"Tre personer i flygkrasch utanför Västerås"

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Fredrik, 22 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ja, det finns väl mig veterligen tre stycken DA42:or stationerade på Västerås. Airways, SAA:s och så en privat som finns hos Hässlö FF.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kollar man fr24 så matchar rutten för se-lvr
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vet man om det rörde sig om skolning eller en privat flygning?
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om denna information stämmer såg väderförhållandena vid ESOW (tid enligt FR24) ut som följer:

    esow-metar.PNG
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  11. control

    control Välkänd medlem

    Bra byggd kärra, hoppas de blir helt återställda!
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. bobo

    bobo Ny medlem

    Först...

    Att klara en nödlandning i skogen på natten med 400 fot i tak kräver Änglavakt.
    Jag lyfter på hatten till alla insittande och önskar lycka.


    Sedan en teori...

    Nu har jag inte flugit DA42, men väl Thilert motorn, så tankarna nedan baserar sig på de erfarenheter jag har.

    På Flightradar24 slutar tracking på 4200 fot, och borde ha visat flygplanet ner till betydligt lägre höjd. Trackingen började på 1,500 fot stigande och borde inte släppa det sjunkande målet förrän betydligt lägre än det.

    Pekar på el fel?

    Thilert motorn är styrd av FADEC, två stycken, A och B.
    Dessa behöver ström, annars slutar motorn att fungera.
    Om FADEC A slutar fungera kommer FADEC B automatiskt att ta över att styra motorn. Även ett temporärt avbrott av strömförsörjningen gör att kontrollen går till FADEC B.
    Det kan visserligen finnas en modifiering med ett extra batteri, men det föder då endast FADEC A.
    Har kontrollen gått till FADEC B går den inte tillbaka till FADEC A.

    Enligt uppgift stannade motorerna på en annan DA42 på Kalmar när dom tog upp stället efter start.
    Transitspänningen blev låg när hydraulpumpen startade.

    Jag vore tacksam on någon med bred erfarenhet av DA42 kan kommentera.
    Någon som känner systemet väl, någon som har skruvat på maskinen. En tekniker som vet.

    Bobo
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Men utan att kunna något om dessa motorer eller system tycker jag ändå att det verkar konstigt om systemet är så svagt uppbyggt att båda motorerna slås ut samtidigt. En av fördelarna med två motor är väl att sannolikheten att båda motorerna ska fejla samtidigt är näst intill obefintlig, men om systemet tillåter krets byte på ett sätt som beskrivs ovan så är ju den säkerheten borttagen igen, lika så bör väl inte motorerna dricka soppa ur samma tank.
    Är inte desorientering under siktförhållandet mer troligt då de inte borde vara på så låg höjd vid ängsö. Vid tekniskt fel vid Ängsö finns hela Mälaren som landningsplats, is finns det och vid normal flyghjd ska de nå fram med god marginal
     
  14. joflin

    joflin Medlem

    Jag förutsätter att STO-flygskolan som opererade DA42_S-VR följer luftvärdighetsdirektiv och bästa branschpraxis för Diamond-flygplanet och "Continental/Technify"_alt_"Thielert/Mercedes"-motorerna. Således ska motorer gå vidare på egna reservbatterikrafter även fast allt annat i tvåmotor-kärran har strömavbrott. Se Diamond-info (med EASA-ad_note) omtalad från år2007
    http://support.diamond-air.at/filea...U-Backup-Batteries-Installation-corrected.pdf
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det verkar inte ha varit något fel på motorerna.
     
  16. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Otrolig händelse. Jag undrar om det någonsin har hänt tidigare att alla ombord överlevt en liknande grej i ett tvåmotorflygplan...
     
  18. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Manøveren de tok før styrten heter deep stall.

    – Dette er ikke noe vi har gjort i USA tidligere. Det er en aggressiv manøver, hvor du nesten må fly litt akrobatisk for å få det til, det er veldig høy nese på flyet. Jeg hadde inntrykk av at instruktøren hadde gjort det flere ganger tidligere, sier han.


    Hoppas att det är ett missförstånd från reporterns sida för inte fasiken kan de väl ha övat på deep stalls?!?!
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Detta är ju bara bisarrt? Stallövningar i mörker ovanför ett molntäcke med 300 fot undersida? Om det var en "deep stall" i egentlig mening spelar ingen roll. Av beskrivningen av "nästan akrobatik" och det höga nosläget verkar det som en power-on stall eller möjligen en stall under kraftig upptagning.
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan