"Transponder Mode S" vs "Transponder Mode C"

Diskussion i 'Flygteknik' startad av dypen, 9 Januari 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. dypen

    dypen Medlem

    Emnefeltet sier vel det meste: "Transponder Mode S" vs "Transponder Mode C"

    "Transponder Mode S" viser hastighet og ID på flyet, er det andre vesentlige forskjeller utenom at S er en nyere og mere utviklet transponder ?
     
  2. LeonL

    LeonL Medlem

    Svårt att veta vad du menar med "väsentliga skillnader", men en signifikant förbättring som Mode S har mot Mode C är att Mode S inte får problem med signalträngsel när man är i ett luftrum med många markstationer. Det heter Selective just för att markstationen kan välja ut en specifik sändare (ett flygplan) och begära information från den, medan en traditionell SSR skickar en begäran till samtliga flygplan inom räckhåll.


    Dessutom är Mode S egentligen inget riktigt radarsystem, utan mer ett system som hanterar datapaket. Mode C skickar ju bara sin transponderkod och sin tryckhöjd i en modulerad pulssignal, medan Mode S skickar hela datapaket med mycket mer information om flygningen efter begäran att just den sändaren ska skicka tillbaks data. Teoretiskt så kan du alltså skicka vad som helst, ex. information om vad det serveras för lunch i just ditt flygplan, men det finns ju såklart ingen sådan konvention eller standard.

    Med rätt utrustning kan du även med Mode S se andra flygplan på en karta (ex. med en GPS på ditt flygplan). Går till så att markstationen (om så är möjligt) skickar information tillbaka till dig om andra plan i närheten.
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Ger inte mode S också bättre precision på radarn? Så lägesbestämningen blir mer exakt?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Så länge du befinnner dig i Svenskt luftrum syns du inte alls på radarn om du har en ren mode S däremot skickar mode S även ut den vanliga transponder signalen därför syns vi som vilken annan transponder som hellst. åker du däremot till Tyskland så får du användning av S mode
     
  5. darnell

    darnell Medlem

    När vi ändå pratar om mode S resp. mode C.
    Har hört att det krävs mode S i tex Tyskland i vissa luftrum, är det någon som har koll på vad som gäller i Europa? Finns det krav på mode S?
    Någon som hört om Sverige kommer att införa ngt krav framöver?

    Är det ngt som vi som privatflygare berörs av i någon större utsträckning?

    Erfarenheter och länkar till "lagtext" mottages tacksamt.


    Mvh C
     
  6. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Vet att det infördes krav på Mode S för all trafik på sina håll. I Nederländerna investerade alla i Mode S i pappstrutarna, och minns jag rätt blev det den dag kravet började gälla så grötigt på skärmarna att de genast backade och sa att småflyget <I>inte</I> skulle använda mode S...

    Google är min vän och ledde till <A HREF=http://www.pilotundflugzeug.de/download/EH-eSUP-09-04-en-GB.pdf>detta dokument ur AIP</A> som beskriver situationen. Man skall fortfarande ha mode S, men man skall ha den avslagen när man kommer nära Schiphol... vilket väl är det område som ledde till kravet till att börja med. Du milde tid vilken (dyr!) soppa.
     
  7. Mats B

    Mats B Medlem

    Den holländska historien med krav på MODE-S är rent ut sagt för j..lig. Det enda rätta som alla vilka har installerat MODE-S för dyra pengar borde göra, är att stämma Holländska luftfartsmyndigheten för grov oskicklig myndighetsutövning, i och med att de införde kravet UTAN att göra en konsekvensanalys.

    mvh / Mats B
     
  8. Sam

    Sam Ny medlem

    För info - går en äldre Mode A/C transponder sönder så är det naturliga valet (ofta) att byta ut den mot en Mode-S variant. Det är ganska smärtfritt då den vanligaste transpondern i GA är KT76A och den går att ersätta direkt med exempelvis en Trig TT31. Gratis "färdiga" EASA godkännanden för de flesta GA flygplan.

    /Sam
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. litens

    litens Aktiv medlem


    Min trig mode S som installerades för snart två år sedan är kanonbra, super-enkel att slå in koden och kontrollen får upp mig på sin radar direkt, ingen fördröjning och inte en sekunds "glitch". Installationen gick också smärtfritt för mig som kund, det mesta av kostnaden var för hårdvaran.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vid byte är det väl givet att inte sätta in ett utgående system. Idag är det nog ingen prisskillnad heller. Vi har haft S transponder sedan 2008 i ett plan och även om vi inte kan nyttja mer än vanlig A/C så har vi S om vi t.ex. åker i Tyskland. Det går att välja mode både manuellt och automatiskt så vill man ha enbart C går det också.
     
  11. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Hur ser det ut idag med krav på mode S? Kommer det även i Sverige? Jag tycker mig ha hört pratas om det till och från under det senaste dryga året (sedan jag började PPL-skolning och sedermera tog certet).

    Och Nederländerna? Det ligger ju tyvärr i vägen om man vill flyga närmsta torrskodda vägen till/från Storbritannien... :-/
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Från och med nyår är det krav på mod S för IFR i hela Europa. Såvitt jag vet så kommer Sverige inte att införa något krav på mod S för VFR. (Inte nu i alla fall.)

    Mod S krävs för all trafik med undantag av VFR i klass G-luft under 1200 fot MSL. (Speciella regler gäller för flygning över Nordsjön)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan