det sura, jobba som aldrig förr, säga upp det som kallas liv och fixa degen!

    Mvh
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tänkte också på BFSAA, men kan inte just nu pga att jag inte kan vara hemifrån under en längre tid, å dessutom vill jag kunna jobba samtidigt och försöka tjäna in pengarna samtidigt som jag pluggar, vilket jag inte kan göra där nere. Däremot ska jag höra av mig till dem när min PPL är färdig så kan jag eventuellt ta resten hos dem.


    Att gå där istället för den modulära vägen är ju positivt på tidsramen, däremot inte på ekonomin. Kostar ju en 250 - 300.000 mer än vad den modulära vägen kostar.


    A
     
  11. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Tjaa, utbildningen kostar 549 000 kronor, jag lästa nånstans att den modulära vägen gick på ca 450 000? Men ja, sen är det jusåklart massa merkostander pga usa osv.. Men får du csn bidrag på modulära skolan du kör på nu??

    Mvh
     
  12. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Tror det är smart att börja med sitt PPL på en flygklubb, det är oftast billigare men kanske tar lite längre tid allting eftersom det oftas görs av frivilliga. Men är det en bra flygklubb så tycker jag definitivt man ska ta det på en flygklubb.
    Tänkte väl själv gå vidare på BFSAA sen när jag blivit lite äldre och samlat på mig fler timmar, de känns seriösa.
     
  13. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Spacemani:
    Jag läser som sagt modulärt och PPL'en är inte CSN berättigad. Däremot är resterande utbildningsmoment det.
     

Dela sidan