Trafikinformation utanför TMA

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av ankan, 12 Juli 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Jag har ett bestämt minne av att någon gång ha sett en karta över vilka frekvenser man kan ställa in för att få trafikinformation (från Sweden Control), när man flyger i sverige, men inte flyger i närheten av något TMA.

    I TMA:er är det ju lätt, för frekvenser för de olika sektorerna finns ju i AIP. Och är man nära ett TMA så kan man (väl?) ringa upp på frekvenser för TMA:et i fråga för att aktivera färdplan och få trafikinformation etc.

    Men hur vet man vem man ska anropa om man t.ex är i luftrummet ovanför Falkenberg?

    Som sagt så har jag ett minne av att ha sett en Sverigekarta indelad i olika sektorer, med frekvenser för varje sektor. Någon som har en länk till en sådan karta, t.ex i AIP?
     
  2. joma

    joma Medlem

    Jag vill minnas att det finns i AIP, men även i Svenska flygfält.
     
  3. W2k

    W2k Medlem

    Jag har ingen karta att länka till men Sweden CTL kan du ju prata med även om du inte befinner dig nära något TMA. Om du är "nära" men inte "under" ett TMA så tror jag dessutom att du får bättre hjälp av att prata med Sweden CTL direkt, men det är bara min gissning. Kontrollen för TMAet har nog mer koll på vad som pågår i/under sitt TMA än i området runtomkring.

    Frekvensen till Sweden CTL är ju lite olika beroende på var du befinner dig men den brukar stå utsatt på VAC i AIP och Svenska Flygfält.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.lfv.se/AIP/AIC%20A/A07-10%20VFR%20Flight%20in%20Sweden.pdf

    sidan 15

    /TOC
     
  5. ankan

    ankan Medlem

    Stort tack för alla bra svar!!

    TOC: Det var precis det där dokumentet jag har letade efter! Jag höll på och letade bland ENR-dokumenten, det var därför jag inte hittade det.
     
  6. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Och det är jättekul att de ändrat frekvensen i Gävleområdet till 132,150 (var 118,2 förut) så att det nästan är helt omöjligt att få kontakt med de under FL300. Med en Cessna 152 är det ju lite kämpigt att ta sig till de nivåerna. :p

    /Stefan
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    I Svenska Flygfält står på flygplatskorten (flygplatser UTANFÖR TMA-områden) förslag till SWEDEN CONTROL-frekvenser högst upp till vänster.
    I nordvästra Dalarna når man tyvärr varken SWEDEN eller OSLO CONTROL trots 7-8000 FT.
     
Laddar...

Dela sidan