Trendspaning - ekonomiska fyrsitsiga flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dahlbäck, 6 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    När jag härom veckan fick för mig att kolla vilka maskiner som hittills (baserat på Wikipedia) har implementerat Rotax 915iS upptäckte jag att det på senare år har börjat dyka upp tre- och fyrsitsiga maskiner drivna av Rotax 912 (100 hk), 914 (115 hk), 915iS (141 hk) samt Continental IO-240 (125 hk).

    De jag kunde hitta på rak arm:

    Issoire APM 30 Lion (3-sits 912 100 hk)
    Issoire APM 40 Simba (4-sits, IO-240 alt. 915)
    Sling 4 (4-sits, 914)
    Sling TSi (4-sits, 915)
    Alpi Pioneer 400 (4-sits, Rotax 912!!!)

    Sling-maskinerna verkar bara finnas som kit, men väl med möjlighet till ett seriöst "builder assist"-progam.

    Issoire-maskinerna verkar fabriksbyggda (certade enligt CS-VLA) men det verkar finnas väldigt lite info om dem på annat än grodspråk.

    Alpin är lite svår att få grepp på men verkar faktiskt finnas som fyrsits med 100 hästar 912. Låter optimistiskt men kanske funkar med små barn?

    För den som har provat att flyga tre-fyra pers i en PA-28-160 kan det ju låta smått otroligt att kunna knuffa runt fyra pers på 115-141 hästar. När man tittar på tomvikterna på de här maskinerna, och jämför med vad t.ex. en PA-28 väger, så låter det däremot helt plötsligt mycket rimligare. Det har alltså hänt saker på fronten "hur mycket en konstruktion som kan lyfta 300-400 kg måste väga i sig självt".

    Eftersom vi lever i en tid där det redan - och än mer i framtiden - egentligen inte är försvarbart att puttra runt i en 60-talskonstruktion (PA-28/C172) som sörplar i sig 35-40 liter timmen för 100-110 knop tycker jag att det här (tillsammans med framstegen inom eldrift) är en mycket intressant utveckling.

    Är det någon som har sett/flugit eller hört något vederhäftigt om de här maskinerna och kan säga om de håller vad specarna lovar?

    Fler tips på liknande flygplan?
     
    Senast redigerad: 6 Mars 2019
    • Gillar Gillar x 2
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag håller helt med dig! Men en enkel åtgärd att börja med är att magra. En PA28/C172 dricker mindre än 30 liter/timmen vid 110 knop om man magrar korrekt.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    DynAero MCR4S Rotax ULS 100 HK eller rotax 915 säljs av SE AVIATION
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    En sak som är bra att tänka på när man pratar hästkrafter är också vad som sitter i slutet av vevaxeln. Har man en ställbar propeller eller växellåda som Rotax har så får man ju mer effektivitet från motorn eftersom du får alla hästkrafter. I en Lycoming måste du ha betydligt mer än lättningsfart om du ska få ut max varvtal med de flesta vanliga fasta propellrar. Därför kan ju startsträckan vara kortare trots att du har samma vikt på en mindre motor.
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Du kan också lägga till FlightDesigns kommande "4"-sitsiga F4 med Rotax 915, men den är än så länge presenterad enbart som mock-up. Certifieringen kommer troligen att skörda ännu ett offer.

    På tal om antal säten, jag kollade på Piper Pilot 100, deras nya skolkärra, det står i infobroschyren att den levereras 2-sitsig, med möjlighet att lägga till ett 3e säte. Tolkar jag det rätt att den alltså säljs utan baksäte? https://www.piper.com/wp-content/uploads/2019/04/2019_Pilot_Single-Product-Sheet-No-Crop.pdf
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är inte det bara en ny variant av PA-28?
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jo, det är nog en väldigt korrekt beskrivning. Men PA28an har väl alltid haft en baklimpa?
     

Dela sidan